پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ فرودگاه قم که قسمت مهمی از آن ساخته شده است؛ اگر تکمیل شود، اعتباری خوبی برای قم است؛ باید به بحث ساخت وساز آن توجه شده و زودتر تمام شود تا فرودگاه، آبرویی برای قم باشد. بارها به مسئولین می گویم، قم را مانند سایر شهرها نگویند و نبینید؛ قم و تهران هم نگویند؛ چون تهران برای مملکت است؛ اما قم برای شیعیان دنیاست؛ برای قم حسابی باز کنید و مطابق آن حساب با قم رفتار نمایید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار دکتر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی مسکن را از مهمترین نیازهای مردم دانستند و گفتند: باید روی مسکن حساسیت خاص داشته باشید و از جمله حساسیت ها این است باید بدانیم مسکن هایی که ساخته می شود، جهات دینی هم در آن لحاظ شده و مسجد، مرکز فرهنگی و ... در کنار آن ساخته شود.

این مرجع تقلید افزودند: مردم به برخی اماکن مراجعه می کنند؛ در فلان مکان این همه جمعیت وجود دارد، اما مسجد، مرکز فرهنگی و ... ساخته نشده است؛ در ساخت وسازها، نیازهای معنوی و دینی باید لحاظ شود چون توجه به مسئله فرهنگ، کمک به امنیت است؛ اگر مردم متدین و باتقوا باشند، یقین داشته باشید، محیطی امن تر خواهیم داشت.

ایشان با بیان این مطلب که با دوری از برنامه های دینی، هر کاری ممکن است انجام شود، اظهار داشتند: اخیرا در نامه ای به ما نوشتند که فردی بی تقوا، همسرش را وارونه آویزان کرده است؛ وقتی تقوا نباشد، هر کاری می کنند. وقتی تقوا باشد. بار نیروهای امنیتی و ... سبک تر می شود؛ این مسائل مذهبی برای ثواب و روز قیامت نیست؛ بلکه برای دنیای مردم هم تاثیراتی دارد.

معظم له بیان داشتند: در همین رابطه لازم است مراکزی باشد جوانان را به مذهب و دین آشنا کنند؛ این مسئله در امنیت منطقه هم تأثیرگذار است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: نکته ای که بر روی آن حساسیت داریم این است که ساخت ها وسازها باید به نحوی باشد که از نظر مسائل دینی محفوظ باشد؛ طوری نباشد افرادی که در آن خانه و مکان زندگی می کنند، آسوده نباشند.

این مرجع تقلید افزودند: مسئله سوم این است که برخی  افراد معماری غربی و غیر ایرانی را دنبال می کنند؛ باید جلوی این مسائل گرفته شود؛ معماری اصیل ایرانی-اسلامی جزو هویت و شناسنامه ماست؛ کاشی کاری های سنتی، شناسنامه ایران اسلامی است و باید حفظ شود.

ایشان اظهار داشتند: در زمان رضاخان مراکز دینی را گرفته و به سینما، انبار دخانیات و... تبدیل کردند؛ اما آنها که شناسنامه دار بودند، خجالت می کشیدند در امور دیگر بکار بگیرند و اگر این کار را می کردند، سعی می شد در کار آبرومندی به کار گرفته شود.

معظم له بیان داشتند: باید سنت خود را در ساخت و سازها و ساختمان ها حفظ کنیم و از همه مهمتر بحث حاشیه نشینی در شهر است؛ در این رابطه تنها بحث ناامنی و ... مطرح نیست؛ بلکه بحث فساد اخلاقی هم مطرح است و این کارها هم صورت می گیرد؛ باید کاری کرد که در حاشیه شهرها رعایت مسائل دینی و مذهبی شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: باید برنامه ریزی طوری باشد که تشویق نکند که روستانشین ها به سمت شهرها بیایند و ساکن شوند و از این منازل رایگان یا کم خرج استفاده کنند؛ چون این مسئله ضرری دارد و آن این است باید به همان اندازه که باید به بنای ها شهری اهمیت می دهیم به بناهای روستایی اهمیت دهیم.

این مرجع تقلید افزودند: نکته ای  که از آن زجر می برم آن است که در همین شهر، ساختمان ها و برج های زیادی ساخته شد و وقتی شب از کنار آنان عبور می کنید، چند تا چراغ روشن است؛ الباقی اتاق ها و مغازه ها خالی هستند؛ آیا نباید برنامه ریزی شود که این شهر چقدر نیاز به مراکز تجاری و برج دارد؟ مراکز تجاری ساخته شده که اگر تهران باشد به این زودی مشتری پیدا نمی کند.

ایشان اظهار داشتند: در این مسائل باید برنامه ریزی و یا نظارت بنیاد مسکن باشد، این شهر مثلا چه قدر نیاز به برج و ... دارد و تعدادی هم مراکز است که نیمه کاره رها شده و از شهر چهره زشتی ساخته و کاورهایی بالای آن نصب است که منظره را زشت کرده و معلوم نیست این سرمایه چه موقع بکار بیاید ،  بدون مشتری همین طوری ساختند.

معظم له بیان داشتند: باید جایی باشد بگوید شما این قدر بسازید و دیگر بیش از این اجازه ساختن ندهد؛ ظاهرا کنترلی نیست و آزادند. هر کسی زمینی پیدا کرده، می سازد، خیالاتی بر آنها مسلط و تصورشان این است که اسکلتی می سازیم، در معرض فروش قرار می دهیم، از مردم پول می گیریم و بقیه را تمام می کنیم ، مشتری هم پیدا نمی شود، همین طور اسکلت می ماند، کلی وام بانکی دارد، به بانک مقروض است و موقع پرداخت وام ها، بانک هم رهن برداشته و مشکلات دیگر. اینها همان بی نظمی در بحث مسکن است و باید روزی بیاید این مسائل برنامه پیدا کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت ساخت فرودگاه در شهر قم گفتند: فرودگاه قم که قسمت مهمی از آن ساخته شده است؛ اگر تکمیل شود و ساخته شود، اعتبار خوبی برای قم است؛ باید به بحث ساخت وساز آن توجه شده و زودتر تمام شود تا فرودگاه، آبرویی برای قم باشد. بارها به مسئولین می گویم، قم را مانند سایر شهرها نگویند و نبینید؛ قم و تهران هم نگویند؛ چون تهران برای مملکت است؛ اما قم برای شیعیان دنیاست؛ برای قم حسابی باز کنید و مطابق آن حساب با قم رفتار نمایید.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha