پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فاطمه محدثه

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع « انفاق در راه خیر صدقه جاریه » در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیها اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري«حوزه» از اصفهان، نشست اخلاقی با  موضوع « انفاق در راه خیر صدقه جاریه »  با سخنرانی حجت الاسلام محمد ابو الحسنی، مشاور مرکز مشاوره اصفهان و  عضو هیئت امنای مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیها اصفهان و با حضور کادر، اساتید، طلاب در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد.

حجت الاسلام  ابوالحسنی بهترین عملی که می تواند حق اهل بیت(علیهم السلام) را ادا کند، خدمت به مؤمنین دانست و اظهار داشت: در روایت آمده «من قضی الحاجة المؤمن قد ادی حقّنا» اگر کسی حاجت برادر یا خواهر دینی خود را برطرف کند و گرفتاریش را حل کند، حق ولایت ما را ادا کرده است.

وی با استناد به آیه 254 سوره بقره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ ۗ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ» افزود: خداوند در این آیه صریحا بیان می کند: ای کسانی که ایمان آورده اید یکی از بهترین اعمالی که شما می توانید انجام دهید، انفاق در راه خداست.

عضو هیئت امنای مدرسه حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیها اصفهان، ادامه داد: حال این انفاق به هر نحوی که باشد. گاهی شخص علمش را، گاهی مواقع آبرویش را و گاهی ممکن است مالش را انفاق کند. مهم این است که انسان بتواند از نعمت هایی که خداوند در زندگی به او عنایت فرموده، از دیگران دریغ نکند و چه بسا انسان از گرفتاری مؤمنی آگاه است و فقط می تواند برای رفع گرفتاریش در غیبش، دعا کند که این شخص در روایت سخاوتمند معرفی شده است.

وی با بيان به روایتی از امام صادق علیه السلام  كه مي فرمايند "انسان بعد از مرگ چیزی از زندگی را به همراه خود نمی برد مگر سه چیز را"،  گفت: اولين آن صدقه ی جاریه ایست که انسان  در حال حیاتش آن را  وقف نموده و تا زمانی که دیگران از خود آن یا منافع اش بهره می برند برای وقف کننده اجر و پاداش می نویسند.

حجت الاسلام ابوالحسنی طبق روایت دومین عامل عدم بسته نشدن پرونده اعمال انسان حتی بعد از مرگش را برشمرد و گفت: سنت حسنه ای را پایه گذاری کند که منشأ هدایت دیگران شود، تا زمانی که به سنت حسنه عمل شود برای صاحبش خیرات محسوب می شود.

وی، سومین عامل را داشتن فرزند صالح خواند و گفت:  اگر انسان بعد از خود فرزند صالحی باقی بگذارد اگر در حق والدین خود دعا کنند برای شخص صدقه جاریه شمرده می شود.

انتهای پیام

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha