جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محسن مهاجرنیا

حوزه/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهاجرنیا با بیان این که در رویکرد قرآنی حزب‌الله همیشه پیروز است؛ هرچند در اقلیت باشند،‌گفت:مهم ترین فلسفه تحزب در اسلام، کمک به گسترش ارزش های انسانی و الهی در جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد و پژوهشگر علوم سیاسی در دوازدهمین نشست کرسی‌های آزاد‌اندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «آینده احزاب و تشکل‌های سیاسی در نظام ولایی» در موسسه طلوع مهر قم برگزار شد، گفت: مهم ترین فلسفه تحزب در اسلام، کمک به گسترش ارزش ها، فضیلت ها و زیبائی های انسانی و الهی در جامعه اسلامی است.

وی با  توجه به برداشت های خود از آیه‌های 104 و 105 سوره آل عمران گفت: « وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْر» یعنی یک عده ای از شما باید جمع بشوید و تشکیلاتی کار کنید. تشویق به کارهای خوب و نهی از کارهای بد را در رأس امورتان داشته باشید. حزب اسلامی نمی تواند در جبهه منکرات دینی قرار گیرد  و با معروف‌ها و شایستگی‌ها و فضیلت‌ها مبارزه کند. این فلسفۀ تحزب اسلامی است که باید در مرامنامه های حزبی آورده شود.

این استاد حوزه با استفاده از دو آیه 22 سوره مجادله و 56 سوره مائده، ویژگی های ده گانه حزب اسلامی را تشکیلاتی و گروهی عمل کردن؛ ایمان راستین به مبدأ و معاد داشتن؛  دوستی نکردن با دشمنان خدا و رسولش؛ دوری جستن از تعصبات خویشاوندی، قومی و قبیله‌ای؛ بهره‌مندی از تأیید الاهی؛ بهره‌مندی از زندگی جاودانه بهشتی؛ رضایت متقابل عبد و معبود، حکم‌فرماست؛ یعنی اعضای این حزب مؤمن و متدین هستند؛رستگاری و نجات؛  پذیرش ولایت خداوند، پیامبر(ص)، امامان معصوم (علیهم السلام) و ولایت فقیه و  غلبه نهایی بر احزاب شیطانی برشمرد.

وی  با بیان این که در رویکرد قرآنی حزب‌الله همیشه پیروز است؛ هرچند در اقلیت باشند،‌گفت: با عنایت به آیه 102آل عمران: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ » اظهار داشت: ایمان به خدا و ایستادگی تا آخر مسیر از ویژگی های حزب و تشکل اسلامی است؛ لذا خداوند بلافاصله بعد از آن می فرماید: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوانا ً وَ كُنْتُمْ عَلى‏ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْه »؛دین‌داران به‌صورت گروهی و جمعی به‌سمت خدا بیایند و متفرق نشوند؛ چراکه به‌وسیلۀ الفتی که خداوند در قلوب شما ایجاد کرد، به نعمت دوستی و اتحاد با یکدیگر دست یافتید؛ البته محور اتحاد باید حبل‌الله باشد؛ یعنی قرآن و عترت باشد؛ نه نژاد، زبان، ملیت، منافع اقتصادی زودگذر و نه صرف دستیابی به قدرت و ریاست.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه افزود: در قرآن، دوستی و اتحاد به‌عنوان یک نعمت یاد شده‌اند؛ نعمتی که باید پاسخگوی آن باشیم؛ در آغاز اسلام در مکه شرایط بسیار سختی حاکم بود. همان طوری که قبل از انقلاب اسلامی ما شرایط سختی داشتیم. ستمگران به‌راحتی به مسلمانان ظلم می کردند؛ اما این نعمتِ اتحاد بود که به وسیلۀ آن، انقلاب کردیم و طاغوت زمان را سرنگون کردیم و دین خدا را روی زمین گسترش دادیم. ما باید قدر این دوستی و اتحاد و تشکل و نظام را بدانیم؛ خداوند به پیامبر(ص) می فرماید قبل از اسلام را بیاد بیاور که مردمان چگونه متفرق و دشمن هم بودند اما خداوند از طریق اعتقاد و ایمان و باورهای الهی مردم را متحد ساخت. سپس می گوید ای پیامبرما؛ تو اگر همه آنچه را در روی زمین است هزینه می کردی نمی توانستی اینها را این طوری متحد و منسجم کنی بنابراین بر اساس این الگوی الهی امروز باید جامعه اسلامی را و بلکه همه انسان ها بر مدار دین و ارزش های الهی متحد شوند. یکی از راه های گسترش و استحکام اتحاد و محور وحدت اسلامی ایجاد تشکل و تحزب اسلامی است.

این پژوهشگر مسائل سیاسی با اشاره به برداشت هایی که مفسران قرآن از آیه 104 سوره آل عمران در خصوص تشکل و حزب اسلامی،داشته اند، به مواردی از آنها به شرح ذیل اشاره کرد:

1) مقصود از امت در آیه 104، گروهی متشکل و هماهنگ هستند که مورد تأیید نظام اند و با اعتقاد به نظام بر رفتارهای اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی، نظارت داشته باشند؛

2) بر اساس آیه شریفه، اصلاح جامعه و جلوگیری از فساد، نیازمند برخورداری از قدرت تشکیلاتی منسجم و مسئول مشخص است؛

3) دعوت کنندۀ به خیر و معروف باید توانایی و تخصصِ اسلام‌شناسی، مردم‌شناسی و رو‌ش شناسی داشته باشد تا بتواند به درستی به وظیفه خود عمل کند؛

4) دعوت به ارزش های مثبت و امر به معروف و نهی از منکر یک مسئلۀ همیشگی در جامعه اسلامی است؛ نه یک مسئلۀ مقطعی و موردی، به همین دلیل، نیاز به تشکل و تحزب اسلامی هم همیشگی است؛

5) در آیه شریفه امر به معروف مقدم بر نهی از منکر آمده است؛ یعنی اول، خوبی ها را ترویج کنید، بعد جلوی بدی‌ها را بگیرید. زیرا چه بسا با گسترش خوبی‌ها، خودبه‌خود، بدی‌ها و منکرات ازبین بروند و دیگر نیازی به نهی از منکر نباشد. این رویکرد و روش رفتاری در تشکل های اسلامی بسیار مهم است؛

6) رستگاران واقعی کسانی هستند که برای اصلاح و رشد جامعه دل می‌سوزانند و این بخشی از فلسفه تحزب اسلامی است؛

7) فلاح و رستگارى، تنها در نجات و رهایى شخصی نیست، بلكه نجات و رشد دیگران نیز از شرایط فلاح است. «یأمرون، ینهون، اولئك هم المفلحون»

حجت الاسلام والمسلمین  مهاجرنیا در خاتمه سخنانش به آیه شریفه:« وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيم» اشاره کرد و افزود: ما باید از تاریخ عبرت بگیریم؛ چراکه اگر آن روز، مسلمان‌ها دور امام علی(ع) متحد می ماندند، امام علی(ع) بیست‌وپنج سال خانه نشین نمی‌شد. اگر تفرقه در پیش نمی‌گرفتند، امام حسن (ه) در میدان جنگ تسلیم شرایط معاویه نمی‌شد و امام حسین(ع) را در کربلا مظلومانه به‌شهادت نمی‌رساندند. پس باید بدانیم که؛ اولاً: تشکل و تحزب اسلامی  بر محور اتحاد و اخوت است؛  ثانیا: بدانیم که ریشه‌های اختلاف همیشه جهل نیست؛ بلکه هوس‌ها، جاه طلبی ها، وسوسه ها، تبلیغات و جوسازی های سیاسی نیز در اختلاف‌انگیزی مؤثر است؛ ثالثاً: اختلاف و تفرقه نه‌تنها قدرت‌ را در دنیا می‌شکند؛ بلکه در قیامت هم گرفتاری درعذاب الهی را در پی دارد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha