جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کوثر

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی با عنوان "دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی " با حضور طلاب و اساتید در مدرسه علمیه کوثر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، محسن نصری، کارشناس ارشد مباحث جامعه شناسی و از اساتید دانشگاه به عنوان استاد ارائه دهنده در کرسی آزاد اندیشی "دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی " گفت:  موضوع انقلاب اسلامی از موضوعات مورد توجه جامعه ما و بخصوص برای قشر بعد از انقلاب است.

وی افزود: جامعه ایران  اکنون 83 میلیون جمعیت دارد که حدود 60 درصـد افراد جامعه بعد از انقلاب به دنیا آمده اند که انقلاب و دوران بعد از آن را ندیده اند، از طرف دیگر حافظه تاریخی جامعه ما هم ضعیف شده است و سومین نکته این که ما از طرف دشمن دچار جنگ روانی و جنگ نرم شده ایم، به گونه ای که به راحتی حق را باطل و باطل را حق جلوه می دهند.

نصری با اشاره به تعبیر قرآن کریم گفت: سیاست شیطان این است که زشتی ها را نسخه می کند، بنابراین برای افرادی که تجربه ای ندارند و مطالعه و تحقیقی هم انجام نمی دهند، سوالات و شبهات زیادی مطرح می شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی را با ملاک اقتصاد نمی توان مورد بررسی قرار دارد، اگر نمره اقتصاد 20 باشد ملاک موفقیت انقلاب نخواهد بود و اگر نمره اقتصاد صفر شود باز ملاک موفقیت یا عدم موفقیت انقلاب نخواهد بود، چرا که ابعاد دیگری در جامعه مطرح است که لازم است بررسی شود، اما مسائل اقتصادی در انقلاب 40 ساله را باید در 4 محور مطرح نمود، اولین اینکه پیشرفت اقتصادی ما چقدر بوده است؟

وی افزود: شاخصه دوم عدالت اقتصادی است، اگر پیشرفتی داشته ایم آیا عدالت وجود داشته است یا نه ؟ و نکته سوم و مساله مهم مفاسد اقتصادی است که رسانه های بیگانه تلاش می کنند جامعه ما را جامعه ای مفسد از لحاظ اقتصادی مطرح نمایند و نکته چهارم اینکه معضل و مشکل اقتصاد امروز ما چیست و راه حل رفع این مشکل چیست؟

کارشناس جامعه شناسی پیرامون نکته اول یعنی پیشرفت اقتصادی اظهار داشت: در علم جامعه شناسی تعریف انقلاب یک نوع تغییر و تحول اجتماعی است لازم است تغییر را در فضای جامعه مورد بررسی قرار دهیم که آیا این تغییر کم یا زیاد بوده آیا تغییر خوب یا بد بوده است و برای این سنجش لازم است با دوره قبل مورد مقایسه قرار گیرد، جامعه ایران در بهمن 57 با 36 میلیون جمعیت 60 درصد در مناطق روستایی بوده­اند و 40 درصد در شهرها زندگی می کردند یعنی در زمان قبل انقلاب ایران روستا نشین بوده است لذا اقتصاد دوره قبل از انقلاب اقتصاد روستایی و عشایری است.

وی ابراز داشت: گزارش بین المللی حاکی از این است در قبل از انقلاب 47 درصد از 36 میلیون جمعیت زیر خط فقر بوده‌­اند و روزانه 6 میلیون بشکه نفت هم تولید و صادر می­کرده است و امروز 3 میلیون بشکه نفت تولید می کنیم که 8/1 مصرف داخلی است و بقیه صادر می­شود نکته بعدی درآمد و ثروت عظیمی است که در اختیار حاکمان پهلوی و امروزه در اختیار دولت جمهوری اسلامی است.

نصری در ادامه مباحث خود مطرح کرد: بودجه درآمدی دولت در زمان قبل از انقلاب 98 درصد درآمد نفتی است و درآمد دولت متکی به درآمد نفتی بوده است امروز هم نقش درآمد نفتی نقش مهمی است اگر چه بسیار کاهش پیدا کرده است، از طرفی کشور ایران در فضای قبل از انقلاب غیر از جمعیت و بحث آب و برق و ... دچار تحریم و تهدید نبوده است و موانعی بر سر راه اقتصاد آن زمان نبوده است نتیجه و دستاورد این شرایط این است که زمان پیروزی انقلاب جامعه ایران یک جامعه روستانشین بوده است که بهداشت، راه و آب، برق و گاز و ...هم نداشته است، جامعه آن زمان در فقر اقتصادی مطلق زندگی می­کرده است از نکات بسیار مهم پیشرفت در جامعه انرژی ­های تولید برق است 60 درصد جامعه در زمان قبل از انقلاب به لحاظ روستایی بودن برق نداشتند، امروز علاوه بر شهرها 100 درصد مناطق روستایی از نعمت برق برخوردار هستند با این که جمعیت کشور اکنون نزدیک به 3 برابر قبل از انقلاب شده است.

وی خاطر نشان کرد: شهر اصفهان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اصلا گاز طبیعی نداشته است و امروز در کشور بیش از 24 میلیون انشعاب گاز در شهر و روستا وجود دارد، امروز 83 میلیون جمعیت ایران از نعمت گاز شهری برخوردارند.

استاد دانشگاه به بحث حمل و نقل به عنوان یک شاخصه پیشرفت اقتصادی هم اشاره نمود و دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار داد و گفت: عدالت اقتصادی یعنی اینکه همه مردم از منابع یک کشور بتوانند استفاده کنند که اکنون این زمینه برای مردم ایران فراهم شده، در حالی که در زمان قبل از انقلاب مردم آب ،برق و بهداشت نداشته اند، کارهای بزرگی بعد از انقلاب در دورترین روستاها اتفاق افتاده است.

وی یادآور شد: امروزه گفته می شود مفاسد اقتصادی امروز خیلی بیشتر از زمان پهلوی است، بر اساس گزارشات موثق 40 سال مفاسد اقتصادی در زمان بعد از انقلاب به اندازه یک سال مفاسد اقتصادی دوره پهلوی نیست و گزارشات حاکی از این است که 8 تا 10 درصد منابع نفتی ایران سهم خود ایران بوده و مابقی به غارت میرفته است.

نصیری تاکید کرد : نسخه درمان مشکلات اقتصادی امروز همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب در 24 بند مطرح نموده اند، اگر همه مردم و مسئولین این 24 بند را رعایت نمایند قطعا مشکلات اقتصادی حل خواهد شد، همانگونه که وقتی بیمار می شویم لازم است دارو مصرف کنیم، راه حل مشکلات اقتصادی امروز هم اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تولیدات داخلی است.

در پایان جلسه دبیر علمی جلسه و دبیر دبیرخانه کرسی های آزاد اندیشی ضمن جمع بندی مباحث سؤالات کتبی مخاطبان را مطرح کردند و استاد ارائه دهنده پاسخ های لازم را ارائه داد. همچنین برخی از طلاب به صورت شفاهی مطالب خود را در قالب موافق یا مخالف مطرح کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha