پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
اعتکاف

حوزه/ حجت الاسلام بابایی گفت: وقتی به آمار معتکفین کشور توجه می کنیم حدود ۸۰ هزار نفر از مجموع ۷۵۰ هزار نفر معتکفان کل کشور به استان اصفهان اختصاص دارند و از ۵ هزار و ۲۰۰ مسجد کشور تعداد ۵۰۰ مسجد در استان اصفهان در برگزاری مراسم معنوی اعتکاف مشارکت دارند.

حجت الاسلام حسن بابایی در گفتگو با خبرگزاری«حوزه» در اصفهان، ضمن گرامیداشت ماه رجب المرجب و همچنین میلاد با سعادت امیرمومنان(ع)، با اشاره به این که مراسم معنوی اعتکاف یکی از اعمال مستحبی است که در دین اسلام سفارش شده، اظهار کرد: از زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) تاکنون این مراسم برگزار شده، اما فراز و نشیب هایی نیز داشته است و با پیروزی انقلاب اسلامی و تشویق و علاقه جوانان بحث مراسم معنوی اعتکاف نیز رشد خود را شروع کرد و با حضور جوانان در مساجد این مراسم سال به سال باشکوه تر و بهتر برگزار شد.

وی با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب در خصوص مراسم معنوی اعتکاف به عنوان یکی از رویش های انقلاب، افزود: این مسئله تا آنجا اهمیت دارد که حتی رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم که به بحث خودسازی و معنویت اشاره کرده اند، به موضوع اعتکاف نیز در این زمینه پرداخته اند.

حجت الاسلام بابایی با تاکید بر اشتیاق عموم مردم به مراسم اعتکاف در ایام البیض ماه رجب، تصریح کرد: اعتکاف یک ریاضت برای ارتقاء معنویت است و مردم نیز می خواهند به سمت معنویت حرکت کنند، لذا بهترین مسیر را برای این مقصود بحث اعتکاف می دانند.

وی، استان اصفهان را یکی از استان های برتر در زمینه برگزاری مراسم معنوی اعتکاف دانست و افزود: وقتی به آمار معتکفین کشور توجه می کنیم حدود 80 هزار نفر از مجموع 750 هزار نفر معتکفان کل کشور به استان اصفهان اختصاص دارند و از 5 هزار و 200 مسجد کشور تعداد 500 مسجد در استان اصفهان در مراسم معنوی اعتکاف مشارکت دارند.

مسئول تشکل های دینی تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: در دوره قبل به دلیل این که مراسم اعتکاف با ایام تعطیلات نوروزی و به خصوص با روزهای پایانی تعطیلات تقارن یافت، نه تنها در استان اصفهان، بلکه در کل کشور با کاهش معتکفین روبه رو بودیم.

حجت الاسلام بابایی عنوان کرد: این کاهش در کل کشور حدود 40 درصد بود و در استان اصفهان نیز به حدود 36 درصد رسید و البته امسال با توجه به چند مناسبتی که پیش رو می باشد و همچنین تاکید رهبر انقلاب در مسئله خودسازی و به خصوص علاقه مردم به حضور در اماکن و بقاع متبرکه در ابتدای سال پیش بینی ها این است که در این دوره استقبال نسبت به این مراسم بیشتر باشد.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل این که ثبت نام در این مراسم معنوی به صورت الکترونیکی انجام می شود و افراد متقاضی در سامانه عاکفین ثبت نام می کنند، فعلاً آمار دقیقی را نمی توان بیان کرد، اما ثبت نام  و استقبال خوب بوده است.

حجت الاسلام بابایی 63 درصد از معتکفین در سال های گذشته را از جوانان اعلام کرد و گفت: برنامه هایی که قرار است در این دوره از مراسم معنوی اعتکاف در مساجد استان اجرا گردد، شامل تبیین بیانیه گام دوم، برگزاری گفتمان های دینی و طرح با قرآن در زلال اعتکاف می باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha