پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عمو روحانی

حوزه/ حجت الاسلام خالدی گفت: از آنجایی که کودکان ضمیر پاکی دارند و هر چیزی که اکنون در این ضمیر کشت کنیم، در آینده برداشت خواهیم کرد و اگر این کار به درستی انجام شود همین کودکان را در آینده در مساجد و در محیط های معنوی و در اعتکاف ها خواهیم دید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از شهرکرد، در فضای پیچیده امروز یکی از مسائل مهم بحث تربیت دینی کودکان و نوجوانان است؛ از قدیم گفته اند هر کاری راه و چاره ای دارد، براین اساس عمده رسانه های جهان به بحث ساخت برنامه های متنوع مخصوص کودک و نوجوان پرداخته اند که در این میان رشد عمو پورنگ ها، خاله خانم ها... باعث جذب کودکان به برنامه های شده است. در دیار شیرمردان چهارمحال و بختیاری، روحانی دغدغه مند به امر تربیت دینی که امروز بچه ها او را به عنوان «عمو روحانی» صدا می زنند نیز به صورت جهادی درحال فعالیت است.

حجت الاسلام امین خالدی برهنه، متولد سردشت شهرستان لردگان در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» در شهرکرد با اشاره به تجارب خود از کار تبلیغی، اظهار کرد: در سال 86 وارد دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد شدم و از آنجایی که دانشگاه رضوی در عین داشتن ماهیت حوزوی، ماهیت دانشگاهی نیز دارد، پس از اتمام تحصیلات در مقطع کارشناسی و سطح یک حوزه، به حوزه علمیه اصفهان، مدرسه دارالحکمه وارد شدم.

وی ادامه داد: بر اساس نیازی که منطقه لردگان از نظر فرهنگی داشت، از طرف یکی از دوستان اصفهانی در دارالحکمه به بحث طرح هجرت و امر مقدس تبلیغ روی آوردم و از سال 92 تاکنون در امور تبلیغی در شهرستان لردگان فعالیت می کنم.

حجت الاسلام خالدی عنوان کرد: از آنجایی که امر مقدس تبلیغ مسئله ای است که ارتباط چهره به چهره با همه اقشار مردم را در بردارد و با جوان، نوجوان و کودک تا سنین بالا سر وکار دارد، لذا مبلغ باید در حد بالایی از لحاظ محتوای فرهنگی و دینی غنی بوده تا بتواند جوابگوی همه اقشار باشد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس در عرصه تبلیغ نیازهای منطقه برای کار با کودک و نوجوان سنجیده شد و از آنجایی که در این بحث روحانیون زیادی در شهرستان لردگان حضور نیافته اند و بیشتر برنامه ها بر محور سخنرانی بوده و سخنرانی به تنهایی برای انتقال مفاهیم دینی به کودکان کافی نمی باشد، لذا برای همین منظور از روش های انتقال مفاهیم با شعر یا مسابقه بهره گرفتیم.

حجت الاسلام خالدی با تاکید بر ماندگاری اثر یک برنامه در ذهن کودک، تصریح کرد: چون کودکان ضمیر پاکی دارند انسان می تواند مفاهیم را به راحتی به آنان از طریق ابزارهایی که دوست دارند، منتقل کند.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که بیشتر کودکان مفاهیم را از طریق شعر، داستان های کوتاه و مسابقه دریافت می کنند، ضمن مطالعه و جستجو در فضای مجازی و بهره گیری از تجارب دیگران در این زمینه، برنامه هایی نیز طراحی گردید و در این راستا اولین برنامه ای که طراحی شد آموزش نماز به صورت مسابقه بود.

حجت الاسلام خالدی متذکر شد: زمانی که این موضوع به شکل مسابقه طراحی می شود، کودکان و دانش آموزان مفاهیم را به گونه آسان تری فرامی گیرند و با اجرای این مسابقات مفاهیم دینی در ذهن کودک ماندگار می شود.

وی ضمن درخواست از طلاب و روحانیون برای ورود به عرصه تبلیغ کودک، این مسئله را حائز اهمیت دانست و افزود: از آنجایی که کودکان ضمیر پاکی دارند و هر چیزی که اکنون در این ضمیر کشت کنیم، در آینده برداشت خواهیم کرد و اگر این کار به درستی انجام شود همین کودکان را در آینده در مساجد و در محیط های معنوی و در اعتکاف ها خواهیم دید، لذا از طلاب دیگر که روحیه کار با کودک دارند و این توانایی را دارا هستند، درخواست می کنیم که وارد این عرصه شوند زیرا این فضا جای کار بسیار دارد.

حجت الاسلام خالدی با ابراز تأسف از فعالیت اندک در عرصه تبلیغ کودک و نوجوان، گفت: وقتی از همان دوران کودکی و دوران ابتدایی نتوانیم مفاهیم دینی را به آنان منتقل کنیم قطعا در سنین بالاتر این کار دشوارتر خواهد شد. 

وی با تاکید بر سیره و نظر بزرگان در ارتباط با کودکان تصریح کرد: حضرت امام(ره) درسال 42 فرمودند سربازان من در گهواره هستند و این نشان می دهد که بینش حضرت امام(ره) تا چه حد در بحث کودک بالا بوده است.

وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز به همین معنا اشاره دارند و فرمودند انقلاب و تمدن اسلامی توسط جوانان شکل می گیرد، آن هم جوانانی که از قبل پرورش یافته اند و مفاهیم دینی در ذهن آنان جا گرفته است.

حجت الاسلام خالدی، مطالعه روشمند در زمینه کار با کودک را مهم دانست و گفت: باید بدانیم بدون مطالعه و متد نمی توان این فعالیت را ادامه داد و باید از روش های جدید استفاده شود و حتی از روانشناسانی که با کودکان در ارتباط می باشند مشاوره گرفت تا از دیگر روش ها و طرق کار با کودک اطلاع یافت.

وی با اشاره به اجرای برنامه های تبلیغی کودک محور درسطح استان افزود: در استان نیز هر زمان که به هر نقطه ای از استان برای اجرای برنامه دعوت شده ایم بدون هیچ چشم داشت مادی و حتی با هزینه شخصی در خدمت کودکان و دانش آموزان ابتدایی استان هستم.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha