چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی گفت: طلاب نباید دغدغه این را داشته باشند که یک جایگاهی را تصاحب کنند، بلکه هدف اصلی ما این است که جامعه را به سمت قرب الهی هدایت کنیم و بعد از انبیاء و معصومین درجه برتر در روز قیامت از آن علما است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در جلسه ای با طلاب غیر ایرانی که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به شاخصه ها اولیاء الهی عنوان کرد: متاسفانه در دوره آخرالزمان مظاهر تجمل گرایی رو به افزایش گذاشته و اولیاء الهی به سمت این مظاهر دنیوی حرکت نمی کنند.

اگر به باطن شیطانی آمریکا پی ببریم تسلیم آن ها نمی شویم

وی افزود: ظاهر این است که ما دست به دست آمریکا داده و دین و منابع خود را به آن ها تقدیم کنیم، اما وقتی که باطن این شیطنت و مخالفت با خدا را بدانیم، نمی توانیم در مقابل چنین کفری تسلیم شویم و دقیقا همینجاست که تفاوت بین اولیاء الهی با دیگران مشخص می شود، اولیاء خدا جان خود را در راه شهادت می دهند.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: اولیای خدا آینده نگر بوده و آینده دنیا را مورد توجه قرار می دهند، مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد عرفان امام خمینی(ره) بیان می کرد که آخرت نقد بوده و دنیا نسیه است، در حالی که عده ای دنیا را نقد و آخرت را نسیه می دانند.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: علم برای ما طلاب قرب الهی را در پی دارد و اگر ما یک آیه یا روایت جدید یاد بگیریم، قدمی در مسیر قرب الهی برداشته ایم، اگر بدانیم که این علم ما در دنیا سبب می شود که ما بدانیم یک جامعه ای را می توانیم هدایت کنیم ارزش و اهمیت آن را درمی یابیم.

 

طلاب نباید دغدغه تصاحب جایگاه داشته باشند
وی مطرح کرد: طلاب نباید دغدغه این را داشته باشند که یک جایگاهی را تصاحب کنند، بلکه هدف اصلی ما این است که جامعه را به سمت قرب الهی هدایت کنیم و بعد از انبیاء و معصومین درجه برتر در روز قیامت از آن علما است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: اگر انسان تنهای تنها باشد اما اگر قرآن همراه او باشد، هیچ وحشتی نخواهد داشت و اگر عمر انسان صرف عمل و آموزش یک آیه از قرآن شود، اجر بیشتری نسبت به دانشمندان علوم دین دارد، چرا که مثلا طبیب با جسم انسان سروکار دارد و اگر عمر صرف یک آیه از آیه های قرآن شود بر تمام علوم دیگر رجحان داشته و از دنیا و آنچه که در دنیا است بهتر است.

آیت الله فاضل لنکرانی تاکید کرد: طلاب خارجی نباید اینگونه فکر کنند که یک مدرکی از حوزه می گیرند و بعدها در کشور خود از آن استفاده می کنند، من به این طلاب توصیه می کنم که تمام مطالب درسی خود را به صورت دقیق بخوانند.

وی ادامه داد: بعضی اوقات عده ای می گویند که نیازی به این دقت های طلبگی نیست، این دروس استوانه حیات نفس ما بوده و هر چه آن را محکم تر بگیریم بیشتر می توانیم در مقابل فتنه ها هوشمندانه عمل کنیم.
این استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: عده ای پس از یک عمر طلبگی قرآن و احادیث را مخصوص صدر اسلام می دانند و متاسفانه به این نکته توجه نمی کنند که خداوند وعده داده که قرآن را تا قیامت حفظ کند و این قرآن معجزه پیامبر(ص) بوده و باید به احکام آن عمل شود.

آیت الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: متاسفانه عده ای از عمامه به سرهای حوزه در کشور های دیگر تحت تاثیر تطمیع بیگانگان و دشمنان حجاب اسلامی را زیر سوال می برند و دلیل اصلی این امر این است که اسلام را درست نفهمیده اند.
 

 تسلط بر اصول لازمه درک آیات و روایات
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مطرح کرد: اگر کسی که اصول نداند نمی تواند مفسر قرآن شود، همچنین توان درک درست و صحیح احادیث را نیز نخواهد داشت و کسانی می توانند که فرق بین احادیث اخلاقی و فقهی را بدانند که اصول را خوب یاد گرفته باشند.

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: مباحث اصولی در تاریخ هم نقش اساسی داشته و کسانی که می خواهند در تاریخ به مباحث تحلیلی بپردازند، لاجرم باید اصول را بیش از مقداری که در برنامه ها قرار می دهند بخوانند.

خاطره شنیدنی از لحظه آخر حیات مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی

آیت الله فاضل لنکرانی حدیثی از امیر مومنان(ع) را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: اینکه ما به فکر پایان عمر خود باشیم بسیار مهم است، پدر بنده در پایان عمر شریف خود به حجت الاسلام قرائتی بیان کردند که من به فکر این هستم که اگر من از دنیا رفتم و خدا از من پرسید برای اسلام چه کرده ای جوابی ندارم که بدهم، آقای قرائتی با تعجب پرسید شما که این مقدار خدمت به انقلاب کرده اید جوابی ندارید بدهید؟ والد ما گفتند که من حساب می کنم که اگر خدا به من فرمود که تو در این مدت مرجعیت خود می توانستی فلان جا برای اسلام فریاد بزنی و نزدی من چه جوابی دارم که بدهم، این مسئله ای است که ما باید به آن فکر کنیم، اینکه آیا ما برای کارهای خود جوابی محضر پروردگار خود داریم بدهیم یا خیر.

وی با بیان اینکه ماه رجب، ماه اولیاء الهی است خاطرنشان کرد: اولیاء خدا کسانی هستند که به جای اینکه دنیا آن ها را از بین ببرد، آن ها دنیا را در درون خود می کشند، همچنین اولیاء خدا کسانی هستند که دنیا را نادیده می گیرند، چرا که اموال و مقام دنیا روزی انسان را ترک می کنند.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha