پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مسجد تاریخی ۸۰۰ ساله در ترکیه، پس از مرمت بازگشایی شد

حوزه/ مسجد تاریخی ماردین (مسجد جامع اولو) در جنوب شرغی ترکیه که اخیرا توسط مقامات این کشور مرمت شده، روز گذشته بازگشایی شده و در آن نماز جمعه برگزار شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، به نقل از دیلی صباح، مسجد تاریخی ماردین(مسجد جامع اولو) در استان ماردین در جنوب شرقی ترکیه پس از مرمت و بازسازی روز جمعه بالاخره بازگشایی شد.

این مسجد با قدمت 800 می باشد توسط مدیریت منطقه ای دیاربکر مورد مرمت قرار گرفته است.

اسماعیل سیسک، مفتی ایالتی نماز جمعه را در این مسجد پیش نمازی کرده و در خطبه هایش حمله تروریستی علیه مساجد نیوزلند را نیز محکوم کرد.

مصطفی یمن فرماندار ماردین، دو تن از معاونان نماینده های حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه، فرماندار منطقه، رئیس اداره امنیت استان، مفتی ولایتی،  و مدیر سازمان مدیریت منطقه ای دیاربکر از جمله شخصیت های سیاسی حاضر در این مراسم بودند.

علی حرتا، معاون رئیس اداره کل منطقه به خبرنگاران گفت که بازسازی ها و مرمت های زیادی در این مسجد انجام گرفته است.

وی افزود که 33 ساختمان دیگر نیز در سرتاسر ماردین توسط این موسسه مرمت شده اند.

حرتا گفت: در 16 سال گذشته، ترکیه تقریبا 5 هزار و 200 ساختمان تاریخی به علاوه بناهای تاریخی را در خارج از کشور مانند مساجد در مقدونیه و بوسنی را مورد مرمت قرار داده است.

 

مسجد جامع ماردین (مسجد اولو) یکی از قدیمی‌ترین مساجد ماردین مربوط به دوره‌های سلجوقی و عثمانی است. این مسجد در قرن یازدهم توسط سلجوقیان تاسیس شده و توسط آرتوکد بیگ الغازی II در سال ۱۱۷۶ ساخته شده است. این مسجد دارای کتیبه‌های مختلفی از قرن یازدهم است که سازنده هر بخش از مسجد را نشان می‌دهد. مسجد جامع ماردین در زمان تهاجم تیمورایی در سال ۱۴۰۰ آسیب جدید دید که در سال ۲۰۱۰ دوباره ترمیم شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha