پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فرزانگان

حوزه/ مرحوم آیت الله مجتهد پور، دیانت را از سیاست جدا نمی دانست و از ابتدای حرکت انقلابی امام راحل، حامی ایشان بود. با روحانیون طاغوتی رابطه خوبی نداشت و معتقد بود که امام راحل را باید کمک کرد تا قیام به پیروزی برسد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله شیخ عبد الله مجتهد پور از سال 1337 شمسی، همیشه از امام راحل و مبارزات آینده اش یاد می کرد و در سال 42 پیوسته می گفت: آیا ایشان قیام کرد ولی خیلی ها او را تنها گذاشته اند!.

تولد و تحصیل

شیخ عبد الله مجتهد پور درسال 1270 ش در نجف اشرف متولد شد. مادرش را در کودکی از دست داد و بیشتر روزگار خود را تا جوانی با پدر عالمش شیخ ذبیح الله مجتهد قوچانی سپری کرد. او پس از خواندن مقدمات و سطح، در درس خارج آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی و آقا ضیاء حاضر شد و موفق به کسب اجازه اجتهاد از آن دو عالم شد.

او در سال 1314 ش و در زمان اجرای سیاست های ضد دینی رضا خان، به ایران آمد و در مشهد ساکن شد.

در پرتو پارسایی

 او از وجوهات استفاده نمی کرد و از راه کشاورزی زندگی می کرد. ساده زیست بود  و از قالی استفاده نمی کرد و می گفت« مگر همه مردم روی قالی می نشینند». فرزندان خود را به نماز اول وقت و امانت داری توصیه می کرد و می گفت اگر کسی به شما خوبی کرد، فراموش نکنید و اگر بدی کرد، از یاد ببرید،  باکمتر کسی ارتباط داشت و گاهی به منزل آیت الله العظمی میلانی و آیت الله قمی می رفت. موقع وضو آب از چاه بیرون می کشید و آب وضو را زیر درخت می ریخت و معتقد بود نباید قطره آبی بیهوده مصرف شود.

عبودیت و سیاست

اهل مناجات بود و به مناجات خواجه عبدالله انصاری علاقه داشت. دیانت را سیاست جدا نمی دانست و از ابتدای حرکت انقلابی امام راحل، حامی ایشان بود. با روحانیون طاغوتی رابطه خوبی نداشت و معتقد بود که امام راحل راباید کمک کرد تا قیام به پیروزی برسد.

 سفر ابدی عاقبت این عالم بیدار دل پس از تحمل چند ماه بیماری درسال 1348 ش به عالم بقا پرکشید. پیکر پاک آن مرحوم در باغ رضوان مجاور حرم رضوی به خاک سپرده شد.

منبع مشاهیر در حرم رضوی

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha