جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رضا توکلی

حوزه/ این روزها عموم مردم به لحاظ اقتصادی در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند این موضوع به اندازه کافی برای آنان سخت است، برای همین امیدوارم شاهد تجملگرایی در آثار نمایشی یا تلویزیونی نباشیم، چون ممکن است اندوه برای تماشاگر به وجود آورد.

رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با  خبرگزاری «حوزه»،درباره برنامه‌های نوروزی و ویژگی تولیدات این ایام اظهار کرد: این روزها در آستانه نوروز قرار داریم. این ایام همیشه برای مردم با شادی و شور همراه بوده است. اتفاقی که بسیار پسندیده است، چون به جامعه انگیزه و شادی تزریق می‌کند، درضمن پیرو همه بخش‌های جامعه، سینما و تلویزیون نیز در این ایام شرایطی خاصی را مد نظر قرار می‌دهند، منظور این‌که عموماً سعی می‌شود بهترین آثار در این ایام پخش شود. برای مثال در سینما، اکران‌هایی نوروزی معمولاً از میان کارهای پر مخاطب انتخاب می‌شود و در تلویزیون هم همه شبکه‌ها با تمام توان خود درصدد سرگرم کردن مردم هستند.

 

وی افزود: اما در این میان موضوعی مطرح است، آنهم این‌که ما از این ظرفیت تا چه اندازه در جهت تبلیغ آموزه‌های دینی بهره برده‌ایم. آنگونه که به نظر می‌رسد ما بیش از آنکه به روی آموزش تاکید داشته باشیم به روی سرگرمی توجه داریم. این امر باعث می‌شود تا در دراز مدت ما از موضوعات مفهومی دور شویم و به نوعی تنها به سرگرمی صرف روی بیاوریم. اتفاقی که در سینما به نوعی رخ داده و ما کمتر شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه هستیم.

 

بازیگر سریال «مسیر سبز» تصریح کرد: البته پر واضح است که در ایام نوروز که همه مردم شاد هستند، هیچ کس انتظار کارهای درام یا بسیار جدی را ندارد، اما در حوزه طنز هم می‌توان کارهایی تولید کرد که علاوه بر سرگرمی در پی یادآموزی نیز هستند. بگذارید مثالی بزنم. سریال «پایتخت» مجموعه‌ای است که همه مردم آن را دوست دارند و به نوعی با آن زندگی می‌کنند، اما این کار در کنار سرگرمی حرف‌های بسیار خوبی هم برای مردم دارد. این گفته را در آخرین فصل این سریال که از تلویزیون پخش شد به خوبی می‌شد، مشاهده کرد.

 

وی با تاکید بر این‌که آموزش‌های ارزش‌های دینی علاوه بر برنامه‌های نمایش، مسیر‌های دیگر نیز برای پیمودن دارد، اظهار کرد: این نکته نیازی به بازگویی ندارد که زبان نمایش جذابترین ابزار برای اشاعه مفاهیم ارزشی است، اما این تنها یک بخش از کار است، چون روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. بگذارید از یکی از برنامه‌هایی که جدید از تلویزیون پش می‌شود و بسیار هم پرمخاطب شده اشاره کنم. «عصر جدید» یک کار سرگرمی است که در آن به استعدادهای جدید توجه می‌شود، اما این برنامه با زیرکی به موضوعات ارزشی هم اشاره دارد و اخلاقیات نیکوی اسلامی را به طور مستتر در جای جای کارش مد نظر قرار می‌دهد.

 

توکلی ادامه داد: این اتفاق می‌تواند در دیگر برنامه‌های تلویزیون هم رخ دهد، حتی برنامه‌هایی که به صورت میزگرد برگزار می‌شود می‌تواند چنین اتفاقی رقم بخورد به شرطی که برنامه مورد نظر نگاهی شعاری به مباحث دینی نداشته باشد، چراکه در برخی از این دست تولیدات عموماً برای مخاطب دانشی فرض نمی‌شود، درصورتیک‌ه باید به مخاطب احترام گذاشت تا در ادامه انتظار جواب مثبت داشت. در این میان برنامه‌های کودک را نباید فراموش کرد. کودکان یکی از مهمترین مخاطبان ما هستند، چون آنها قادرند هم روی خانواده خود تاثیر گذار باشند، هم اینکه سلیقه تماشاگران آینده سینما و تلویزیون را بسازنند.

 

این بازیگر ادامه داد: یک توصیه به تلویزیون دارم که امیدوارم با درایت مسئولان سیما پیشتر به آن فکر شده باشد. این روزها عموم مردم به لحاظ اقتصادی در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند این موضوع به اندازه کافی برای آنان سخت است، برای همین امیدوارم شاهد تجملگرایی در آثار نمایشی یا تلویزیونی نباشیم، چون ممکن است اندوه برای تماشاگر به وجود آورد.

 

توکلی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به شبکه قرآن اشاره کرد و گفت: در میان شبکه‌های سیما، شبکه قرآن یکی از تاثیرگذارترین شبکه‌های سیما است که مخاطبان آن اقشار دیندار جامعه هستند، اما می‌خواهم توصیه کنم که این شبکه دایره مخاطبان خود را وسیع‌تر کند. این اتفاق هم با متنوع کردن آثار رخ می‌دهد، البته به هیچ وجه منظور، روی آوردن به کارهای سرگرمی صرف نیست، اما راهکارهایی وجود دارد که می‌توان بر تعداد مخاطبان این شبکه افزود. یکی از این مسیر معرفی صحیح داشته‌های این شبکه است، زیرا من خود چندین بار تماشاگر این شبکه بوده‌ام و دیده‌ام که چه برنامه‌های جذابی دارد، اما این محصولات برای مردم ناآشناست پس باید در قدم اول آنها را به درستی به مردم معرفی کرد.

 

وی درباره عملکرد سینما هم در ایام نوروز چنین توضیح داد: در اکران نوروزی عموماً 7 یا 6 فیلم جدید روی پرده می‌رود. در این میان می‌توان یک اثر را از میان تولیدات ارزشی انتخاب کرد. این اتفاق سال قبلا رخ داده و باز هم می تواند اتفاق بیفتد. در همین رابطه باید اضافه کرد که با توجه به آثاری که در جشنواره فیلم فجر امسال دیدم چند فیلم دینی و انقلابی ما این ظرفیت را دارند تا در ایام نوروز روی پرده روند.

 

توکلی در انتهای این گفت‌وگو تاکید کرد: هر سال مقام معظم رهبری در آغاز سال با بیانات خود مسیری جدید را پیش رویمان قرار می‌دهد. برای همین اگر ما بتوانیم به بیانات ایشان به شکلی درست جامعه عمل بپوشانیم، مطمئناً بسیاری از کم کاری‌های در سینما و تلویزیون و دیگر بخش‌های جامعه از بین خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha