جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

حوزه/ اين ماه شريف، فرصتی بسيار مناسب و عزيز و شکوهمند برای دعاء و طلب فرج آل محمد عليهم‌السلام و درخواست تعجيل در ظهور و تحقّق وعده الهی به انبياء عظام و همه ملل و امم، مخصوصاً مستضعفان و مشتاقان روزگار آن عدل جهانی و حکومت توحيدی اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در یادداشتی به مناسبت حلول ماه شعبان المعظم، به بررسی جوانب گوناگون این ماه پرداختند که متن این یادداشت بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

«قالَ رَبُّکُمُ ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَکُم» (۱)

اللّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لاسِيّمَا عَلي وَلِيّکَ الْمُحْيي سُنَّتَکَ القَائِمِ بِأمْرِکَ الدَّاعِي إلَيکَ الدَّليلِ عَلَيکَ. اللّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ ارْزُقْنَا لِقَائَهُ وَ اجْعَلْنَا مِنْ أنْصَارِهِ وَ أعْوَانِهِ.

 

شعبان، ماه نزول برکات، ماه اعياد شريفه، ماه تجلّی انوار الهيه را گرامی می‌داريم.

 

اين ماه شريف، فرصتی بسيار مناسب و عزيز و شکوهمند برای دعاء و طلب فرج آل محمد عليهم‌السلام و درخواست تعجيل در ظهور و تحقّق وعده الهی به انبياء عظام و همه ملل و امم، مخصوصاً مستضعفان و مشتاقان روزگار آن عدل جهانی و حکومت توحيدی اسلامی و تعظيم شعائر و احياء امر اهل بيت عليهم‌السلام و اعلام حيات ولايی و برنامه‌های وسيع دعايی است.

 

سزاوار است در سراسر اين ماه، ياد و ذکر فضايل اهل بيت عليهم‌السلام و معالی مقامات و درجات عاليات ايشان از زبان‌ها نيفتد و مجالس و محافل و سخنرانی‌ها همه را به سوی عوالم قرب و کمال معنوی سوق دهند، مخصوصاً در دعا برای تعجيل فرج حضرت بقية‌‌الله مولانا المهدی عليه‌السلام در تمام اين ماه، همگان؛ به طور فردی و همگانی، در خلوت و جلوت، اصرار و اهتمام ويژه داشته باشند.

 

دعا برای آن حضرت و برای تعجيل در ظهور، دعا برای همه بشريّت، برای همه طوائف و قبايل و اقوياء و ضعفاء، عالم و جاهل و فقير و غنیّ است.

 

ظهور آن حضرت و تعجيل در امر فرج آن يگانه خليفه الهی و خلف يکتای همه انبياء مرسلين و ائمه طاهرين، نجات همگان از جهالت و ضلالت و گمراهی از ظلم و جور است.

 

بخش مهمّی از تعليمات اسلام و هدايت‌های اولياء دين، توصيه به دعا و نيايش و خواندن خدا و مناجات با خداست تا آنجا که فرمودند:

 

«الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ؛ مغز عبادت و پرستش، دعا است.» (۲)

آيات قرآن و احاديث و روايات همه با تأکيدات مؤکد توصيه به دعا و خواندن خدا به اسماء الحسنی نموده‌اند:

«وَ للهِ الأسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها» (۳) دعا به هر کدام از اسماء الحسني آثار خاص و پيام‌های بزرگ معرفت‌بخشی دارد.

دعا، قلب را روشن و نورانی می‌نمايد، ظلمت‌ها را از بين می‌برد، بنده را بالا می‌برد و سبب عروج او می‌شود. اين دعا اگر برای حوائج عامه و خير و سعادت همگان باشد، اجرش بيشتر و فضيلتش زيادتر است و اگر براي ولیّ امر و حجّت خدا دعا شود، درک اجر و فضلش برای ما قابل تصوّر نيست. دعا برای آن حضرت، دعا براي هر موجودی از جنّ و انس و ملائکه است. فرج آن حضرت، فرج همه انبياء و اولياء و شيفتگان عدالت، علم، آگاهی، بيداری، امنيّت و آسايش است.

در اين فرصت، فوائد بزرگ و آثار عظيمه آن به شمار در نمی‌آيد و نمی‌توان از معانی و مطالب و هدايت‌هايی که بعض ادعيه مرويّه برای آن حضرت مشتمل بر آن است سخن گفت.

دعا مکتب است، دعا درس و دانشگاه الهی و همگانی است، درس شناخت خدا و پيغمبر و امام است. سزاوار است برنامه‌های دعا برای حضرت صاحب الأمر عليه‌السلام گسترده، فراگير و همگانی مخصوصاً در اين ماه شريف برگزار شود و همه از برکات ماه شعبان و عيد نيمه شعبان مستفيض گردند، به ويژه در شب نيمه ماه مبارک، شب با عظمت و پر خير و برکت ميلاد آن يگانه موعود انبياء و اولياء که از شب‌های بسيار با فضيلت و هم‌طراز با شب‌های قدر بلکه يکی از ليالی قدر است. اميد است در اثر دعاهای مؤمنين و اصرار آنها بر دعا برای تعجيل فرج، اسباب فرج آن حضرت فراهم گردد.

 

اللّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَ وَلِيکَ وَ حُجَّتِکَ وَ صَلِّ عَلَيهِ وَ عَلى آبَائِهِ الطَّاهِرينَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ أنْصَارِهِ وَ أعْوَانِهِ.

خجسته بر همگان ماه فرّخ شعبان

 

پی‌نوشت‌ها:

۱. «پروردگارتان گفته است: مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را اجابت کنم.» / سوره غافر، آيه ۶۰

۲. وسائل الشيعة؛ جلد ۷، باب ۲، حديث ۸۶۱۵

۳. « و براى خدا، نام‌هاى نيکی است. خدا را به آنها بخوانيد » / سوره اعراف، آيه ۱۸۰

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha