سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
امیر کریمی

حوزه/ خواننده کشورمان گفت: هر ساله آهنگ‌های مناسبتی بسیاری خوانده می‌شود، اما هیچ یک از ان کارها نمی‌تواند کیفیت لازم را دارا باشد، زیرا به روی آن قبیل آثار به هیچ وجه کار تحقیقی صورت نگرفته است

امیر کریمی، خواننده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری«حوزه»، درباره ترانه «مرد خورشید» که سال ۷۷ با محوریت حضرت رسول(ص) اجرا شد، اظهار کرد: در ابتدای کارم با محمدرضا چراغعلی(آهنگساز) و سعید امیراصلانی(شاعر) تصمیم گرفتیم ترانه‌ای با محوریت پیامبر رحمت حضرت محمد(ص) بسازیم که با کارهای گذشته نیز تفاوت داشته باشد. همین تصمیم باعث شد «مرد خورشید» شکل بگیرد، کاری که به گواه بسیاری از مردم جزو آثار ماندگار موسیقی است.

وی افزود: در زمان ساخت این ترانه تمام سعی ما بر این محوریت بود تا کار تمایز داشته باشد. برای همین از ابتدا تا انتها، ما یک بار هم نام محمد(ص) را در شعر نیاورده‌ایم، بلکه تنها در بیت آخر است که نام پیامبر(ص) آمده است. دلیل این امر نیز این بوده که توجه و تمرکز خود را معطوف به سجایا و ارزش‌های اخلاقی حضرت رسول(ص) کردیم. همچنین جدا از شعر که با وسواس فراوان سروده شد در بحث اجرا نیز ما بالاترین کیفیت را مد نظر قرار دادیم به نحویکه در گروه کر ما ۱۵ نفر می‌خواندند، برای همین هم نتیجه مطلوب شد.

این خواننده با بیان این‌که در خواندن اشعار مذهبی حتماً باید از شعار پرهیز کرد، گفت: هر ساله آهنگ‌های مناسبتی بسیاری خوانده می‌شود، اما هیچ یک از ان کارها نمی‌تواند کیفیت لازم را دارا باشد، زیرا به روی آن قبیل آثار به هیچ وجه کار تحقیقی صورت نگرفته است، بلکه تنها سعی شده با آوردن نام و کلمات خاص به اثر شکل دینی و مذهبی داده شود. برای همین هم این قبیل ترانه‌ها نمی‌تواند ماندگار شود. برای درک بهتر مثالی می‌زنم. محمد اصفهانی با همراهی علی رضا عصار دو ترانه به نام «کعبه دل» و «ای کاروان» سالها پیش اجرا کردند که هنوز هم شنیدنش خالی از لطف نیست. دلیل این اتفاق خوب هم ابتدا در شعر این ترانه‌ها نمود پیدا می‌کرد، سپس به کیفیت، اما آیا چنین کارهایی را هم‌اکنون در عرصه موسیقی تولید می‌شود؟

کریمی در پاسخ به این سوال که چرا در سال‌های اخیر تا به این اندازه کم‌کار شده است، جواب داد: متاسفم که بگویم ارزش‌هایی که هم‌اکنون بر بسیاری از کارهای موسیقیایی حاکم است با معیارهای من همخوانی ندارد، چون من در موسیقی به دنبال ارزش اخلاقی و اسلامی بودم ولی در شعرهای امروز تنها لذت‌های زمینی مدنظر است. برای مثال اگر زمان ما درباره عشق زمینی سخن گفته می‌شد، سجایای اخلاقی معشوق مد نظر قرار می‌گرفت، اما امروز آن ارزش‌ها بسیار کم رنگ شده، حتی باید گفت در برخی مواقع اشعار، گرایش روشنی به موضوعات ضدارزشی دارد که شنیدن آن برای نسل جوان بسیار مضر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha