شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا

حوزه/ همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پروش» با پیام حضرت آیت الله جوادی آملی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگارخبر گزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا پیش از ظهر امروزدر نشست خبری با اشاره به موضوع همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پروش  که درسالن اجتماعات غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در قم برگزار شد گفت: هدف از برگزاری این همایش پاسخ گویی به نیازهای علمی فرهنگی جامعه و به مسائل دینی آموزش و پرورش است.

عضو شورای عالی انقلابی فرهنگی ادامه داد: معتقدیم آموزش عالی و آموزش و پرورش برای سیاست گذاری کلان در حوزه علم باید از نظریه موجود در دنیا بهره ببرند تا بتوانند علم متناسب با فرهنگ و تمدن اسلامی را ایجاد کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: وقتی گفته می شود به علم دین و علم اسلامی باید پرداخته شود، منظور از این علم چه چیزی است. علم متناسب، علمی است که متناسب با حوزه فرهنگی در جامعه اسلامی باشد.

وی افزود: معتقدیم در این 5 دهه اخیر توجه خاصی به این نوع علم در جامعه اسلامی شده و از سویی در این صد سال اخیر شاهد مواجه جهان اسلام با جهان غرب و جهان مدرنیته و توجه جهان اسلام در مقاطع مختلف به علم و مسائل خاصی بوده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا افزود: آن مسائل عبارت از بحث استعمار، فناوری، استقلال جهان اسلام، توسعه جهان اسلام، بهره برداری از مدرنیته، استفاده از اندیشه های جهان اسلام و در ادامه رویش به مسائل معرفت دینی جهان اسلام است.

این محقق عنوان کرد: در ادامه روشنفکران جهان اسلام  با اندکی تأخیر متوجه شدند جهان اسلام برای حفظ هویت و احیاء خودش، ناگزیر باید نگاهی به معرفت علمی درون و علم اسلامی و انسانی وحوزه علوم خاصی داشته باشد.

وی بیان داشت:با شناسایی هویت و علوم مدرن و بنیان های علوم فلسفی و علم مدرن، باز خوانی و بازسازی و گزینش دانش های علوم مختلف در جهان جدید شکل گرفته که باید متناسب با نیازهای فرهنگی خود عمل کند و تا این غرض مهم محقق نشود معتقدیم سایر اغراض هم محقق نمی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بحث تعیین نسبت علم با هویت و نسبت  علم با حوزه دین، رودیکردها و جریان های مختلفی درجهان اروپا، آمریکا و آسیا و بعد در ایران ایجاد کرده است و با پیدایش انقلاب اسلامی در خیزش جهان اسلام درعلم پیشگام بوده و در ادامه فعال تر شده است و مطرح شدن بحث انقلاب فرهنگی توجه به همین مسئله بود.

وی بیان داشت: در پیش از دو دهه در حوزه علمیه نظرات بسیار خوبی درعرصه  علم و دین و مسائل فرهنگی و نیازهای روز مطرح شده است و معتقدیم به لحاظ تاریخی هم جهان اسلام باید نسبت دین و علم را مشخص می کرد و مباحثی که در رابطه با علم دین، عقل و وحی از سوی فیلسوفان و اندیشمندان دینی و اسلامی مانند ابن رشد و غزالی و تا قرن 9 مطرح شده است درهمین ارتباط است .

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: ولی در 5 دهه اخیر شاهد علومی درجهان اسلام بودیم که از غرب آمده است ودر همین رابطه معتقدیم ما نیاز به علوم دیگران و تجربه و تعامل با علوم دیگران داریم. اما باید بدانیم چگونه باید از تجربه دیگران نهایت استفاده را ببریم.

وی بیان داشت: نگاه ما به علوم غربی صرفا نباید انفعالی باشد، بلکه باید از باب استفاده از تجربه ها برای بهتر برنامه ریزی کردن متناسب با فرهنگ خودمان باشد تا نهایتا به این نقطه نرسیم که غرب برای ما در مسائل مختلف برنامه ریزی آموزشی کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در حال حاضر توجه نسبت به علم و دین بیش از دو دهه است که بخشی از حوزه علمیه را متوجه خودش کرده است و بزرگان ورود جدی داشته اند و از جمله آنها حضرت آیت الله جوادی است.

وی گفت: هدف ازهمایش، درگیر کردن و آوردن آورده های علوم غربی و جریانها برای کاربردی کردن در نظام آموزشی و بحث کردن و عبور از آن است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در قبل از برگزاری 6 پیش همایش شکل گرفته است و در همه موارد سعی شده قرائت های مختلف به بحث و بررسی و نقد گذاشته شود.

خاطرنشان می شود: همایش«نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پروش»  در 5 اردیبهشت از 8 صبح آغاز می شود و شخصیتهای مختلفی علمی سخنرانی خواهند کرد.

 

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha