جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نیمه شعبان / ولادت امام زمان / حضرت مهدی

حوزه/ خانم محسنی از اساتید مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران گفت: فلسفه انتظار در امت اسلامی این است امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اقامه بشود و قوانین الهی در زمین اجرا بشود تا شرایط تشکیل حکومت حضرت حجت بر روی زمین مهیا بشود.

خانم دکتر طاهره محسنی از اساتید مجتمع علوم اسلامی کوثر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به وجوه مختلف مسئله انتظار در عصر غیبت، اظهار داشت: مهم ترین نکته انتظار مهیا شدن انسان و جامعه بشری است. جامعه اسلامی تلاشی است برای تحقق آن حکومت. زمانی که پیامبر(ص) از مکه به مدینه هجرت کردند، اهل مدینه انتظار ورود رسول الله را می‌کشیدند و شرایطی از جمله ایمان آوردن به حضرت و یاری کردن در امور حکومت را فراهم کردند.

وی افزود: مسئله انتظار برای انسان‌ها هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی. در بعد فردی یعنی افراد به طهارت و تقوای درونی رسیده باشند و آمادگی و لیاقت درک امام معصوم را داشته باشند. از منظر اجتماعی نیز شرایط نامطلوب تغییر کند و جامعه بشری طالب ظهور امام عصر باشد و برای آن تلاش کند.

استا حوزه علمیه خواهران گفت: فلسفه انتظار در امت اسلامی این است امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اقامه بشود و قوانین الهی در زمین اجرا بشود تا شرایط تشکیل حکومت حضرت حجت بر روی زمین مهیا بشود.

وی در ادامه افزود: یکی از مثال‌های بارز انتظار درباره امام خمینی است که با اجرا کردن تئوری ولایت فقیه و حکومت اسلامی زمینه تشکیل حکومت حضرت مهدی(عج) را فراهم کردند.

خانم محسنی با اشاره به اینکه ایمان به وجود حضرت یک فرضی فلسفی و ظنی نیست، تصریح کرد: آیه ۵۵ سوره نور یکی از ادله وجود حضرت حجت است. این آیه با وعده دادن به اهل ایمان مشتمل بر سه نکته اساسی است اول آنکه جانشینان روی زمین از اهل ایمان است که به حکومت صالحان ختم می‌شود. دوم آنکه دینی را که از آن راضی هستند خداوند متحقق می‌کند که قطعا آن دین اسلام است و نکته سوم خوف و ترس جامعه بشری را به امنیت تبدیل می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که زنان در عصر ظهور چه نقش و جایگاهی دارند، گفت: دستورات دین برای انسان‌هاست چه زن و چه مرد. به همین علت فرقی میان مسئولیت زنان و مردان وجود ندارد و همان خودسازی درونی و ساختن جامعه بر دوش هردوی آنان است. فقط نوع نقش زنان و مردان در خانواده و جامعه متفاوت است. این دو گروه باید از پس مسئولیت‌هایی که خداوند بر دوش آن‌ها قرار داده است بربیایند.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: برای مثال موضوع زمان را در نظر بگیرند و فرصت‌ها را مغتنم بشمارند و تاخیر زمانی نداشته باشند و از نظر مکان نیز اگر کشور خودمان را در نظر بگیریم، با تشکیل حکومت دینی خود نقشی مهم را ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: پس زنان و مردان هردو وظایفی در خانواده و اجتماع دارند اما بیشترین نکته‌ای که برای زنان مطرح است، تربیت فرزندان شایسته و حفظ دستورات دین در اجتماع است. اگر خانمی در شرایط انتظار به سر می‌برد باید در انظار عمومی با عفاف و حجاب و وقار فاطمه گونه شرکت بکند تا ملعبه دست دیگران نشود.

خانم محسنی در پایان با اشاره به واجب بودن انجام فرایض دین برای همه مردم تصریح کرد: این فریضه سازی باید در جامعه چه برای زنان و چه مردان انجام بگیرد و نکته دیگر این است که اسوه سازی نیز امری ضروری است، و حضرت رسول و ائمه اطهار علیهم السلام الگویی تمام عیار برای همه مردم هستند.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha