جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت‌الله عباس کعبی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مردمداری را جزو نقش‌های ذاتی روحانیت دانست و گفت: مدرسه‌سازی، مرجع‌سازی و جریان‌سازی در حوزه‌های علمیه از طریق شبکه‌های نفوذ در دستور کار دشمنان است. باید متوجه شبکه‌های نفوذ باشیم و راه آنها را سد کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی امروز در مراسم عمامه‌گذاری جمعی از طلاب استان آذربایجان‌شرقی که در تالار مصلای امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار داشت: آذربایجان خطه‌ای مرجع خیز و عالم پرور با گنجینه‌های ارزشمند علمی و معنوی و مفاخر بسیار بزرگ که همواره در صحنه دفاع از اسلام، ایران و انقلاب درخشش ویژه‌ای داشته است.

وی افزود: طلابی که امروز معمم می‌شوند، امانتدار علما و این خط بزرگ هستند که امیدواریم بتوانند مشعل علم، اجتهاد، مرجعیت، تحقیق، دانش و علم را در این خطه شعله‌ور تر نگه بدارند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان ضمن تجلیل از نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، بیان داشت: حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در همین مدت دو سالی که نماینده مقام معظم رهبری هستند، منشا تحولات بزرگی در استان بوده و الگو می‌باشد و تراز اجتماعی روحانیت را در سطح بالاتری قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با بیان اینکه دوران بیداری اسلامی، دوران چهارم اسلام است که از چهار سال پیش شکل گرفته، گفت: در این دوره اینکه اسلام طرح و برنامه دارد و ما بر اساس آن می‌توانیم در برابر مکاتب غربی و شرقی امت قوی را شکل بدهیم، تحقق یافت.

وی اضافه کرد: دوران پنجم نیز به انقلاب اسلامی در ایران مربوط است. انقلاب اسلامی باید به عنوان قطعه‌ای از تاریخ اسلام برای احیای مجد و عظمت اسلام، مکتب اهل‌بیت(ع) و تحقق تمدن نوین اسلامی تفسیر شود، گویی خورشید تابناک اسلام بعد از هزار و 400 سال این بار از ایران اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) طلوع کرده و ایران پرچمدار اسلام ناب بر اساس آموزه‌های مکتب اهل‌بیت(ع) در مقابله با جاهلیت مدرن شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: آخرین دوره نیز از نظر من مربوط به دولت کریمه حضرت حجت‌بن الحسن(عج) خواهد بود که بر پایه ظهور ولایت عظمای امام زمان(عج)، دوره علم و ایمان و مقاومت و افول مکاتب غربی و شرقی شکل خواهد گرفت.  

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با تأکید بر اینکه انقلاب بودن، انقلابی ماندن و انقلابی فکر کردن زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور است و مبشّرات این موضوع بسیار زیاد است. انقلاب اسلامی مراحل مختلفی را برای رساندن به این مرحله رسانده است.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه خودسازی، جامعه پردازی، دولت سازی و تمدن سازی را مورد تأکید قرار داده‌اند که قطعا اگر بخواهیم در این مرحله در مسیر ظهور بعنوان سرباز حضرت بقیةالله اعظم(عج) حرکت کنیم، باید هفت مأموریت معظم‌له در بیانیه را مورد توجه قرار دهیم که تحقق آن‌ها مستلزم پیشرفت کمی و کیفی حوزه‌های علمیه و بر دوش سربازان امام زمان(عج) است.

نماینده خبرگان رهبری با ابراز تأسف از اینکه برخی دوست دارند حوزه‌های علمیه را صرفاً به تعلیم و تربیت معطوف کننند، بیان داشت: روحانیت در طول تاریخ نقش‌های مختلفی از جمله تفسیر دین و تبیین اسلام ناب محمدی(ص) و آموزه‌های اهل‌بیت(ع)، مبارزه با بدعت‌ها، کجی‌ها، انحرافات و فسادها، امر به معروف و نهی از منکر، ساخت ایمانی و اخلاقی جامعه، مبارزه با استبداد و استعمار و حضور و همراهی با مردم را ایفا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی، مردمداری را جزو نقش‌های ذاتی روحانیت دانست و افزود: اگر روحانیت را از مردم جدا کنند، هویت خود را از دست خواهد داد؛ با مردم و برای مردم بودن و خدمت صادقانه به مردم، شعار اصلی روحانیون و طلاب است. در حادثه ناگوار سیل که استان‌های کشورمان را درگیر خود کرد و خساراتی وارد آورد، بخشی از امداد و نجات و خدمات اجتماعی، بر عهده روحانیت بود که بر اساس آخرین آمار، حدود ۱۰ هزار نفر از حوزویان به یاری هموطنان سیل زده رفته بودند.

وی با تأکید بر اینکه علم و تقوا برای یک روحانی کافی نیست، افزود: بصیرت، شناخت و تسلط بر شرایط اوضاع داخلی، منطقه‌ای و جهانی، حضور در کنار جوانان، بینش و بصیرت، شناخت زوایای پیچیده سیاسی و اجتماعی موجود، حاضر به کمک شدن و زمینه سازی برای ظهور حضرت، جزو نقش‌های مهم روحانیت است که باید ایفا شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: پیشرفت کمّی و کیفی نظام روحانیت در گرو برنامه‌ریزی، آینده‌نگری، عزم و اراده، پشتکار و شناخت مأموریت‌های بزرگ روحانیت برای تحقق تمدن نوین اسلامی و بازسازی امت اسلامی می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی عنوان داشت: مدرسه‌سازی، مرجع‌سازی و جریان‌سازی در حوزه‌های علمیه از طریق شبکه‌های نفوذ در دستور کار دشمنان است. باید متوجه شبکه‌های نفوذ باشیم و راه آنها را سد کنیم، شبکه‌های نفوذ از نکات ضعفی مثل ضعف اخلاقی، مالی و یا ضعف بینشی و بصیرتی بهره می‌گیرند.

وی افزود: طلبه باید بعنوان یک سرباز در ارتباط و تحت فرمان فرماندهش باشد، فرمانده ما طلاب امام زمان(عج) است؛ ساده‌ترین راه ارتباط، شناخت است و محبت عمیق و توسل در مراحل دیگر قرار دارد. توسل به امام زمان(عج) کارساز و نتیجه بخش بوده و آن حضرت توجه می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha