پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مراسم افتتاح موسسه بین المللی قرآنی آنلاین امام مبین در قم

حوزه/ استاد دانشگاه تورنتو کانادا بر لزوم توسعه مساله تدبر در قرآن در عرصه ‌آموزش های قرآنی بین المللی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر محمدرضا آرام در مراسم افتتاحیه موسسه بین‎المللی قرآنی آنلاین امام مبین که در بنیاد فرهنگی امامت در قم برگزار شد، به ذکر دشواری های تبلیغ در عرصه بین الملل پرداخت و گفت: فعالیت در عرصه بین الملل بسیار سخت و ظریف است.

وی افزود: این نکته درست است که زبان قرآن، یک زبان رسمی و فرازبانی است ولی قطعا باید ظرافت‎های آن را رعایت کرد؛ خداوند در آیه دوازده سوره یس به مساله امام مبین اشاره کرده است؛ خداوند در سوره الرحمن نیز به تشریح تعلیم قرآن کریم اشاره می کند.

استاد دانشگاه تورنتو کانادا یادآورشد: خداوند متعال که خود را به عنوان معلم قرآن معرفی کرده است خود را الرحمن نامیده است؛ وقتی خداوند چنین صفاتی را ذکر می کند به این معنی است که معلمانی که به واسطه داشتن برخی از صفات الهی وظیفه تعلیم قرآنی را دارند باید برخی از صفات الهی را داشته باشند.

آرام با ذکر این مطلب که قرار نیست که همه معلمان تمام صفات الهی را داشته باشند عنوان کرد: از دیگر سوی نیز قرار نیست که معلمان قرآنی خارج از حوزه الرحمن عمل کنند.

وی افزود: فعالان قرآنی باید جامعیت زبان قرآنی را شامل همه انسان ها و همه کشورها داشته باشند؛ باید فعالیت ها متناسب با همین صفت الرحمن باشند؛ معلمان باید علم القرآن و متصف به صفت الرحمن باشد.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به روش های آموزش قرآن تصریح کرد: وقتی مخاطب بین المللی داریم باید فراتر از مساله گفتار و رفتار، باید مجهز به سیره قرآنی پیامبر و اهل بیت(ع) باشد؛ تیسیر در قرائت و توجه به مساله عمل به محتوای قرآن و تدبر در آیات الهی از مهمترین لوازم آموزش قرآنی در حوزه بین الملل است زیرا تلفظ زبان عربی برای مردم کشورهای دیگر کمی سخت است و به همین دلیل باید به شیوه پیامبر و اهل بیت(ع) در این زمینه عمل کرد.

وی با ذکر این مطلب که دعوت به تدبر، منحصر به گروه خاصی نیست یادآورشد: هیچ عبارتی از تدبر در قرآن به این نکته اشاره ندارد که مخاطب ما حتما باید یک دوره مباحث قرآنی را گذرانده باشد؛ حوزه تدبر، حوزه همگانی است و این مساله وظیفه فعالان موسسات قرآنی است.

وی با اشاره به روایاتی که واژه امام مبین در قرآن را به امام علی(ع) تعبیر می کند تصریح کرد: قطعا شیوه تعلیمی و تفسیری امام علی(ع) و امام رضا(ع) باید در آموزش ها دخیل باشد؛ اینکه واژه امام مبین در آیه 12 سوره یس که قلب قرآن است آمده است از نشانه های بزرگ قرآنی است.

آرام اظهارکرد: برگزاری کارگاه های تخصصی تدبر در قرآن کریم از جمله فراخوان های عمومی قرآن است و مخاطب ما نیز در محدوده خاصی قرار ندارد.

وی افزود: این موسسه باید به سمتی برودکه فعالیت های خود را در قالب آکادمیک نظام مندی و سامان دهد؛ اگر این حرکت رخ دهد شیوه مناسبی برای جذب مخاطب در حوزه بین الملل خواهد بود؛ حتی اگر این اتفاق مهم رخ دهد، آنچه که محور حرکت موسسه قرآنی بین المللی است، بحث اخلاص ورزی و ولایت مداری است.

استاد دانشگاه تورنتو کانادا با ذکر این مطلب که خوشبختانه بسیاری از مخاطبان این موسسه، از طلاب و مردم افغانستانی هستند؛ باید خاورمیانه که عرصه ظهور است را دریافت؛ حرکت این موسسه کوثری است نه تکاثری زیرا حضور مردم منطقه ما و رشد و نمو مردم این منطقه قطعا آثار بزرگی را در آینده خواهد داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha