پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام آل هاشم

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره بر غنای بالای فقه شیعه، گفت:‌ مسلمانان و جوامع اسلامی ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری حلال دارند و توجه دولت ها به این ظرفیت ضروری و حیاتی می‌باشد. روش شناخت تاریخ بر محور توحید و بر اساس آیات قرآن، مشاهدات عینی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، صبح امروز در همایش بین‌المللی فقه گردشگری که در تالار وحدت تبریز برگزار شد، در خصوص اهمیت پرداخت نخبگان حوزوی و دانشگاهی به موضوع فقه مضاف، اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل شکوفایی تمدن اسلام، سیر و سفرهایی بود که به‌خاطر فراگیری علم و دانش صورت می‌گرفت، این موضوع حتی در خصوص کشورهای غیر اسلامی رایج بود و نقش تاثیرگذاری داشت.

وی افزود: در زمانی که اروپا گرفتار جمود علمی و عقلی شده بود، مسلمانان به سوی ترویج علم، پژوهش و نهضت ترجمه گام نهادند و خلاء علمی موجود در جهان را پر کردند و تمدن درخشان اسلامی را ایجاد و به دنیا عرضه داشتند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: بر خلاف بسیاری کشورها که با ایجاد دیوار و دروازه مانع سیر و سفر می‌شدند، اسلام مسلمانان را تشویق به سفر و عبرت گرفتن از عاقبت فرمانروایان طغیانگر می‌نمود. اگر مسلمانان نگاهی به گذشته خود داشته باشند، خواهند فهمید که با سفر و گردش در جهان، می توانند دستاوردهای علمی و فرهنگی خود را تقدیم مردم جهان کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره بر غنای بالای فقه شیعه، بیان داشت:‌ مسلمانان و جوامع اسلامی ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری حلال دارند و توجه دولت ها به این ظرفیت ضروری و حیاتی می‌باشد. روش شناخت تاریخ بر محور توحید و بر اساس آیات قرآن، مشاهدات عینی است.

وی با بیان اینکه حج بزرگترین انگیزه جهانگردی و سفر در دنیای اسلام است که هیچ نمونه دیگری ندارد، گفت: ملت های مسلمان پیشینه تاریخی ارزشمندی دارند که زمینه جذب گردشگر را فراهم می کند، ولی تنها نباید به این پیشینه اکتفا کرد. اگر ملت ها و دولت های اسلامی از زمینه و بستر موجود بهره نبرند، همین هم از بین خواهد رفت. 

امام جمعه تبریز ضمن تأکید بر ضرورت حفظ و توجه به آثاری تاریخی، خاطرنشان کرد: نگهداری از آثار تاریخی تنها به ابنیه منحصر نشود و نگهداری آثاری مثل کتب تاریخی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. باید در زمینه معرفی آثار تاریخی با استفاده از رسانه نیز توجه لازم صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با بیان اینکه در حج فرصت های فراوانی برای تبادل نظر و انتشار فرهنگ مسلمانان در اختیار آنها قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: سومین صنعت پردرآمد جهان پس از نفت و خودروسازی، گردشگری است؛ برخی کشورهای اسلامی همچون مالزی فعالیت های خوبی در این زمینه دارند و درآمد خوبی از آن کسب می کنند که یکی از راه‌های بسیار مهم برای برون رفت از بن‌بست های اقتصادی می‌باشد.

وی با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه این همایش، بیان داشت: متولیان سازمان گردشگری به تعیین خط و مشی اجرایی با استفاده از تحقیقات این همابش پرداخته و از آن برای برنامه ریزی در زمینه گردشگری اسلامی و حلال استفاده شود.

رئیس شورای حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه باید بهره کافی را از گردشگری ببریم، در خصوص این همایش گفت: همایش فقه گردشگری ضمن پرداختن به موضوعی که برای جوامع ایران و اسلام بسیار جدید و ضروری است، به موضوعی پرداخته که تاکنون پژوهشی در رابطه با آن صورت نگرفته بود و از این بابت همایشی نو و بی بدیل است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha