جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر این که توشه و ذخیره فلسفه حوزه قابلیت عرضه به تمامی دنیای امروز را دارد، گفت: نخبگان و اندیشمندان فلسفی باید به نیازهای عقلی و فلسفی دنیای معاصر پاسخ دهند و اگر این کار انجام نشود، موج تفکرات فلسفی غرب کل جامعه ما را در بر خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، آیت‌الله علیرضا اعرافی، امروز در جمع اساتید، طلاب و کارکنان مدارس علمیه تبریز، در حسینیه شهدای مدرسه حضرت ولیعصر(عج) تبریز با بیان اینکه نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در قلمرو فعالیت حوزه‌های علمیه و جامعه‌المصطفی بسیار کوشا و فعال است، گفت: علاوه بر فضایل و ویژگی‌های خاص حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، ایشان عملکرد فعالی در کار حوزه‌ای دارند که جای تشکر ویژه‌ دارد.

وی بیان داشت: در عصر ما شخصیت‌هایی همچون امام راحل و علامه طباطبایی راه و رسم عبادت و فنی شدن در خدا را به ما آموختند و ما باید در مسیر رسیدن به این مدارج عبادی گام برداریم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور خطاب به طلاب اظهار داشت: جوانی گوهر نایابی است که به سرعت از شما گرفته می‌شود، در جوانی انسان سرشار از استعداد و توانمندی است که تجربه بشر این موضوع را بیان میکند. در جوانی باید پا در گام بزرگانی نهید که از حوزه علمیه تبریز برخاسته‌اند.

آیت‌الله اعرافی بر پیمودن مدارج عبادی و اخلاقی در حوزه تأکید کرد و افزود: امروز فرصت دارید که قله‌های علم و اندیشه را درنوردیده و به مدارج عالیه دست پیدا کنید. مسیر برای پیشرفت اخلاقی باز و هموار است، ولی باید مراقبت کنید که فریب مدعیان را نخورید.

وی با اشاره به جایگاه خطیر حوزه‌های علمیه، بیان داشت: حوزه باید پاسخگوی نیازهای دنیای جدیدی باشد، تمام میراث پیشین حوزه باید توسط ما حفظ شده و به نسل بعدی انتقال یابد، اما توقف در این اندازه، کافی نیست و باید به مسائل دیگری نیز توجه کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در رابطه با افق‌های پیش‌روی حوزه، عنوان کرد: در باب مسائل فلسفی و عقلی افراط و تفریط وجود دارد. توشه و ذخیره فلسفه حوزه به تمامی دنیای امروز قابلیت عرضه دارد و ذخایر بسیار قوی و غنی داریم که قابل ارائه هستند.

آیت‌الله اعرافی افزود: نخبگان و اندیشمندان فلسفی باید به نیازهای عقلی و فلسفی دنیای معاصر پاسخ دهند و اگر این کار انجام نشود، موج تفکرات فلسفی غرب کل جامعه ما را در بر خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: علوم انسانی و اجتماعی یک دنیای بی پایان است که امروز بر فکر بشر و بر ساحت دانش دانشگاه‌های ما سیطره دارد و به‌نحوی در ارتباط با معارف اسلامی قرار می‌گیرد که ما باید موضع خود را نسبت به آن مشخص نماییم.

رئیس هیئت امنای جامعه‌المصطفی‌العالمیه بر لزوم افزایش اختیارات حوزه‌های استانی تأکید کرد و گفت: تعریف و ایجاد منابع درونی برای ارتقا حوزه‌های استانی به خصوص برای حوزه تبریز که زمانی پا به پای حوزه قم و نجف بوده است، ضروری است.

آیت‌الله اعرافی افزود: باید حوزه‌ علمیه تبریز به جایگاهی برسد که شانه به شانه حوزه علمیه قم و دیگر حوزه‌های برتر بزند؛ این امر محقق نخواهد شد مگر با نقش آفرینی و تلاش اساتید و طلاب؛ باید این جهش را در تبریز و آذربایجان شاهد باشیم.

وی بر ضرورت تدوین برنامه جامع پنج‌ساله برای حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی تأکید کرد و افزود: در پرتو برنامه جامع حوزه های علمیه کشور، برنامه‌ای جامع برای حوزه علمیه استان تدوین و در خصوص برنامه‌های مختلف هدف‌گذاری شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور هماهنگی میان نهادهای حوزوی و فرهنگی استان را مهم دانست و افزود: با مدیریت خوب و منسجم نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، هماهنگ بودن نهادهای حوزوی امکانپذیر است؛ این شورا در قم وجود دارد و بایستی در اینجا نیز فعال شود. نهادهای حوزوی باید همانند دانه‌های یک زنجیر اهداف انقلاب و اسلام را در استان محقق کنند.

آیت‌الله اعرافی از وجود تنها 2 رشته تخصصی حوزوی در آذربایجان‌شرقی گلایه کرد و گفت: رشته‌های تخصصی دایر در این استان اصلا مناسب نیست، باید برای بیشتر شدن این رشته‌ها کمک کنیم و شما هم بجنبید تا رشته‌های متعدد پایه‌ریزی شود.  

 در ابتدای این جلسه، دو نفر از طلاب و یک نفر از اساتید به صورت کوتاه به تشریح مسائل و مشکلات پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم نیز در آغاز جلسه به ارائه گزارشی از وضعیت‌ مراکز حوزوی و مدارس علمیه آذربایجان‌شرقی پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha