سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سریال نون خ

حوزه/ آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه ضمن انعکاس حساسیت‌های به وجود آمده در خصوص سریال "نون خ" طی مرقومه‌ای خطاب به ریاست سازمان صدا و سیما، با تاکید بر لزوم هم‌افزایی، رعایت دقیق حریم‌ها و بازنمایی صحیح و دغدغه‌مند نمادها و ارزش‌های دینی را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه ضمن انعکاس حساسیت‌های به وجود آمده در خصوص سریال "نون خ" طی مرقومه‌ای خطاب به ریاست سازمان صدا و سیما، با تاکید بر لزوم هم‌افزایی، رعایت دقیق حریم‌ها و بازنمایی صحیح و دغدغه‌مند نمادها و ارزش‌های دینی را خواستار شد.


خاطر نشان می شود یکی از دغدغه‌های همیشگی  علماء و فرهیختگان  فرهنگی در جوامع دینی به ویژه ایران اسلامی که کشوری عمیقا مذهبی و باورمند است، توجه و پاسداشت ارزش‌های دینی است.
از دیرباز در ایران اسلامی در بسیاری از عرصه‌های تمدنی این توجه و حَمیّت دینی مصادیق متعددی در هنر، معماری، شهرسازی، ادبیات، شعر، داستان‌سرایی و... داشته است.
پس از پیدایی هنر هفتم، سینما و در پی آن راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی در ایران، کم و بیش هجمه به نمادهای دینی، شخصیت‌ها و باورهای مذهبی، خصوصاً در عصر پهلوی دوم گسترش معناداری پیدا کرد.
پس از انقلاب اسلامی و رخ‌نمایی تحولات فرهنگی در سایه تعالیم و معارف اهل بیت علیهم السلام، رفته‌رفته، هنر متعالی معنا پیدا کرد و آثار فاخر دینی در عرصه‌های مختلفی تولید شد و در نتیجه نه تنها نمادها، باورها و شخصیت‌های مذهبی مورد توهین و تقلیل جایگاه قرار نگرفت بلکه هنر سینما و رسانه تلویزیون، در خدمت باورهای دینی این مرز و بوم قرار گرفت.
در این میان گاه‌گاه آثاری تولید شد که غیرت دینی ملت شریف ایران را جریحه‌دار کرده و حساسیت بزرگان را نیز برانگیخت.
اخیراً استفاده از کاراکتر روحانی و نمادهای مذهبی در سینما و تلویزیون فزونی پیدا کرده است. آثاری چون: فرشته‌ها باهم می‌آیند، مارمولک، چارچنگولی، لطفاً مزاحم نشوید، خیلی دور خیلی نزدیک، توفیق اجباری، کیف انگلیسی، پنجشنبه آخر ماه، سقوط یک فرشته، کیمیا و خاک، یه حبه قند، طلا و مس، فرزند صبح، اخراجی‌ها، وقت چیدن گردوها، روز ملاقات، آفتاب مهتاب زمین، رسوایی، اکسیدان، پارادایس و دودکش از این جمله‌اند.
حتی اگر طبق استدلال برخی از تولیدکنندگان این‌گونه آثار، کاراکتر روحانی سوژه خوبی برای جلب مخاطب بوده باشد کماکان این پرسش باقی است که آیا سوژه و دستمایه قرارگرفتن ارزش‌ها، باورهای دینی مانند تمثال‌ها و چهره معصومان علیهم السلام تا چه اندازه می‌تواند موجّه قلمداد شود و آیا لازم نیست برای چنین بازنمایی‌هایی ضوابطی مشخص و قابل دفاع تدوین گردد.
البته این هرگز قابل انکار نیست که داستانهای دینی، مذهبی و شخصیت‌های معنوی نه تنها ظرفیت پرداخته شدن را دارند بلکه نمونه‌های موفقی نیز در خلال این سال‌ها در این خصوص تولید شده و استقبال بالایی نیز نزد عموم مخاطبان و صاحب‌نظران داشته است.
سریال "نون خ" یکی از آثاری است که با همین مضمون تولید و در تعطیلات عید نوروز از رسانه ملی پخش شد. این سریال، قیل و قال ها و گفتگوهای متعددی را برانگیخت. بسیاری از دغدغه‌مندان عرصه فرهنگ نسبت به بازنمایی ناصواب چهره روحانیت در این سریال اعتراضاتی جدی داشتند و از همین روی خبرگزاری حوزه پویشی را در این باره برگزار کرد که برآیند آن ابراز نارضایتی عمیق مخاطبان پویش بود.
در این میان گروه معتنابهی از طلاب و فضلای حوزه نیز با درک حساسیت‌های تولید چنین آثاری، تحفظ بیشتر بر ارزش‌ها و پاسداشت حرمت شئون دینی را ضمن امضای طوماری خواستار شدند.
در همین راستا حضرت آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه نیز ضمن انعکاس حساسیت های به وجود آمده در مرقومه‌ای خطاب به ریاست سازمان صدا و سیما، با تاکید بر لزوم هم افزایی، رعایت دقیق حریم‌ها و بازنمایی صحیح و دغدغه‌مند نمادها و ارزش‌های دینی را خواستار شدند.
امید که با تدوین ضوابط، فرایندها و ساز و کارهای دقیق اجرایی دیگر شاهد تکرار آثار نازلی از این دست نباشیم و تولیدات فاخر دینی سهم درخوری در سینما و تلویزیون داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha