جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار خواهران طلبه کامیاران با آیت الله فاضل

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، اجتهاد شیخ انصاری را محصول هزار سال اجتهاد فقیهان پیش از ایشان دانست و تصریح کرد: با مطالعه روش شیخ و چگونگی ورود و خروج او در یک بحث علمی، مشاهده می شود که شیوه آن عالم، حلقه متکامل اجتهاد شیخ طوسی، محقق، علامه، شهیدین و ... با یک ابتکار می باشد که در شیخ انصاری متبلور شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، در جمع شرکت کنندگان در آزمون کتبی ورودی مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد، در پاسخ به این سؤال که چرا باید اصول و فقه را خواند، گفت: اگر امروز یک فقیه بخواهد در بحث معاملات پاسخی ارائه دهد، تا زمانی که با روش اجتهاد شیخ انصاری آشنا نباشد، هرگز نمی تواند پاسخگو باشد.

وی، اجتهاد شیخ انصاری را محصول هزار سال اجتهاد فقیهان پیش از ایشان دانست و ابراز کرد: با مطالعه روش شیخ و چگونگی ورود و خروج او در یک بحث علمی، مشاهده می شود که شیوه آن عالم، حلقه متکامل اجتهاد شیخ طوسی، محقق، علامه، شهیدین و ... با یک ابتکار می باشد که در شیخ انصاری متبلور شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) افزود: با این روش اجتهادی می توان نیازهای امروز و مسائل مستحدثه اقتصادی، عبادی و... را در سطح دنیا پاسخ داد.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه طلبه ای، حقیقت و لذت درس خارج را درست درک می کند که دوره سطح 2و 3 را با تعمیق و برنامه بگذراند، تصریح کرد: مطالعه کتاب مکاسب شیخ انصاری در واقع تقلید احکام نیست، بلکه مکاسب خواندن یعنی یادگیری روش اجتهاد که نتیجه زحمات گذشتگان از دوره قدیمین تا دوره شهیدین و شیخ انصاری است.

عضو جامعه مدرسین  حوزه علمیه قم تاکید کرد: قوی تر از روش اجتهاد شیخ انصاری نداریم و می توان با استفاده از آن برای حل مسائل مستحدثه بهره برد.

وی با بیان اینکه اصول و رسائل مرحوم شیخ انصاری نیز به دیگران یاد می دهد که چه چیزی می تواند در میدان استنباط، دلیل و حجت قرار بگیرد؟ گفت: مباحث اصول عملیه، تعادل و تراجیح و... بسیار مهم است و اگر یک طلبه بر این امور مسلط نباشد، بر استنباط قدرت ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه هیچ علمی به اندازه علم فقه گستردگی ندارد، اظهار کرد: تاریخ تطور علم فقه با تاریخ سایر علوم قابل مقایسه نیست؛ هزاران مسئله در زمینه خانواده، زنان، هنر، رسانه، پزشکی و... وجود دارد که باید حوزه علمیه و فقیهان قوی، آگاه و آشنا به زمان و با توجه به آن، دین را مطرح کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تاکید کرد: امروز حوزه های علمیه به برکت انقلاب اسلامی در حال رشد و آماده پاسخ به نیازهای بشر هستند.

آیت الله فاضل لنکرانی با این توصیه به طلاب که رسائل، مکاسب و کفایه را با برنامه و دقیق مطالعه کنند، از اساتید خواست ارزش کار اجتهادی شیخ انصاری و آخوند خراسانی را برای طلاب تبیین کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان با بیان اینکه امروز برخی از اساتید برجسته حوزه علمیه خراسان تربیت یافتگان این مرکز هستند، افزود: تربیت طلبه انقلابی باعث افتخار مرکز فقهی ائمه اطهار ع بوده و هدف نیز درس، خدمت به اسلام، شیعه و انقلاب است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha