جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گزارشی از وضعیت شهرک سیل‌زده «شیرین‌شهر»

حوزه/ مدیر حراست شرکت عمران شیرین شهر، گفت: سیل بند جنوبی، به دلایل غیر طبیعی شکسته شد و هم اکنون اضلاع جنوبی و غربی شهر کاملاً دچار آب‌گرفتگی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، شهرک «شیرین‌شهر» از شهرهای اقماری و جدید در محدود شهرستان «کارون» بوده و در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی اهواز واقع شده و هم اکنون به دلیل ورود سیل به برخی از نقاط این شهرک، حجم انبوهی از خانه ها و سازه های ساختمانی آن، به زیر آب رفته است.

در این راستا مهندس خزاعی در گفتگو با خبرنگار «حوزه»، گفت: این شهرک، از سه وجه شمالی، غربی و جنوبی به حالت نعل اسبی است که هم اکنون در محاصره رود کارون قرار دارد؛ و در فاصله چند کیلومتری مناطق مسکونی شهر با رودخانه، زمین‌های کشاورزی و روستاهای اطراف شهر واقع شده‌ و ضلع شرقی «شیرین‌شهر» در مجاورت مزارع دعبل و سلمان فارسی نیشکر خوزستان قرار دارد.

وی با اشاره به وضعیت جغرافیایی این شهر، گفت: «شیرین‌شهر» نسبت به تراز رودخانه، سه متر پایین‌تر بوده و تقریباً در نقطه گود قرار دارد، به‌گونه‌ای که اگر آب از روستاها بگذرد، به‌راحتی در شیرین شهر سرازیر می‌شود.

خزاعی گفت: هر کدام از روستاهای اطراف شهر، سیل بندی داشتند، اما علاوه بر آن نیز، ما برای حفظ شهر از خطر سیل، یک سیل بند کامل در نزدیکی شهر احداث کردیم‌.

با بالا آمدن سطح آب کارون در اثر افزایش دبی رودخانه و خروجی سدها، سیل بند روستاها یکی پس از دیگری شکسته و آب به سمت شیرین‌شهر سرازیر شد.

فاصله رود کارون تا غرب شیرین شهر بیش از هفت کیلومتر است که تمام این بخش زمین‌های کشاورزی بوده و محصول خیلی خوبی داشته‌اند که همه آن‌ها زیر آب رفته‌اند.

مدیر حراست شرکت عمران شیرین‌شهر تصریح کرد: متأسفانه، سیل بند جنوبی شهر، به دلایل غیر طبیعی شکسته شد و آب از این سیل بند عبور کرده و وارد نیمه جنوبی شهر گردید و هم اکنون ضلع جنوبی و ضلع غربی شهر کاملاً دچار آب‌گرفتگی شده است.

در کل واحدهای مسکن مهر که در قسمت جنوبی واقع بوده و اکنون دچار آب گرفتگی شده‌اند، قریب به ۱۰ خانوار ساکن هستند که همگی به سرعت تخلیه و برخی در اهواز و برخی در نیمه شمالی شیرین‌شهر اسکان داده شده‌اند.

وی در ادامه افزود: با شکسته شدن سیل بند «شیرین‌شهر» در ناحیه جنوبی، سیل وارد شهر شد و به دلیل سرعت بالایی که داشت، تنها توانستیم در میانه شهر سیل بندی احداث کنیم تا از نفوذ آب به قسمت مسکونی شهر پیشگیری شود.

در بخش مسکونی شیرین‌شهر، بیش از ۲۵۰ خانوار با جمعیتی بالغ‌بر۱۵۰۰ نفر سکونت دارند که به جهت حفظ آن از سیلاب، به‌طور مداوم در حال تقویت سیل بند میانی هستیم.

مهندس خزاعی گفت: خوشبختانه تصفیه‌خانه آب و ایستگاه برق، در بخش شمالی شهر قرار دارند و به‌واسطه سیل بند میانی شهر، از ورود سیلاب به آن‌ها جلوگیری شده و به این جهت، اختلالی در شبکه آب و برق مواجه نخواهیم شد.

وی در پایان، مشکل تخلیه آب وارد شده به شهر را اساسی‌ترین چالش پیش روی شهر عنوان کرده و بیان کرد: به دلیل پایین بودن سطح شهر از تراز رودخانه، تخلیه سیلابی که وارد شهر شده نیازمند کانالی برای ارتباط با رودخانه و پمپاژ قوی آب خواهد بود.

همچنین به دلیل بسته شدن جاده قدیم اهواز خرمشهر، برای دسترسی به روستاهای ابومُشَیلِش و فارسیات باید از روی سیل بند غربی عبور کرد که بسیار خطرناک و ناایمن است؛ علاوه بر آن، تردد از سیل بند غربی موجب ترک خوردن سیل بند و بالا رفتن احتمال شکسته شدن سیل بند می‌شود. به همین جهت در روزهای آینده قطعاً این مسیر را خواهیم بست.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha