پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 490222
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
شیخ زکزاکی

حوزه/ برای نخستین بار گروهی از پزشکان اجازه یافتند وضع جسمی رهبر جنبش اسلامی نیجریه را که در زندان به سر می برد، ارزیابی کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، یک تیم پزشکی وابسته به کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن، امروز برای اولین بار موفق شد با شیخ «ابراهیم زکزاکی» و همسرش در محل اسارتشان دیدار کرده و شرایط جسمانی آنها را بررسی کند.

بر اساس این گزارش: مسعود شجره مسئول کمسیون حقوق بشر اسلامی(مستقر در لندن) و همراهانش با مجاهد مبارز شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش زینت ابراهیم در محل زندان در نیجریه دیدار کردند.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی بریتانیا ابراز امیدواری کرد این ارزیابی منجر به تحقیقات کامل درباره وضع شیخ زکزاکی شود.

"شیخ ابراهیم زکزاکی" و همسرش 13 دسامبر 2015 در حمله نظامیان نیجریه به حسینیه ای در شهر "زاریا" Zaria در ایالت "کادونا" Kaduna شمال این کشور بازداشت شدند.

نیرو‌های ارتش نیجریه در روز بازداشت شیخ زکزاکی، با تیراندازی به سوی تجمع کنندگان در برابر حسینیه و منزل وی،  صدها نفر از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی را  به شهادت رسانند.

دادگاه عالی نیجریه در دسامبر 2016 حکم آزادی فوری شیخ زکزاکی را صادر و ارتش و سازمان‌های امنیتی نیجریه را به پرداخت 150 هزار دلار غرامت به خانواده وی محکوم کرد، اما ارتش و این سازمان ها ضمن امتناع از اجرای این حکم، شیخ زکزاکی را همچنان در بازداشت نگه داشته اند.

در ماه های اخیر مردم نیجریه بارها با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار آزادی شیخ "زکزاکی" شده اند. نیروهای امنیتی نیجریه هر بار این تجمعات را سرکوب کرده اند.

استقبال وزارت امور خارجه ایران از اقدام دولت نیجریه

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این خبر، اقدام دولت نیجریه در خصوص اجازه ملاقات و معاینه یک تیم پزشکی از شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و همسرش را مثبت ارزیابی و از آن استقبال کرد.
سید عباس موسوی اظهار امیدواری کرد با درمان کامل شیخ ابراهیم زاکزاکی و همسرش در داخل و یا خارج از نیجریه روند تعامل و گفتگوی سازنده میان مسئولین جنبش اسلامی و دولت نیجریه منجر به حل مشکلات و آزادی کامل ایشان شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha