جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دیدار رئس اتحادیه علما و تئولوگ های شیعه اروپا با کاردینال میشل دوبست

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی رئس اتحادیه علما و تئولوگ های شیعه اروپا با کاردینال میشل دوبست از رهبران و چهره های با نفوذ مسیحیت کاتولیک در پاریس دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، روز گذشته حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی رئس اتحادیه علما و تئولوگ های شیعه اروپا با کاردینال میشل دوبست از رهبران و چهره های با نفوذ مسیحیت کاتولیک در پاریس دیدار و گفتگو کرد.

این جلسه که با حضور حجه الاسلام سعید جازاری و برخی دیگر اساتید در اقامتگاه کاردینال دوبست در پاریس برگزار گردید، نکات حائز اهمیتی در مشترکات دینی و فکری مکتب تشیع و کلیسای کاتولیک مورد بررسی و تامل قرار گرفت.

زمینه های مشترک در مبانی اخلاق و شاخه های آن همچون اخلاق فردی، اجتماعی و عبادی از موضوعاتی بود که بخشی از این جلسه را به خود اختصاص داد. همچنین مطرح شد که تدوین یک نظامنامه مشترک اخلاقی که بر پایه ارزشهای دینی این دو شریعت بزرگ الهی است ، می تواند کمک شایانی به مساله تعاملات بین ادیانی و گفتگوی فرادینی بنماید.

در جمع بندی آراء دو طرف این جلسه و پس از طرح آراء مختلف در نسبت گرایی اخلاقی و مطلق انگاری آن، جمع بندی اینچنین بود که مجموعه صفات و ارزشهای  اخلاقی که در هر متون اصیل هر دو  دین مورد نظر پیامبران الهی قرار دارند، مرتبه و مرحله مبنایی برای نیل به تقوای دینی و مذهبی هستند و از این رو تکیه به این نقاط می تواند در راهبرد دیالوگی اثر فراوانی داشته باشد.

در ضمن این دیدار، کاردینال دوبست با اشاره به سفر دو روزه خود در سال 2017 میلادی به ایران، به اندیشه های مشترک تشیع و مسیحیت کاتولیک اشاره داشت.

از نظر کاردینال دوبست، مشکلی که در علم اخلاق مطرح می باشد « شناخت حقیقت یک موضوع»  است که اندیشه و فهم انسان برای رسیدن به آن مسیر دشواری دارد.

از نظر وی، میان باورهای بشر و حقیقت امور فاصله است. این از موضوعاتی است که در بخشی از علم اخلاق به آن پرداخته می شود. حجت الاسلام والمسلمین رمضانی نیز با تحلیل این مساله در مکتب اهل بیت (سلام الله علیهم) شناخت حقیقت را در پرتو مبانی وحیانی آسان شده بر شمرد و در این خصوص توضیحاتی دادند.

* اعتکاف مسیحیان چگونه است؟

از دیگر مسایلی که در این نشست علمی-مذهبی به میان آمد، مساله اعتکاف و اهمیت آن در اسلام و مسیحیت بود. کاردینال دوبست در این زمینه گفت: از نظر ما مسیح چهل روز در اعتکاف بود. امروز نیز این سنت برای کلیسا اهمیت دارد. در اعتکافهای امروزی هشت روز روزه مطلق سکوت و هشت روز اقامه نمازهای روزانه به جماعت و در ادامه استماع وعظ و مطالب اخلاقی استاد عارف از جمله برنامه ها محسوب می شوند. معمولا مدت این اعتکاف سی روز شده است و در مراکزی در خارج از شهرها و دور از جمعیت برگزار می گردد.

بحث از جایگاه یک فرمانروای مومن و حاکم بی ایمان در اداره یک جامعه نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این مجلس بود که هر کدام از دو طرف این جلسه پیرامون آن به بیان نکاتی پرداختند.

در پایان نیز مساله اهمیت تعاملات بین ادیانی در برقراری صلح و دوستی در بین جوامع مورد تاکید دوباره حاضران این محفل قرار گرفت. در آخر نیز ضمن بازدید گروه از کاتدرال پاریس و صرف شام ، مقرر گردید که ادامه نشست ظرف چهار ماه آینده با موضوع «نقش ایمان در اداره جامعه» در ایران و فرانسه برگزار گردد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha