جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
درس خارج

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر اهتمام طلاب به تبلیغ، مبلغان و طلاب را را به سخنرانی های مستند، ارتباط با جوانان، توجه به مستضعفان، ساده زیستی و خنثی سازی القائات دشمنان توصیه کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی  امروز در آخرین جلسه درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، یکی از وظایف مهم روحانیت را تبلیغ معارف دینی دانستند و بر لزوم اهتمام حوزویان به بحث تبلیغ به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان تأکید کردند.

معظم له با تأکید بر این که حوزویان باید با سواد بوده و در ارشاد مردم جدیت داشته باشند، اظهار داشتند: دشمنان سعی دارند که به جامعه القا کنند که مشکلات مردم به واسطه حضور روحانیت است، از این رو حوزویان و طلاب باید در میان مردم حضور پیدا کنند و حقایق را بیان کنند تا مردم بدانند مشکلات آن ها مربوط به روحانیت نیست.

ایشان ادامه دادند: مشکلات مردم به مسؤولانی مربوط می شود که با وجود بارها تذکر روند کار خود را اصلاح نمی‌کنند و برای حل مشکلات معیشتی مردم گام جدی بر نمی دارند، در سیل اخیر مشاهده کردیم که روحانیت پیشگام خدمتگزاری به مردم در همه زمینه ها بود اما تبلیغات سوء دشمن به گونه ای دیگر القا می کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که روحانیت همواره در کنار و همراه مردم است، ابراز داشتند: سعی روحانیت حل مشکلات مردم است، مراجع و حوزه های علمیه فریاد می زنند که مسؤولان باید برای گرانی ها فکری کنند، پیگیر مشکلات مردم هستند اما متأسفانه به خوبی در صداوسیما انعکاس داده نمی شود.

ایشان عنوان کردند: بارها به مسؤولان تذکر دادیم و فریاد زدیم که مردم در مضیقه معیشتی و اقتصادی هستند و باید این مشکلات را حل کنند اما روند خود را ادامه می دهند؛ باید میان مردم رفت و دردها و مشکلات را فهمید.

ایشان اضافه کردند: توجه به مستضعفان و نیازمندان وظیفه دیگر روحانیت است و مردم نباید تصور کنند که روحانیت به مستضعفان پشت کرده و پشتیبان سرمایه داران و مرفهان است. معاذ الله كه اگر سياست ما و سياست مسئولين پشت‌كردن به مردم باشد و اغنيا از اعتبار و عنايت بيشتري برخوردار باشند كه اين‌ها با سيره و روش انبياء و حضرت علي عليه‌السلام منافات دارد.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان توصیه هایی به طلاب خاطرنشان کرد: منابر روحانیت باید مستند به آیات و روایات باشد، یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد بیان احکام و مسائل شرعی است و سخن حوزویان باید مبتنی بر آیات و روایات باشد؛ روحانیت وظیفه دارد که دستورات دینی و نحوه صحیح انجام آن ها را به مردم آموزش دهند.

وي گفتند: روايات متعددي در پاداش و ثواب بيان احاديث از ائمه عليه السلام بيان شده‌است، لذا سعي شود براي مردم احاديث اهل بيت گفته شود و مردم را نيز در حفظ احاديث تشويق كنيد.

ایشان افزودند: روحانیت باید احکام و معارف الهی را برای مردم بیان کند، نتیجه تفقه در دین باید انذار باشد، حضرت زهرا(س) از پدر بزرگوار خود نقل می کنند که علمای شیعه در روز قیامت به اندازه میزان علوم و جدیت در هدایت جامعه مورد عنایت الهی قرار می گیرند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر اهتمام طلاب به امور درسی در ایام تعطیل گفتند: درست است که مدتی دروس تعطیل می شود اما طلاب نباید مسائل علمی، مطالعه و مباحثه خود را رها کنند.

ایشان افزودند: بر اساس روایات عالم تراز دینی کسی است که انسان را از شک به یقین، از تکبر به تواضع، از ریا به اخلاص، از عداوت به خیرخواهی و از رغبت به دنیا به زهد بکشاند، عالم دینی هیچگاه نباید شیفته دنیا باشد بلکه باید ساده زیست بوده و همراه مردم باشد. پيشوايان بايد زندگي‌شان هم‌تراز مردم عادي باشد.

معظم‌له تقویت ارتباط روحانیت با جوانان را ضروری ارزیابی کردند و گفتند: در روایات توصیه شده که مبلغان باید با جوانان ارتباط بیشتری داشته باشند چرا که جوانان دل های آماده‌تری برای پذیرش حقایق دارند. و به فرموده پيامبر اكرم صلي الله عليه بيشترين همراهان پيامبر از جوانان بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha