جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رمضانی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رمضانی گفت: امروز حوزه علمیه شیعه با محوریت قم به الگویی رو به رشد در عرصه دیالوگ بین ادیانی مبدل گردیده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه روز شنبه جلسه گفتگوی بین ادیانی میان حجت الاسلام و المسلمین رمضانی عضو مجلس خبرگان رهبری و هیات همراه با پروفسور فرولدی مدیر امور ارتباطات فرادینی مسیحیت و اسلام در پاریس برگزار گردید.

در این نشست که به همت حجه الاسلام و المسلمین جازاری استاد دانشگاه پاریس منعقد گردید، به بررسی موضوعات مهمی از جمله اهمیت دیالوگ میان کلیسای کاتولیک و مکتب تشیع ، تنوع اندیشه و رویکردهای دیالوگی در دنیای اسلام، پیامهای متقابل پاپ و رهبران اسلامی و نیز ضعف و محدودیت شناخت اروپائیان از حقیقت تشیع پرداخته شد.

  در ابتدای این جلسه، پروفسور فرولدی مسائلی را پیرامون تحولات اخیر در اندیشه دیالوگی و نیز مواضع  پاپ در خصوص اهیمت دادن به دیالوگ بین مسیحیت و اسلام بیان نمود. اهمیت سفر پاپ به کشورهای اسلامی در سال گذشته و جاری و پیام مشترک او و امام الازهر را نشانه های این تحولات اخیر در واتیکان و بخشی از دنیای اسلام بر شمرد.

پیامی که امسال پاپ در آغاز ماه مبارک رمضان جهت ارسال به رهبران مسلمان و جوامع اسلامی در نظر گرفته و متن خاص آن نیز در ادامه سخنان او بیان گردید.

در ادامه نیز حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با تاکید بر اهمیت این نوع تعاملات به توجه حوزه علمیه شیعه در ایران و خارج از ایران به مساله دیالوگ اشاره کرد و گفت: مکتب تشیع در عرصه دیالوگ نهضتی را که قریب پنجاه سال قبل توسط مرجعیت بزرگ شیعه در تعامل با مذاهب و ادیان آغاز گردیده بود را در سالهای پس از انقلاب با سرعت و گستره خاصی دنبال نمود و امروز حوزه علمیه شیعه با محوریت قم به الگویی رو به رشد در عرصه دیالوگ بین ادیانی مبدل گردیده است. در ادامه دکتر جازاری نیز به تشریح  برخی نکات از منهج تعاملی حوزه های علمیه عراق و لبنان در مقایسه با وضعیت حوزه های ایران در عرصه دیالوگ بین ادیانی اشاره نموده در آثار و بازتاب این تعاملات بین ادیانی در جوامع مذهبی نکاتی را ایراد نمود. اینکه امروز نخبگان ، اساتید و حتی قشر قابل توجهی از جوامع شیعه به لزوم این تعامل پی برده و به دنبال آن هستند نیز از دیگر نکات مطرح در این نشست بوده است.

در ادامه این نشست دو طرف حاضر در محفل از فعالیت رسانه های مغرض در معرفی غیر صحیح تشیع در غرب  اظهار نارضایتی کردند و در ادامه، انتشار نشریه ها، مقالات و آثار مذهبی مشترک به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با آن مطرح گردید.

در ادامه جلسه طرفین گفتگو بر این تاکید داشتند که این نوع نشستها و تعاملات مانعی در برابر تبلیغات انحرافی رسانه ها علیه مذاهب و دوستی میان آنان در ضمن برقراری صلح و آرامش در مسیر همزیستی پیروان مکاتب الهی خواهد بود.

در پایان این نشست، حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با تشکر از میزبانی پروفسور فرولدی و تلاشهای ایشان در حفظ و توسعه این ارتباطات فرا دینی بر تداوم این نشستها تاکید نمود و پیام سپسا و قدردانی خود از جناب پاپ را در خصوص آن اقدامات تعاملی و دوستی بین پیروان مسیحیت و اسلام به پروفسور تقدیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha