جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیدایی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: استکبار جهانی در سبک زندگی می خواهد به زور فرهنگ، ذائقه، اندیشه ملت ها را عوض کند، اما ملت ها کمتر به این موضوع توجه دارند.

حجت الاسلام مجتبی شیدایی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به سبک زندگی در بیانیه "گام دوم انقلاب" اظهارداشت: سبک زندگی در بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده دارای ابعاد متفاوت است .

وی ادامه داد: ایشان دیدگاه های مختلفی را در بیانیه گام دوم انقلاب را مطرح می کنند، که آخرین آن سبک زندگی است، که چه قدمهایی را می توان در سبک زندگی برداریم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه سبک زندگی واژه ایی است، که شاید غربی ها، هم آن را به کار برده اند، گفت: کتابهای متعددی از آداب معاشرت در اسلام نوشته شده است، که در حیطه سبک زندگی و نیز در میراث گرانمایه خودمان معنا و حقیقت پیدا می کند.

حجت الاسلام شیدایی با اشاره به اینکه زندگی انسانها از سبک زندگی انسانها جدا نیست و انسانها خواسته و ناخواسته مدلی از زندگی انتخاب می کنند، عنوان کرد: ممکن است، مدل زندگی افراد در زمینه پوشاک، ساختمان سازی، روابط اجتماعی و ... متفاوت باشد که جزء لاینفک زندگی است.

وی سبک زندگی  را برگرفته از دو صورت آگاهانه و ناخودآگاه دانست و بیان کرد: سبک زندگی به صورت ناخودآگاه؛ شرایط امروز اجتماعی و جهان را به انسان تحمیل می کند و انسان بدون اینکه توجه داشته باشد، ناخودآگاه آن را متحمل می شود.

ماهیت شناسی خود یک سبک زندگی است

استاد مدرسه تخصصی امیر المومنین علی (علیه السلام) بیرجند افزود: در سبک زندگی آگاهانه؛ اجباری در کار نیست، لذا در این سبک زندگی باید کارآمد و براساس فرهنگ و اندیشه شخص باشد، که انتخاب می کند.

وی با بیان اینکه سبک زندگی مطلوب است، که از روی آگاهانه انتخاب شده باشد، بیان داشت: ماهیت شناسی خود یک سبک زندگی است، اما رانندگی یک مصداق سبک زندگی است.
حجت الاسلام شیدایی با اشاره به مثالی عنوان کرد: ساختمانی به ستون آهنی، فلز و سیمان نیاز دارد، اما هیچ کدام از اینها زمانی که خانه ساخته می شود دیده نمی شوند؛ آنچیزی که از ساختمان دیده می شود نسبت به آنچیزی که دیده نمی شود، نیست.

سبک زندگی به تفکر واندیشه انسان است

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی تاکید کرد: سبک زندگی به تفکر و اندیشه انسان بستگی دارد و در واقع آنچیزی که دیده می شود، نمای بیرونی شخصیت ما، جامعه و کشور ما است.

وی با اشاره به دشمنی های استکبار جهانی بر علیه انقلاب اسلامی گفت: دشمنان همیشه و در راستای سبک زندگی غربی برنامه ریزی برای نابودی اسلام داشته اند و کارهای فراوانی انجام داده اند.

وی افزود: هر محصول غربی در غالبی که نشان داد می شود، نمای بیرونی زندگی غربی و به نوعی مروج سبک زندگی غربی است و بزرگترین آن فیلم های سینمایی، فیلم های کوتاه، تصاویر، مدل مو، مدل های لباس و معماری است.

غربی ها با محصولات رسانه ای فتح فرهنگی می کنند

حجت الاسلام شیدایی با تاکید براینکه غربی ها با محصولات سینمایی و رسانه ای فتح فرهنگی می کنند و هالیوود سرمایه گذاران و تولید کننده این فیلم ها هستند، متذکرشد: دشمن با برنامه ریزی، سبک زندگی مسلمانان و سایر فرهنگ ها را انتخاب می کند، حال سؤال اینجاست؟ اگر سبک زندگی ما غربی شد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ مثلا خوراک ما ایتالیایی شود، پوشش ما اروپایی چه اتفاقی می افتد.

وی با بیان اینکه امام علی (علیه السلام) در کافی جلد 6 و صفحه 304 می فرمایند" مسلمانان اگر لباس غیر مسلمان را بپوشند و خوراک آنها را بخورند مهره دست آنها خواهند شد" گفت: اگر سبک زندگی غربی و غیر الهی بر جامعه مسلمین غالب شود، مسلمانان پس از مدتی هویت خود را از دست خواهند داد و اگر ملتی هویت خود را از دست داد، مغفور کشور ها خواهد بود، که فرهنگشان را از آنها گرفته است

سبک زندگی اندیشه ساز است

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: طبق فرمایشات امام علی(علیه السلام) سبک زندگی اندیشه ساز است یعنی رفتار بیرونی اندیشه و تفکر می سازد، به عنوان مثال؛ اگر معماری خانه ها به سمت مرزهای محرم و نامحرم نباشد، ظاهر ساده ایی دارد، اما اندیشه انسان را تغییر می دهد.

استاد حوزه علمیه در بیرجند، تاکید کرد: غرب در جبهه اقتصاد، اعتقادات و سبک زندگی بر علیه انقلاب اسلامی فعالیت می کند و یکی از جبهه های نفوذ سبک زندگی است، که دشمن بر روی آن فعالیت بسیار زیادی انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه غرب می داند، ملت ایران بر اعتقاداتشان حساسیت نشان می دهند، اما این حساسیت ها در سبک زندگی کمتر است، افزود: اگر تولیدات غربی و غذای غالب ما غربی شوند، این به ما ضربه زده و موجب ذلت ما خواهدشد.

استکبار در سبک زندگی به دنبال عوض کردن اندیشه است

حجت الاسلام شیدایی با اشاره به جهانی شدن کشورها، عنوان کرد: ما با تفکر جهانی شدن مخالف نیستیم، اما مخالف جهانی کردن، مستکبران هستیم؛ مستکبران به دنبال جهانی کردن همه کشور ها هستند و می خواهند به زور فرهنگ، ذائقه و فکر خود را به ما و مردم جهان تحمیل کنند.

وی ادامه داد: ممکن است در جهانی شدن فاصله ارتباطات و زبان از بین برود، ولی مخالف این هستیم، که فرهنگ های کشور ها از بین برود، بنابراین سبک زندگی جزء لاینفک زندگی و نمای بیرونی زندگی ما و اندیشه ساز است، برای همین مستکبرین برای آن برنامه دارند.

حجت الاسلام شیدایی تاکید کرد: یکی از سبک های زندگی ما مقابله با استکبار است و سنگر سبک زندگی این است که هر لباسی را نپوشیم و هر خوراکی را نخوریم، لذا باید توجه ویژه ایی به اصول و مبانی سبک زندگی اسلامیمان داشته باشیم.

انتهای خبر/ک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha