جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا

حوزه/ شهید مطهری تنها نقش تمدنی نداشت، بلکه به کار خودش توجه و جهت گیری تمدنی داشت. هر جا نیاز و هر کاری نیاز بود انجام می داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا پیش از ظهر امروز در همایش چهلمین سالگرد شهادت استاد مطهری که با موضوع «شهید مطهری و تمدن نوین اسلامی»در مدرسه عالی دارالشفاء در قم برگزار شد گفت: امروز در آستانه گام دوم قرار داریم و این گام در آستانه گام تحقق ظهور حضرت خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که هر پدیده ای متشکل از عناصر و ارزشهایی است،‌ادامه داد: تمدن با فرهنگ و جامعه، مفاهیم نزدیک می باشند و به نظر می رسد تمدن، سطح به بلوغ رسیده از فرهنگ است. جامعه و فرهنگ محصول جهادها و اجتهادهای انسانی است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: این عناصر دارای سطوحی است. سطح اول معنای توحیدی و نفس الامری تمدن است. این کار عالمان و متکلمان و فقیهان و حقوقدانان است. وقتی در مورد خود معانی حق و باطل صحبت می کنیم این مسئله پیش می آید که  باور به توحید چه مسئله  ای را درخود فرد ایجاد می کند.

این محقق اظهار داشت: اما سطح دوم معنا، جدای معنای نفس الامری که یا حق یا باطل می باشند، سخن از این می کنیم، این افراد توحید را بپذیرند، یعنی وارد ذهن و وجود انسان می شود. یک موقع سخن از معنای نفس الامری می کنیم و  موقعی  نیز سخن از عمل و اعتقادات افراد می کنیم.

وی بیان داشت: جهت سوم، ورود به فرهنگ و حوزه معرفتی است. این هم مراحل خودش را  دارد. جامعه تمدنی کامل باید هر سه موضوع را باهم داشته باشد. اگر در جامعه معرفت، اقتصاد و فرهنگ نباشد، همه چیز از بین می رود.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: این معنای سوم که فرهنگ است، در معنای دوم محقق می شود و بعد در درون  فرد جوانه می زد و در مراحل بعدی وارد ارتباطات بشری و انسانی  می شود و خطاب جهانی پیدا می کند. اینها اقتضائات فرهنگ و تمدن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شهید مطهری نقش مهمی در فرهنگ و تمدن داشت. نسل طلبگی ایشان دوره خاص بود و مانند ایشان نداریم. ایشان در زمانی  پا به عرصه وجود گذاشت که کسی به حوزه وارد نمی شد، ولی ایشان وارد حوزه شد و با همت به کارش ادامه داد و از اساتید قوی بهره برد. 

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: شهید با همه توانایی و جامعیت، خود فرهنگ و تمدن شد. تحقق فرهنگ دارای فرایند است که ناظر به شرایط و ظرفیت ها است ولی شهید به تنهایی دارای همه ظرفیت های ناظر به فرهنگ بود. تنها نقش فرهنگی نداشت بلکه رویکرد فرهنگی و تمدنی داشت.

این محقق اظهار داشت: در آثار شهید به درستی این رویکرد پیدا است و ایشان حسنه ای از حسنات امام راحل است. در آثار شهید، مقوله فرهنگ و تمدن به خوبی دیده می شود. ایشان معتقد بود که اسلام دارای نگاه تمدنی است، از مفهوم اسلام به خوبی دفاع می کند و نظریه تمدنی می دهد.

وی بیان داشت: او امت تغییر یافته در سطح خود با رصد کردن شرایط محیطی و براساس نیاز روز هر چیزی که نیاز حرکت است، در خود جای داد و برخوردار بود. او داستان راستان برای کودکان، اصول روش رئالیسم برای مقابله با جبهه عظیم فلسفی رقیب را شرح می کند و هم اسفار تدریس می کند. با گروهای سیاسی ارتباط برقرار می نماید، خطابه سیاسی دارد و همه هستی اش را در خدمت رهبری یعنی امام راحل قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: شهید تنها نقش تمدنی نداشت، بلکه به کار خودش توجه  و جهت گیری تمدنی داشت. هر جا نیاز و هر کاری نیاز بود انجام می داد. باتوجه به این نظریه و رودیکرد شهید، مطالعه در مقطعی از تاریخ ما می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شهید مطهری دارای نگاه چند بعُدی بود و همه کار و فعالیت شهید نشان می دهد که می شود همه مسائل فرهنگ و مسائل مرتبط را در یک جا در ایشان دید.  

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha