جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین زمانی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین زمانی گفت: دروسی که در حوزه تدریس می‌شود به دلیل محدودیت زمانی این ظرفیت را ندارند تا تمام معارف اسلامی را در خود جای بدهند و کمتر از ۱۰ درصد علوم اسلامی در حوزه تدریس می‌شود، لذا برای دست یافتن به جامعیت علمی و پاسخگو بودن به نیازهای روز باید خود طلبه، علوم اسلامی را بخواند و کتب حوزوی به تنهایی کفایت نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی امروز در مراسم اختتامیه جشنواره علمی، پژوهشی استانی علامه حلی(ره) حوزه های علمیه خواهران و برادران آذربایجان‌غربی که در مصلای امام خمینی (ر) ارومیه برگزار شد، با اشاره  به رموز موفقیت شهید مطهری اظهار داشت: عوامل مختلفی در موفقیت شهید مطهری دخیل بود که قوت علمی از جمله آن‌ها است، قوت علمی فقط خوب درس خواندن و گرفتن نمره عالی نیست، بلکه طلبه باید به گونه‌ای درس بخواند که اگر از درس خواندن فارغ شد قدرت تدریس آن کتاب را داشته باشد.

مسئول دفتر  امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: قدرت علمی بالا موجب شد شهید مطهری  در زمان طاغوت که با ورود روحانیون به دانشگاه‌ها مخالفت می‌شد، وارد شود و در مصاحبه‌های علمی، موجب تحیر اساتید دانشگاه شد.

وی، جامعیت علمی را دومین شاخصه شهید مطهری عنوان کرد و بیان داشت: شهید مطهری به تمام علوم اسلامی احاطه داشت؛ دروسی که در حوزه تدریس می‌شود به دلیل محدودیت زمانی این ظرفیت را ندارند تا تمام معارف اسلامی را در خود جای بدهند و کمتر از ۱۰ درصد علوم اسلامی در حوزه تدریس می‌شود، لذا برای دست یافتن به جامعیت علمی و پاسخگو بودن به نیازهای روز باید خود طلبه، علوم اسلامی را بخواند و کتب حوزوی به تنهایی کفایت نمی‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: در دروس حوزه، قرآن به اندازه کافی گنجانده نشده است؛ بیش از ۳۰۰ تفسیر قرآنی توسط علمای شیعه نوشته شده است که طلاب باید در طول طلبگی خود حداقل یک دوره تفسیر خوانده باشند و نباید در عمل به قرآن سستی کنیم و غیر مسلمان‌ها از ما سبقت بگیرند.

وی، سومین عامل موفقیت شهید مطهری را مطالعه تطبیقی دانست و گفت: شهید مطهری هر علومی که می‌خواند را با مکاتب و مذاهب دیگر مقایسه می‌کرد، به همین دلیل است که در بحث وحدت مذاهب اسلامی ناب‌ترین نظریات را ایشان بیان کرده است و امروز باید همین روش در مدارس علمیه آذربایجان‌ دنبال شود.

مسئول دفتر  امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه، پژوهش و نویسندگی را چهارمین خصوصیات شهید مطهری بیان کرد و افزود: علومی که از شهید مطهری به یادگار مانده است نتیجه تحقیق، پژوهش و نویسندگی است که متاسفانه امروز در حوزه‌های علمیه کم‌رنگ شده است؛ باید حوزه و روحانیت بخش معارف مجلات و سایت‌ها را مدیریت کنند و برای این امر مدیران حوزه، اساتید و طلاب به پژوهش و نویسندگی همت گمارند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پایان گفت: پنجمین رمز موفقیت شهید مطهری اخلاص در عمل بود؛ امروز باید طلاب و روحانیون رضایت الهی را در نظر گرفته و با اخلاص وارد میدان تبلیغ دین شوند که خدای متعال بیش از اندازه نیاز مادی انسان به او عطا خواهد کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha