جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ابوبکر البغدادی

حوزه/ البغدادی در سخنان اخیر خود در مورد جنایت کشتار مسیحیان سریلانکا سعی دارد ضعف شخصی و ناتوانی خویش در رهبری سلفی های تندرو را پنهان سازد و با معطوف نمودن اذهان تروریستها به سمت شبه قاره، دارالهجره جدیدی برای طرفداران خلافت اسلامی سلفی بر پا سازد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه در روزهای اخیر یک کلیپ جدید از سخنان رهبر داعش توسط شاخه رسانه ای این گروه تروریستی منتشر شده است. ابوبکرالبغدادی در این کلیپ از حوادث تروریستی سریلانکا که توسط شاخه داعش در این کشور با نام «جماعت توحید ملی» انجام شد ابراز مسرت نموده و عنوان کرد برادران شما با انجام این عملیات در سریلانکا انتقام خون برادران باغوز را گرفتند.

البغدادی در حالی این حرف را می زند که دیگر آرمان تاسیس دولت خود خوانده داعش در سوریه و عراق تقریبا به طور کامل از بین رفته است و این گروه تروریستی تمامی اراضی تحت حاکمیت خویش را از دست داده است در واقع امر می‌توان این سخن البغدادی را نوعی تلاش برای معطوف کردن افکار تکفیری‌های موجود در سوریه به سمت و سوی شبه قاره به حساب آورد، زیرا حقیقت این است که وی نه تنها نتوانست جای خالی اسامه بن لادن را برای تروریست‌های نسل سوم پر کند. بلکه با ندانم کاری و تجویز خشونت بی حد و حصر بر ضد تمامی گروهها و دولت های مخالف خود موجبات منفور شدن بیش از پیش داعش در افکار عمومی جهان اسلام و درنهایت نابودی تمام آمال و آرزوهای اعضای این گروه را فراهم آورد.

به عبارت بهتر البغدادی سعی دارد با انتشار این پیام ویدئویی ضعف شخصی و ناتوانی خویش در هبری سلفی های تندرو را پنهان سازد و با معطوف نمودن اذهان تروریستها به سمت شبه قاره دارالهجره جدیدی برای طرفداران خلافت اسلامی سلفی بر پا سازد. اما باید گفت اگر هدف داعش تأسیس یک خلافت اسلامی دیگر در درون منطقه شبه قاره باشد اشتباه فاحشی مرتکب خواهد شد؛ چرا که به راستی روح تساهل و مدارا در میان اذهان مردم این منطقه موج می زند و سلسله های مختلف صوفیه در میان مردم مسلمان شبه قاره دارای محبوبیتی فوق العاده هستند پس با نگاهی اجمالی می توان گفت: پس زمینه لازم برای رشد تفکر سلفی-تکفیری در شبه قاره وجود ندارد به علاوه مسلمانان در بسیاری از کشورهای شبه قاره همچون برمه و سریلانکا در اقلیت هستند و همین موقعیت تکفیری ها را در این مناطق تضعیف می نماید، اما این نباید باعث شود که ما تأثیرات تفکرات و جریانهای تکفیری موجود در شبه قاره به ویژه کشورهایی مانند پاکستان و بنگلادش را نادیده انگاریم؛ چرا که بسیاری از این جریانات مانند تفکر دیوبندی و یاجریان موسوم به تبلیغی جماعت دارای ریشه های عمیق در میان مسلمانان ساکن شبه قاره اند.

از سوی دیگر داعش می تواند با ورود خود به این منطقه حساس و پرجمعیت بحران‌ها و شکافهای مذهبی و حتی قومی موجود در منطقه را به شدت تعمیق بخشد؛ بحران‌هایی که بخش بزرگی از آنها را می‌توان در زخم کهنه کشمیر و تحولات نه چندان دور برمه دید.

با توجه به مطالب فوق احتمال این که سناریوی ورود جدّی تر داعش به شبه قاره در اتاق های فکر سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل طراحی شده باشد بعید به نظر نمی رسد؛ چرا که ایالات متحده و رژیم صهیونیستی با این تیر دو نشان خواهند زد؛ از طرفی خطر بقایای داعش از مرزهای اسرائیل رفع خواهد شد و از جانب دیگر ایالات متحده آمریکا با انداختن داعش به جان کشورهای شبه قاره و عمق بخشیدن به اختلافات قومی و مذهبی می تواند حداکثر فرصت برای تضعیف اقتصاد نوظهور کشورهایی نظیر هند را به دست آورد.

 

علی رحمانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha