پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عبادی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: با حرف و شعار نمی توان آزاد اندیش شد، کسی می تواند در هر مسئله ای آزاد اندیش باشد که ابتدا مقدمات آن را فراهم کند و از طرفی دیگر، از قیودی که انسان را اسیر خود می کند، آزاد گردد.

به گزارش خبرنگار«حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا عبادی، شب گذشته در دیدار با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند با اشاره به اینکه در هر امری ابتدا باید معنی آزادی تعریف شود اظهار کرد: کلمه آزادی در موارد مختلف با سلیقه های گوناگون و شعارگونه تعریف می گردد و در خیلی موارد نیز فریبنده است.

وی با اشاره به اینکه اصل آزادی برای انسان یک خلقت ویژه است، افزود: تفاوت اصلی انسان با باقی موجودات این است که انسان هم می داند چه می کند و هم می تواند کاری را انجام دهد یا ندهد، لذا دارای امتیاز است که به آن آزادی و اختیار می گویند و نسبت به کار خودش نیز مسئولیت دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: اصل آزادی در انسان ذاتی است و ارزش او نیز در همین است و امتیاز و نمره ای که می گیرد نیز بر همین جهت است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه آزادی نعمت بزرگ و ارزشمندی است، اما هنگامی از ارزش آن برخوردار می شویم که آن را مبادله کنیم، ادامه داد: آن انسانی می تواند موفق باشد که آزادی خود را با یک شی گرانبها مبادله کند و این اصل آزادی است.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از زمان ها به صورت شعارگونه از آزادی تعبیرهایی می شود که نه تنها آزادی نیست، بلکه سلب آزادی می کند، افزود: هر انحرافی که بر ما چیره شود، سلب آزادی است.

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه فردی که حریص دنیا، درگیر غضب و خشونت و... است نمی تواند آزاد اندیش باشد، اضافه کرد: آزاد اندیشی تنها به گفتن و اینکه هر حرفی که می خواهم بزنم، نیست، بلکه باید بر اساس ملاک و قاعده باشد و شرط اول این است که در طریقی که بحث از مبدا به مقصد می رسد سخن بگوید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: کسی می تواند در هر مسئله ای آزاد اندیش باشد که ابتدا مقدمات آن را فراهم کند و از طرفی دیگر، از قیودی که انسان را اسیر خود می کند، آزاد گردد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی تصریح کرد: غربی ها در جهت شناخت کلی مسائل هستی و انسان آن قدر ضعیف هستند که جرأت ورود به آن را ندارند؛ آن ها در واقع از مسائل اصلی فرار می کنند و به مسائل حاشیه ای سرگرم می شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شرایط آزاد اندیشی خواستن و عاشق کشف حقایق بودن است، گفت: نسل جوان ما نسلی است که خود را برای دنیای آینده تربیت می کند؛ آینده ای که ان شاءالله انسان به کشف حقایق اصیل خواهد رسید.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی ادامه داد: نسل جوان امروز، نسل لایق و شایسته ای است، لذا مسئولان  باید زمینه را مهیا سازند تا جوان هایی که برای زمان آینده تربیت می شوند بتوانند در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند.

انتهای پیام/ط

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha