سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ نشست علمی «اهمیت علم کلام- نقش امام ماتریدی در علم کلام» با سخنرانی «حجت‌الاسلام عزالدین رضانژاد»، در جامعه‌المصطفی- واحد گرگان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی «اهمیت علم کلام- نقش امام ماتریدی در علم کلام» با سخنرانی «حجت‌الاسلام عزالدین رضانژاد»، در جامعه‌المصطفی- واحد گرگان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، که گروه فلسفه و عرفان اسلامی، به منظور آشنایی دانش‌پژوهان با علم کلام و کلام ماتریدی برگزار کرد، «دکتر مسیلینی»، مدیر گروه فلسفه و عرفان اسلامی، افق پیش روی گروه را راه‌اندازی رشته کلام (کلام ماتریدی) عنوان کرد.

در ادامه، حجت الاسلام رضانژاد مباحث خود را ارائه داد.

وی با بیان تاریخچه علم کلام، به معرفی جریانات مهم کلامی پرداخت و سپس به اهمیت علم کلام و نقش امام ماتریدی در رونق علم کلام اشاره داشت و بیان کرد: امام ماتریدی و کلام ماتریدی در مقایسه با دیگر جریانات کلامی، کمتر شناخته‌شده است.

حجت‌الاسلام رضانژاد پاسخ به شبهات را یکی از مهم‌ترین وظایف علم کلام دانست و اشاره کرد: پیروان هر جریان کلامی با استفاده از مبانی و مبادی آن، می‌توانند به شبهات پاسخ دهند و در موضوعات جدید، از روش عقلی بهره بگیرند، چنانکه متکلمینی مانند امام ماتریدی از این روش استفاده کردند.

وی، در ادامه، با مقایسه جریان اشعری و ماتریدی، برخی نقاط مشترک و نقاط افتراقی مباحثی مانند حسن و قبح، عقل و دین ، حدوث و قدم قرآن و... را عنوان کرد.

در پایان جلسه نیز به پرسش‌های دانش‌پژوهان پاسخ داده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha