سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
فاطمه محدثه

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع «ویژگی های انسان عاقل از منظر امام رضا علیه السلام» با سخنرانی پروین اختریان، و با حضور کادر و طلاب، در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، اختریان با استناد به آیات  27 و 28 سوره فرقان" یوم یعض الظالم علی یدیه و یقول یا لیتنی اتخذت مع الرسول سبیلا، یا ویلتی لیتنی لم اتخذ فلانا خلیلا"  اظهار داشت: اگر می خواهیم در معیت رسول خدا باشیم و از شفاعت ایشان بهره مند شویم باید در دنیا راهی را انتخاب کنیم که فکر، رفتار و اعمال ما را به رسول خدا نزدیک کند. زیرا عمده رفتار ما از ارتباطات ما تاثیر می پذیرد.

مشاور حوزه خواهران به روایت امام موسی کاظم علیه السلام «ان لله علی الناس حجتین: حجة ظاهرة و حجة باطنة فأمّا الظاهرة فالرسل و الأنبیاء و الأئمة و أمّا الباطنة فالعقول ...» اشاره کرد و گفت:  منظور از حجت ظاهری، پیامبران و انبیا و ائمه (علیهم السلام) و منظور از حجت باطنی، عقل است. انسان کامل مصداق ظهور و بروز عقل کامل است که انسان را در صراط مستقیم قرار می دهد.

وی با استناد به روایتی از امام رضا (علیه السلام) ده ویژگی برای انسان عاقل برشمرد و اذعان داشت: یکی از ویژگی های انسان عاقل که در بعضی از روایات با عنوان انسان مؤمن و متقی از آن تعبیر شده است،کسی می دانند که مردم از او انتظار خیر دارند یعنی شخص وجود بابرکتی دارد و دغدغه دستگیری و خیر رساندن به دیگران را داراست.

استاد حوزه خواهران اظهار داشت: اگر دیگران نیاز خود را از ما پنهان می کنند یا در گرفتاری های خود از ما کمک نمی گیرند بدانیم که در استفاده از عنصر عقل، کوتاهی کرده ایم.

اختریان تصریح کرد: طبق این روایت برای تشخیص انسان عاقل باید میزان تاثیرگذاری فرد در جامعه و میزان رجوع دیگران به او لحاظ شود.

مشاور حوزه خواهران در ادامه دومین ویژگی انسان عاقل را در امان بودن مردم از شر او دانست و عنوان نمود: طبق روایت نبوی مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او در امان باشند و در این زمینه پیامبر اکرم صلوات الله علیه که مظهر مکارم الاخلاق اند الگوی بارز آن هستند.

وی ادامه داد: سومین ویژگی عاقل این است که او گمنامی را از شهرت بیشتر دوست دارد. چهارمین و پنجمین ویژگی انسان عاقل آن است که کار خیر خود را کم و کار خیر دیگران زیاد میداند

کارشناس حوزوی اضافه کرد: انسان عاقل فقر در راه خدا را ارزش می داند و ثروت، شهرت در راه غیر خدا ضد ارزش می داند.

اختریان ویژگی دیگر انسان عاقل را عدم خستگی از طلب دانش دانست و گفت: منظور از دانش در حقیقت کسب معرفت نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) است. که در این زمینه آقای مجتهدی می گوید:هر زمان روایتی از کسی می شنوم خود را در محضر امام حس می کنم.

وی ویژگی دیگر عاقل را  این گونه بیان کردکه: طبق حدیث قدسی خداوند می فرماید هر وقت کسی به شما رجوع کرد فرستاده من است به همین دلیل انسان عاقل از درخواست دیگران ملول نمی شود.

مشاور حوزه خواهران، آخرین ویژگی انسان عاقل آن است که هر کسی را از خود بهتر می داند.

وی محور این روایت را ارتباط با اجتماع دانست و گفت: اگر این روایت را در متن زندگی خود به کار بگیریم زندگی خانوادگی و اجتماعی ما زیبا خواهد شد و در حقیقت خود را به پیامبر  نزدیک خواهیم کرد.

اختریان در پایان به خطبه شعبانیه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در جمعه ماه آخر شعبان اشاره کرد و گفت: در این خطبه اعمالی ذکر شده که به واسطه آن ها می توان از فیوضات ماه رمضان برخوردار شد و خود بالا برد که برخی از آن عبارتند از: استغفار زیاد، صدقه دادن و طولانی کردن سجده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha