پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله ناصری

حوزه/ آیت الله ناصری گفت: «شهر رمضان» یعنی ماه خدایی که محبت و علاقه‌اش به بندگانش زیاد است؛ لذا در چند روایت است که انسان نباید بگوید: رمضان آمد و رمضان رفت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله محمد علی ناصری، ظهر امروز در جمع  مردم روزه دار در توصیف معنای رمضان اظهار کرد: در قرآن کریم آمده است «این ماه شریف، در قرآن به نام «رمضان» اسم گذاری شده است(بقره/185)

وی ادامه داد: «رمضان» اسم حضرت حق است، خداوند متعال بیش از هزار اسم دارد که یکی از آن‌ها «رمضان» است. رمضان یعنی «شَدیدُ ألمْحَبَّه».

استاد اخلاق حوزه عنوان کرد: «شهر رمضان» یعنی ماه خدایی که محبت و علاقه‌اش به بندگانش زیاد است؛ لذا در چند روایت است که انسان نباید بگوید: رمضان آمد و رمضان رفت. (من لايحضره الفقيه، ج‏ 2، ص 172.)

وی افزود: انسان باید بگوید: ماهِ رمضان آمد؛ چون رمضان اسم خدا است و خدا نمی‌آید و نمی رود، آمدن و رفتن، از حوادث است و حضرت حق، قدیم است؛ حادث نیست که بیاید و برود و همیشه هست.

آیت الله ناصری اذعان داشت: در روایت دارد که اگر کسی بگوید، رمضان آمد و رمضان رفت، به عنوان کفاره، صدقه بدهد و روزه بگیرد(بحارالأنوار ص377.) البته کفاره، همیشه به معنای کفاره واجب نیست؛ ‌بلکه گاهی برای جبران خطاهایی که حرام مصطلح هم نیست کفاره قرار داده شده است.

وی تاکید کرد:در قرآن و دعاها از ماه مبارک رمضان باعظمت اسم برده می‌شود و معمولاً با «شهر رمضان» از آن یاد می‌شود، ما هم در صحبت کردن باید رعایت احترام آن را بکنیم.

استاد اخلاق حوزه خاطرنشان کرد: ما همیشه مهمان خدا هستیم؛ پس اینکه گفته می شود در ماه مبارک، شما مهمان خدا هستید یعنی چه؟ ما در این ماه مهمان خدا در عفو، بخشش، رحمت و برکات خاص هستیم، او گناهان ما را می‌آمرزد، ما در این جهت مهمان خدا هستیم.

وی توضیح داد: نبی اکرم (ص)  هم در خطبه‌ای به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، فرمودند: أيُّهَا النَّاسُ! إِنَّهُ قَدْ أقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ ..ای مردم! ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به شما رو كرده است؛ ماهى كه پيش خدا بهترين ماه است و روزهايش بهترين روزها و شب‌هايش بهترين شب‌ها و ساعاتش بهترين ساعات است؛ آن ماهى است كه در آن به مهمانى خدا دعوت شديد و اهل كرامت خدا هستید...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha