پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ابوالحسن فیروزآبادی

حوزه/ دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه ورود مبلغان دینی دفتر تبلیغات به فضای مجازی، منبر تعطیل نمی شود و فعالیت مبلغان گسترده تر می گردد گفت: در بستن تلگرام دقت شد تا شکاف دولت و ملت عمیق نشود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، سید ابوالحسن فیروزآبادی،دبیر شورای عالی فضای مجازی  در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی  رییس دفتر تبلیغات اسلامی و جمعی از مسؤولان این دفتر اظهار داشت: گزارش بسیار خوب و کاملی از فعالیت های این دفتر در فضای مجازی را شنیدیم که بیش از انتظار ما بود و از شنیدن چنین گزارشی بسیار خوشحال هستم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در فضای مجازی تصریح کرد: درخواست سند تحول برای بخش های مهم نظام را داشته ایم تا تهیه شود و امروز از این جهت که کار ما در خصوص دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خیلی ساده است، خوشحال شدم یعنی شما اشراف کامل دارید.

وی با اشاره به بحث حکمرانی افزود: آمریکایی ها در دنیا اینترنت را پایه گذاری، مدیریت و رهبری کردند و انحصار را در آن خلق کردند و به شدت از آن پاسداری می کنند و مثل مقدساتشان می باشد که ما بخواهیم انحصارشان را در این حوزه خدشه دار کنیم.

فیروزآبادی به سیاست های اعمالی آمریکا در فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: معتقدیم که آمریکایی ها به عمد در این فضا بعضی از سیاست ها را اعمال کردند و برخی هم ذاتی این فضا است، یعنی در ادامه تحولاتی که بشر در دو سه هزار سال اخیر داشته، در فضای مجازی آمده است و مقداری از این تحولات، تحولات اصلی است و ما نمی توانیم با آنها مخالفت کنیم و بشر در آن مسیر تمدنی خود در حال حرکت می باشد و بخشی از این تحولات مدیریت شده است.

وی گفت: در این تحولاتی که مدیریت می شود، مدلی را آماده کرده ایم که معماری های مختلفی مطرح است که این فضا از چه مواردی تشکیل شده که آمریکا در همه این موارد سعی می کند تا انحصار داشته باشد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: معتقدیم که این فضا از چند سپهر تشکیل شده است، یکی از آنها، سپهر رسانه است که مدخل فضای مجازی و توسعه آن می باشد و توسعه فضای مجازی سی چهل سال دیگر ادامه پیدا می کند؛ پس از سپهر رسانه، سپهرهای آموزش، پول، اقتصاد، مطرح خواهد شد.

وی با بیان این که خصایص ذاتی این تکنولوژی و فضا، قابل انکار نیست، افزود: یکی از خصایص این فضا، شبکه محوری است و نمی توانیم فضای مجازی راه اندازی کنیم که در آن شبکه نباشد.

فیروزآبادی اظهار داشت: جهانی بودن، ذات دوم این فضا به شمار می رود که از جهانی شدن آن نمی توانیم جلوگیری کنیم یعنی فضای بی مرزی است که به عنوان مثال، یکی از مرزها را زبان تعیین می کند که مثلاً یک ایرانی نتواند با یک عرب زبان ارتباط برقرار کند که این مسأله از لحاظ تکنولوژی در حال حل شدن است و فعلاً مانع می باشد.

وی با بیان این که یکی از استراتژی های مسلم آمریکا در مدیریت، شکستن این مرزها است، گفت: این که آمریکا فیلتر شکن رایگان ارائه می دهد، تنها در خصوص ایران نیست، بلکه تمام جهان را شامل می شود؛ پروتکل هایی که آمریکا وضع می کند، پروتکل های دولت گریز است یعنی سعی می کند که دولت ها نتوانند از مرز حاکمیت تعریف کنند و در این فضا مرز اعمال کنند؛ در این رابطه حتی ۸۰ شرکت بزرگ آمریکا در جهان نفوذ صد درصدی داشته که پیمان نامه ای را دارند امضا می کنند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: از خصوصیات آن، اجتماعی بودن این فضا است و به همین جهت، تکنولوژی هایی که مطرح می باشد، تکنولوژی های اجتماعی مثل هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء هستند.

وی به ایجاد شکاف هایی که آمریکایی ها در فضای مجازی ایجاد کرده اند، پرداخت و افزود: مسلم است که آمریکایی ها چهار پنج شکاف تولید کرده اند، یکی شکاف دیجیتال است و این شکاف را در حوزه قلمرو حاکمیت ها تبلیغ می کنند که این شکاف از بین برود که اگر این شکاف از بین رفت، در حقیقت مردم را کاربر پلتفرم های آنها کرده و دسترسی و استطاعت ایجاد می کنند؛ این استطاعت از طریق فراهم کردن سواد دیجیتالی و مسائل مالی است یعنی به حدی ارزان باشد که همه بتوانند از آن استفاده کنند.

فیروزآبادی اظهار داشت: وقتی که سطح شکاف دیجیتالی را بالاتر می آوریم، هیچ برنامه جهانی ندارند که این شکاف دیجیتالی برطرف شود و حدود ۹۰ درصد شبکه های بین کشوری و بین قاره ای از جمله ماهواره، کابل زیردریایی و فیبر نوری را آمریکایی ها در تملک خود دارند؛ بنابراین هر گاه بخواهیم در فضای مجازی این شکاف دیجیتالی را بشکنیم و ارتباطات را در جهان گسترش دهیم، آنها می توانند با شکافی که وجود دارد، این ارتباط را قطع کنند، در حالی که ما نمی توانیم ارتباط آنها را قطع کنیم.

وی شکاف تکنولوژی را دیگر شکافی دانست که آمریکایی ها تولید کرده اند و گفت: آمریکایی ها این شکاف عمیق را هم در حوزه سخت افزار و هم نرم افزار فراهم کرده و در دنیا تقسیم کار کرده اند، به عنوان مثال چینی ها تلفن همراه و کامپیوتر رومیزی تولید کنند؛ از یک گوشی ۴۰۰ دلاری، ۱۰۰ دلار آن را به عنوان حق لایسنسِ دانش به شرکت های آمریکایی می پردازند؛ چینی ها هر سال ۲۵۰ میلیارد دلار حق لایسنس دانش و آی سی که در سیستم هایی که تولید می کنند، به آمریکایی ها می پردازند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: شکاف اطلاعاتی، شکاف دیگری است که وجود دارد؛ اطلاعات آنها از جهان بیش از هر شخصی به خودش نسبت به آن نقطه از جهان است که حاکمیت دارد که این شکاف عمیقی است که به شدت از این شکاف پاسداری می کنند، بلکه حرکت های جهانی صورت گرفته است.

وی شکاف لایه منطقی را دیگر شکافی دانست که آمریکایی ها تولید کرده اند و افزود: توصیه ما به حوزه علمیه قم و اکثر جاهایی که سند تحول می نویسند، این است که معماری فعلی را درک کنند و اصراری نداریم که به عنوان اصل ثابت تلقی شود، بلکه به عنوان اصل حاکمیت فعلی می توان توجه داشت و نظامی که بر روی فضای مجازی پیاده می شود، نظام پلتفرمی است.

فیروزآبادی اظهار داشت: آمریکایی ها به دلیل سلطه تکنولوژیکی که دارند، نگرانی ندارند و در آن هم احساس می کنند که قدرت هژمونیک خودشان را می توانند تأمین کنند.
وی گفت: لایه دیگر، لایه مردم و ارتباط با کاربر است؛ آمریکایی ها اگر بر آن شکاف ها هیمنه داشته باشند، بر کاربر هم هیمنه خواهند داشت؛ لبه درگیری جمهوری اسلامی با اینها، از کاربر شروع می شود؛ آن جایی که دین ورود می کند و حوزه علمیه و سنت جامعه واکنش نشان می دهد، کاربر است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: مشاهده می کنید که تکنولوژی با قدرت اقتصادی بالا و معماری پلتفرمی می آید که در این معماری می تواند مستقیماً با مردم و مستقل از حاکمیت، تاریخ و ارزش های آن ملت و مستقل از این که بخواهد تعهدی به آن ملت بسپارد، در فضا آداب، سنن و هنجارها و ارزش های جدیدی را حاکم کند.
وی افزود: کمنیست ها و مارکسیت ها یا نئو مارکسیست ها در دنیا در این حوزه ها بسیار بیشتر از ما کار کرده اند؛ ارزش های ما هم تقدس دارند و هم انتخاب بشری است و آنها ارزشهایشان برایشان تقدس ندارد و به عنوان انتخاب بشری خود انتخاب کرده اند.

فیروزآبادی اظهار داشت: در این حوزه، مجموعه این مسائل را حکمرانی می گوییم؛ این حکمرانی واژه ای است که سه دهه از عمرش می گذرد و این واژه در کنار حکومت یا در برابر حکومت خلق شده است؛ در شکل جدید که شکل حکمرانی می آورند و می گویند که حکمرانی با وصول به هدف و با استفاده از منابع(مادی و غیرمادی) برای وصول به هدف است، بحث های دیگر به عنوان حکومت مطرح نیست و شکل جدیدی از حکومت مطرح می شود.

وی گفت: شکل جدید از حکومت یعنی انقلاب صنعتی و تحولاتی که در غرب اتفاق افتاد، نوع حکومت نمایندگی را تقریباً به ما الزام کرد و ما نیز در ایران از مشروطیت تا جمهوری اسلامی ۵۰ سال طول کشید تا نوع نمایندگی را بپذیریم که نوع حکومت از نوع نمایندگی باشد و با ولایت فقیه ترکیب کردیم و ترکیب مردم سالاری دینی شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: اکنون صحبت از این می شود که اگر فضای مجازی به بلوغ خود برسد که به نظر می رسد که حدود یک یا دو دهه دیگر به بلوغ خود خواهد رسید، نظام های جدید حکومتی شکل می گیرند که این نظام ها بازیگرانی در کنار حکومت خلق می کنند، اینها ابتدا شعار حکمرانی خوب که به حکمرانی بدون دولت تعبیر می کنند، را مطرح کردند و اکنون می گویند حکمرانی خوب، حکمرانی است که دولت وجود دارد و سایر کنشگران(نخبگان یا ذی نفعان هر موضوعی) و جامعه مدنی نیز حضور دارند و با هم تعامل می کنند و پلتفرم ها، هنجارگذاران، ارزشگذاران و قانونگذاران خارجی نیز هستند.

وی افزود: در حاضر پلتفرم هایی در دنیا وجود دارد که این پلتفرم ها به مراتب از حکومت ها قوی تر هستند؛ اینها دولت ها را برای فروش کالایشان در کشور یا نحوه کارکرد کالایشان یا شکل دهی کاربرانشان به رسمیت نمی شناسند.

فیروزآبادی اظهار داشت: بحثی در رابطه با Governance وجود دارد که باید به عنوان واقعیت عصری به آن برسیم؛ باید مدل تحولی طراحی کنیم که این مدل تحول بحث های اصلی را در آن ببیند؛ فرض کنید که اگر این فضا، فضای اجتماعی و تعاملی است، در حوزه فرهنگ و محتوا، فضای UGC است؛ تبلیغ یک طرفه روی منبر کافی نیست، نه این که تعطیل شود، معتقدیم که در فضای مجازی موضوعاتی به موضوعاتی قبلی اضافه می شود و هیچ چیزی از جمله رسانه جمعی، صدا و سیما و ارتباط یک طرفه و خطابه تعطیل نمی شود.

وی گفت: این که دیدم ثبت احوال خود را نوشته اید و می توانید به ما بدهید، خوشحال شدم؛ نوع نگاهتان، نگاه حکمرانی باشد و تمام کشور را شامل شود و در طراحی معماری از مردم شروع کنید، نه از مبلغ و بحث ما معماری از سطح کاربر است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: درگیری مان با آمریکا در حوزه فضای مجازی را می خواهیم از کاربر بگذاریم؛ آمریکایی ها دنبال آن هستند که دولت ها پاسبان منافع بازیگران شوند که عمده بازی در پلتفرم ها صورت می گیرد و عمده منافع، گیر صاحبان پلتفرم ها می آیند و مردم به عنوان بردگان و کاربران بر اساس نقشی که تقسیم می شود، در این پلتفرم ها نان بخور نمیری نصیبشان می شود.

وی افزود: در طراحی که صورت گرفته، اگر دولت ها بدون برنامه در مقابل پلتفرم ها قرار بگیرند، شکاف دولت ـ ملت را عمیق تر می کنند، یعنی به آن روند کمک خواهند کرد.

فیروزآبادی با بیان این که در بستن تلگرام خیلی دقت داشتیم که شکاف دولت ـ ملت عمیق نشود، اظهار داشت: بایستی به سمت پیام رسان بومی برویم.

وی گفت: در این روندی که می خواهیم برویم تا به پلتفرم برسیم، یعنی کاربران و مردم را مد نظر داریم و سعی می کنیم تا پلتفرم ملی شود و در مقابل ظهور و بروز پلتفرم های آموزشی و اقتصادی به شدت بایستیم و اجازه نمی دهیم پول مجازی وارد کشور شود و بر روی پلتفرم ها بازی کند، در این زمینه حوزه علمیه خیلی می تواند به ما کمک کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: عمق استراتژیک بحث دیگری است که اگر آمریکایی ها هر کاری را بخواهند در فضای مجازی با ما کنند، برایشان هزینه ندارد. می خواهیم کنشگری داشته باشیم، به نحوی که اگر در فضای مجازی بر روی ما تحریم کردند، صدای دیگران هم در بیاید؛ در این زمینه حوزه علمیه قم می تواند بخش های بزرگی از این کار را انجام دهد.

 

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهار IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    0 0
    یکی نیست بهش بگه بودجه ای که میخوای بدی تلگرام طلایی و هاتگرام بده به گپ و سروش