جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت السالام عابدینی

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: به خاطر سختی‌ها و مشقت‌هایی که پدر و مادر کشیده‌اند، خداوند کمتر به آنها درباره فرزند سفارش می‌کند، اما راجع به فرزند نسبت به پدر و مادر امروز باید فرزندان رسالت ایمانی خود را نسبت به والدین به خوبی انجام دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد گفت: به ادامه سوره مبارکه عنکوبت پرداخت و اظهار کرد: خداوند در آیه 7 سوره عنکبوت می‌فرماید: «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِي كَانُوا يَعْمَلُونَ»،  كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏‌اند قطعا گناهانشان را از آنان مى‌زداييم و بهتر از آنچه می‌کردند پاداششان مى‌دهيم(

وی تصریح کرد: خداوند می‌فرماید کسانی که ایمان دارند را رسوا نمی‌کنیم و آبرویشان را حفظ می‌کنیم و بدی‌هایشان را نادیده می‌گیریم. کارهایی که انجام می‌دهند را در کفه ترازو قرار نمی‌دهیم تا نسبت به کارهایشان به آنها پاداش بدهیم، بلکه هر کاری کنند ما بهتر از آن را به آنها عنایت می‌کنیم.

 امام جمعه قزوین در باب آیه 7 سوره عنکبوت به آیات دیگری از قرآن اشاره کرد و افزود: خداوند در آیه 31 سوره نساء می‌فرماید: «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا»، (اگر از گناهان بزرگى كه از آن[ها] نهى شده‏‌ايد دورى گزينيد بدي‌هاى شما را از شما مى‌زداييم و شما را در جايگاهى ارجمند در مى‌‏آوريم).

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خدا می‌فرماید اگر از گناهان کبیره که به شما گفته‌ایم به آنها نزدیک نشوید، پرهیز کنید، ما بدی‌های شما را می‌بخشیم و شما را در جایگاه کریم و عظیم قرار می‌دهیم.

 استاد حوزه  علمیه قزوین در ادامه آیه 97 سوره نهل را بیان کرد و گفت: در این آیه آمده: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»، (هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاكيزه‏‌اى حيات [حقيقى] بخشيم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‌‌دادند پاداش خواهيم داد).

امام جمعه قزوین بیان کرد: کسانی که کار شایسته انجام می‌دهند به شرط آنکه مؤمن باشند، در دنیا و آخرت حیات طیبه نصیبشان می‌شود و اجر و پاداشی خیلی بیشتر از آنچه کار کرده‌اند، دریافت می‌کنند.

 وی عنوان کرد: در آیه دوم سوره محمد نیز می‌فرماید: «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ»، (و آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏‌اند و به آنچه بر محمد [ص] نازل آمده گرويده‌اند [كه] آن خود حق [و] از جانب پروردگارشان است [خدا نيز] بدي‌هايشان را زدود و حال [و روز]شان را بهبود بخشيد)

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: در آیه 195 سوره آل عمران می‌فرماید: «لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَابًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ»، (بدي‌هايشان را از آنان مى‌زدايم و آنان را در باغ‌هايى كه از زير [درختان] آن نهرها روان است در مى‌‏آورم [اين] پاداشى است از جانب خدا و پاداش نيكو نزد خداست).

 امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدا در آیه 70 سوره فرقان می‌فرماید: «إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا»، (مگر كسى كه توبه كند و ايمان آورد و كار شايسته كند پس خداوند بدي‌هايشان را به نيكي‌ها تبديل مى‌‏كند و خدا همواره آمرزنده مهربان است).

 رئیس شورای حوزه علمیه قزوین افزود: آیه 195 سوره آل عمران و 70 سوره فرقان نسبت به آیات دیگر انسان را امیدوارتر می‌کند و باید قدر این آیات الهی را بدانیم و آنها را به خوبی درک کنیم

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به آیه 15 سوره احقاف که درباره پدر و مادر و اجر و مزد آن اشاره کرده است، بیان کرد: اینکه خداوند در این آیه می‌گوید ما انسان را سفارش می‌کنیم و از بنی آدم و دیگر اسم‌ها استفاده نکرده است، شاید بخاطر این است که انسان از انس می‌آید و می‌خواهد بگوید جنس و ذات تو از انس، الفت و محبت آمیخته است و مشقت‌هایی که پدر و مادر هم کشیده‌اند بخاطر انسی بوده که خدا در دل آنها قرار داده است.

وی اظهار کرد: خداوند تأکید کرده است اگر پدر و مادرتان مشرک هم باشند، حق ندارید به آنها بی احترامی کنید اما در گناه هم حق ندارید مطیع پدر و مادر خود باشید و باید خدای یگانه را پرستش کنید..

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: بخاطر سختی‌ها و مشقت‌هایی که پدر و مادر کشیده‌اند، خداوند کمتر به آنها درباره فرزند سفارش می‌کند، اما راجع به فرزند نسبت به پدر و مادر امروز باید فرزندان رسالت ایمانی خود را نسبت به والدین به خوبی انجام دهند

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خداوند در آیه 15 سوره احقاف نیز می‌فرماید: «وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ»، (و انسان را [نسبت] به پدر و مادرش به احسان سفارش كرديم مادرش با تحمل رنج به او باردار شد(

 امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خدا در آیه 14 سوره لقمان هم درباره اهمیت احسان به پدر و مادر فرموده: «وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ»، (انسان را درباره پدر و مادرش سفارش كرديم مادرش به او باردار شد سستى بر روى سستى و از شير باز گرفتنش در دو سال است [آرى به او سفارش كرديم] كه شكرگزار من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است.

 وی ادامه داد:  باید قدر پدر و مادر خود را بدانیم و اگر از دنیا رفته‌اند با صدقه و کمک به فقرا جبران کنیم و کارهای خیر به نیت آن عزیزان انجام دهیم. امام صادق (ع) می‌فرماید هیچ عبادتی به اندازه نیکی به پدر و مادر مؤمن در جلب رضایت خدا سرعت ندارد. نزدیک‌ترین راه جلب رضایت خدا، جلب رضایت پدر و مادر است.

 استاد حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: از امام صادق (ع) سؤال کردند کدام عمل از هر عملی با فضیلت‌تر است؟ حضرت فرمود نماز در وقتش، نیکی به پدر و مادر و مجاهدت در راه خدا از هر عملی با فضیلت‌تر است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امام صادق (ع) در حدیث دیگری فرمودند اگر پدر و مادرت مشرک بودند، از آنها اطاعت نکن اما به همان‌ها نیز باید نیکی کنید؛ در گناه نه تنها از پدر و مادر بلکه از هیچ کسی نباید پیروی کنید چرا که این قانون است در معصیت خدای متعال هیچکس نباید اطاعت شود و تفاوتی ندارد چه کسی باشد.

وی خاطرنشان کرد: امام باقر (ع) فرمودند سه چیز است که هیچ کسی حق تخلف در آنها را ندارد؛ امانت‌داری حتی اگر طرف انسان بدی باشد، وفای به عهد و احسان به پدر و مادر چه خوب باشند و چه بد عمر را طولانی و مشکلات اقتصادی را برطرف می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: پیامبر (ص) درباره اینکه به چه کسی نیکی کنید، فرمود به مادرتان نیکی کنید و این را سه بار تکرار کرد و در مرتبه چهارم گفت به پدرتان نیکی کنید. این تأکید رسول خدا (ص) به این خاطر است که مادر خیلی بیشتر از پدر نیازمند توجه فرزند است.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha