جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله شفیعی ، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ آیت الله شفیعی، گفت: امروز در قرائت‌های قرآن، آن حسن مطلوب و آدابی که باید رعایت شود، وجود نداشته و این امر را باید خودمان اصلاح کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در دومین جلسه از «سلسله مباحث قرآنی ماه رمضان»، با اشاره به اینکه در ماه رمضان اولین عملی که روزه‌داران پس از روزه باید به آن توجه کنند، قرائت قرآن است، اظهارداشت: ماه رمضان بهار قرآن بوده و در آن قرائت قرآن رواج بیشتری دارد، و مؤمنین چه در خانه‌ها و چه در مساجد به صورت جمعی و یا فردی، به این امر می‌پردازند.

وی افزود: اقبال مردم به انس با قرآن، در این ماه بیشتر شده و ما نیز در بهبود و متشکل کردن این اقبال به قرآن می‌توانیم تأثیرگذار باشیم تا بهره‌های بیشتری از این فرصت نصیب جامعه شود.

آیت الله شفیعی، با بیان اینکه یکی از موارد مهم در تأثیرگذاری بیشتر قرآن کریم، رعایت آداب قرائت است، گفت: لفظ «قرآن» از جنس قرائت است و قرائت به معنای خواندن همراه با «به زبان آوردن» است، یعنی علاوه بر مطالعه، آن عبارت به زبان نیز آورده می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله پس از قرائت، «تلاوت» قرار دارد؛ تلاوت از ریشه «تلو»، به معنای پشت سر هم آمدن است، در نتیجه تلاوت به معنای خواندن بخشی از آیات به صورت پیوسته و بدون فاصله خواهد بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، گفت: وقتی مؤمنین مدتی از روز را در محضر قرآن به تلاوت آیات مشغول شوند و به خاطر مشغله‌های دیگر قرائت خود را قطع نکنند، جلوه زیبایی از یک عمل عبادی و تأثیر اجتماعی آن، رقم خواهد خورد.

آیت الله شفیعی افزود: مرتبه سوم در خواندن قرآن، «تجوید» است که به معنای زیبا و درست خواندن قران کریم و ادای صحیح مخارج حروف است تا اولاً معانی حقیقی آیات درک شود و ثانیاً تلاوت به شکل زیبا و صحیحی رقم خورد.

وی با بیان اینکه مرتبه دیگری به نام ترتیل در این میان مطرح است، بیان داشت: همان‌گونه که در آیه شریفه «وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا» آمده است، خداوند متعال به ما امر کرده که قرآن را به صورت ترتیل بخوانیم و ترتیل به معنای حفظ نظم و ترتیب قرآن و پرهیز از زیاد و نقصان در عبارات است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، اظهارداشت: اگر همه این موارد یعنی قرائت، تلاوت، تجوید و ترتیل، در کنار یکدیگر مراعات شود و قرآن بدون کم و کاست و بدون غلط به زبان آورده و به صورت یک برنامه مستقل خوانده شود، آنگاه شاهد آن خواهیم بود که هنگامه‌ای فاخر و دل‌نشین و جلوه‌ای از بندگی مؤمنان رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه هیچ کتابی در تمام زبان‌ها به زیبایی و کمال قرآن نیست، تصریح کرد: بهترین خواندنی‌ها قرآن است؛ چراکه هم در مفاهیم عمیق و هم در حسن ملاحت، نظیری ندارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: امروز در قرائت‌های قرآن، آن حسن مطلوب و آدابی که باید رعایت شود، وجود نداشته و این امر را باید خودمان اصلاح کنیم.

وی در پایان عنوان داشت: تفکر و تدبر در قرآن بالاتر از قرائت آن است و تنها نباید به قرائت خوب بسنده شود. به تفسیر و ترجمه قرآن باید توجه کرد تا بدانیم خداوند متعال درباره چه اموری با ما سخن گفته است، و کلام خدا را فهم کنیم.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha