پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دیدار اعضای ستاد مهدویت با آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

حوزه/ امروز ما وظیفه داریم که گوشه ای از کمالات و صفات بلند آن حضرت را برای جهانیان بخصوص زنان بازگو کنیم و ایشان را به عنوان الگوی بزرگ خدمت به اسلام و پیامبر و شوهرداری به مردم معرّفی نماییم، و راه و روش ایشان را دنبال کنیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»  حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در نوشتاری به بیان منزلت و جایگاه حضرت خدیجه سلام الله علیها پرداختند که متن این نوشتار بدین شرح است:

 

- در سوگ بانوی ممتاز جهان اسلام، حضرت اُمُّ المؤمنين خديجه کبری علیهاالسلام

 

در سال دهم بعثت سه سال قبل از هجرت، در ماه مبارك رمضان، اُمُّ المؤمنين خديجه، بانوی مؤمنه و فداكار، پس از سپری شدن شصت و پنج سال از عمر پر بركتش درگذشت و بنا به قول «شيخ مفيد»، اين واقعه دردناك در روز دهم ماه رمضان اتفاق افتاد (۱) و رسول خدا او را به دست خويش، در حجون مكّه مكرّمه دفن كرد، و حزن و اندوه آن حضرت، در مصيبت او به حدّی زياد شد كه آن سال را «عامُ الْحُزْن» نام نهاد.

 

- خانواده خدیجه، اصیل‌ترین خانواده‌‌ها

خديجه سلام‌ الله ‌عليها از جانب پدر و مادر و اجداد پدری و مادری از اصيل‌ترين خانواده ‌های جزيرة‌ العرب و صاحب شرافت و سيادت بودند.

 

- صاحب صفات برجسته

خدا خواست كه اين بانوی بی‌همتای حرم نبوّت و مادرِ يازده اخترِ برج امامت و ولايت، در عقل، ادب، حكمت، بصيرت و معرفت، نابغه و ممتاز باشد.

او نمونه‌ برجسته كمال و نبوغ و فهم و بينش بود كه همانند آن را در ميان مردان و زنان، كمتر می‌توان يافت و عفّت، نجابت، طهارت، سخاوت، حسن معاشرت و صميميّت و مهر و وفا از جمله صفات برجسته او بود.

 

- بهترین زنان عالم

پيامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم هم هيچ گاه خديجه را بعد از وفاتش فراموش نكرده و از اخلاق و صفات او ياد می‌فرمود؛ به كسانی كه با او آشنا و دوست بودند، احسان و لطف می‌کرد.

از «عايشه» روايت شده است كه: «رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم از خانه بيرون نمی‌رفت، مگر آن كه خديجه را ياد می‌كرد و بر او به خوبی و نيكی مدح و ثنا می‌فرمود.

. . . روزی از روزها غيرت مرا گرفت، گفتم : او پيرزنی بيش نبود و خدا بهتر از او را به شما عوض داده است.

. . . پيامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم غضبناك شد، به طوری كه موی جلوی سرش از خشم تكان می‌خورد؛ سپس فرمود: « نه، به خدا، بهتر از او را خدا به من عوض نداده، ايمان آورد به من، وقتی مردم، كافر گرديدند و تصديق كرد مرا، هنگامی كه مردم مرا تكذيب می‌كردند و در اموال خود با من مواسات كرد، وقتی مردم مرا محروم ساختند و خدا از او فرزندانی روزی من كرد و از زنان ديگر محروم فرمود ».  (۲)

 

«انس بن مالك» روايت كرده كه رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود : « بهترين زنان عالم مريم بنتِ عمران و آسيه بنت مزاحم و خديجه بنت خُوَيْلِد و فاطمه بنت محمّد صلّی الله عليه و آله و سلّم هستند ». (۳)

 

در «صحيحين» از عايشه روايت شده كه: « پيامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم  خديجه را به خانه‌ای در بهشت بشارت داد كه در آن سر و صدای بلند و رنج و زحمت نيست ». (۴)

 

امروز ما وظیفه داریم که گوشه ای از کمالات و صفات بلند آن حضرت را برای جهانیان بخصوص زنان بازگو کنیم و ایشان را به عنوان الگوی بزرگ خدمت به اسلام و پیامبر و شوهرداری به مردم معرّفی نماییم، و راه و روش ایشان را دنبال کنیم.

 

۱- مسار الشیعة شیخ مفید (ره)

۲- اهل البيت، توفيق ابو علم، ص ۱۰۲، ترجمه نقل به معنی

۳- اسدالغابة، ج ٥، ص ۴۳۷ ـ الاستيعاب، بهامش الاصابة، ج ۴، ص ۲۸۴ و ۲۸٥

۴- الاصابة، ج ۴، ص ۲۸۲ ـ اسدالغابة ، ج ٥، ص ۴۳۸ و نظر اين حديث در تاريخ يعقوبی، ج ۲، ص ۲۶، ذكر شده است.

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha