جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 492190
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
حسینی قمی

حوزه/ در صدقه اسراف کردن موضوعیتی ندارد و در روایات تاکید شده که هر چه می توان باید صدقه داد، به قدری که همه بگویند اسراف نکن، اما در اسلام برای صدقه اسراف معنا ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی ظهر امروز در سلسله جلسات ماه مبارک رمضان که در مسجد اعظم برگزار شد، عنوان کرد: جامع ترین کتاب در این زمینه که همه آیات و روایات را به صورت موضوعی دسته بندی کرده، کتاب اسلام و مستمندان بوده که تالیف میرزا مهدی بروجردی است.

وی با اشاره به آیه 273 سوره بقره افزود: باید به فقرایی کمک کرد که به صورت آبرومندانه زندگی کرده و زمانی که مردم به آن ها نگاه می کنند، تصور می کنند وضع مالی خوبی دارند و دنبال این نیستند که از دیگران درخواست کمک کنند.

خطیب حوزوی گفت: برخی از متکدیان خیابانی به صورت باندهای تشکیلاتی کار می کنند و در زمان اوایل انقلاب حساب های چند میلیونی داشتند، زمانی که امام خمینی(ره) استفتاء شد که آیا می توان پول های آن ها را اخذ کرد، ایشان جواب دادن که خیر، حالا که مردم این پول ها را داده اند نمی توان از اختیار آن ها خارج کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی بیان کرد: پیدا کردن نیازمندان واقعی سخت نیست، چرا که ما در وهله اول باید چشم به ارحام ونزدیکان داشته باشیم و ببینیم چه کسانی نیازمند واقعی هستند.

وی تاکید کرد: از امام صادق(ع) سوال شد که صدقه را به چه کسانی بدهیم، آیا به کسانی صدقه دهیم که به مقابل منزل می آیند یا به قوم و خویش خود، حضرت پاسخ دادند صدقه را به کسانی بدهید که از خویشاوندان شما هستند و فقرایی که در نزدیکان انسان هستند مقرب تر از فقرایی هستند که ما آنان را نمی شناسیم.

خطیب حوزوی با اشاره به اقسام صدقه مطرح کرد: اگر در همسایه ها و خویشاوندان نیازمند وجود ندارد می توان به صندوق صدقات پول انداخت، اما همه کمک ها و صدقات در بعد مالی خلاصه نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی ابراز کرد: باز کردن راه کسی، راهنمایی کردن، عیادت مریض، امر به معروف، نهی از منکر، جواب سلام دادن، برای نماز قدم برداشتن، کمک کردن به ضعفا، یاد دادن مطلبی به دیگران، خدمت کردن به دیگران با زبان و دفاع از مظلوم و همچنین اخلاق خوب داشتن با مردم از اقسام مختلف صدقه محسوب می شود.

وی ادامه داد: حتی کسانی که در اوج فقر زندگی می کنند نیز برای صدقه دادن موردتاکید قرار گرفته اند، همچنین در صدقه اسراف کردن موضوعیتی ندارد و در روایات تاکید شده که هر چه می توان باید صدقه داد، به قدری که همه بگویند اسراف نکن، اما در اسلام برای صدقه اسراف معنا ندارد.

خطیب حوزوی اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما یک سوم مواد غذایی دورریز می شود و این در حالی است که اسراف یکی از دلایل فشار قبر است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی یادآور شد: زمانی که یک فرد سخاوتمند زمین بخورد خداوند او را از زمین بلند کرده و به او کمک می کند، مهم تر از صدقه دادن این نکته است که مردم را بی نیاز کنیم، چرا که خودکفایی و بی نیاز کردن افراد مهم ترین و بهترین کمکی است که می توانیم به کسی بکنیم.

وی تصریح کرد: سخاوت را خداوند قبول می کند، ولو از فرد کافر، همچنین رسول خدا(ص) به فرزند حاتم طائی فرمود که خداوند عذاب شدید را از پدرت برداشت چون سخاوتمند بود، این درحالی است که حاتم طائی مسلمان از دنیا نرفت.

۳۱۳/۵۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی اصغر رنجبر IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    سلام و عرض احترام این تیتر و بخشی از موضوع مطلب شما با حدیث زیر مغایرت دارد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله سلم کسی که صدقه دادن از حد بگذراند ، مانند كسى است كه صدقه ندهد . ۱۰۵۸۱ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در سفارش به على عليه السلام ـ فرمود : صدقه آن است كه تا توان دارى ببخشى، چندان كه بگويى : اسراف كردم ؛ ولى اسراف نكرده باشى