پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام رحیمیان

حوزه/ مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه گفت: شرایط حوزه امروز با زمان تاسیس آن متفاوت شده و زندگی اجتماعی مردم به کلی تغییر کرده است، این تغییرات پاسخ های جدیدی را می طلبد و نمی توان با همان محتوا سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسین رحیمیان موحد پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه مسئول جدید دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه که در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: به خاطر دارم که مرحوم آیت الله مشکینی(ره) روزی در خطبه نماز جمعه بیان کردند که زمانی که به قم آمدند در مجموع 300 طلبه در این شهر وجود داشت، این تعداد طبیعتا در زمان آیت الله حائری بسیار کمتر بوده است.

وی افزود: در گذشته کمتر از 100 طلبه نیز در اراک حضور داشته است، از این تعداد می توان 20 نفر از بزرگان را نام برد که در حوزه اراک تربیت شدند، اینکه یک حوزه بالغ 80 نفری 20 نفر را در این سطح بالا تربیت می کند کرامت است.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه گفت: از حوزه 250 نفری در گذشته 50 نفر به عنوان مفاخر تربیت شدند، امروز 4 میلیون نفر در مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی وجود دارند، سوال این است که از این تعداد بالا چه مقدار فرهیخته و عالم باشخصیت در سطح بالا تربیت می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان ادامه داد: شرایط حوزه امروز با زمان تاسیس آن متفاوت شده و زندگی اجتماعی مردم به کلی تغییر کرده است، این تغییرات پاسخ های جدیدی را می طلبد و نمی توان با همان محتوا سخن گفت، اگر مسئله تحول و توجه به تغییرات امروز مغفول واقع شود این نگرانی وجود دارد که جایگاه مرجعیت تنزل پیدا کرده و دیگران کارکرد این جایگاه را تصاحب کنند.

وی مطرح کرد: در سیل اخیر طلاب بدون هیچ ادعایی در مناطق مردم به خدمت رسانی پرداختند و امروز هم حوزه ها با هیچ کجا قابل مقایسه نیست.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه ابراز کرد: ممکن است به نظر بیاید که امروز ضعف هایی در بین طلاب وجود دارد، اما امروز هم اگر بخواهیم با درنظر گیری واقعیت ها حوزه را با آموزش عالی مقایسه کنیم، هنوز حوزه با هیچ کجا قابل مقایسه نبوده و 80 درصد از طلاب بدون درنظرگیری حضور و غیاب و به صورت واقعی تحصیل می کنند و برای استاد کرامت و احترام قائل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان عنوان کرد: زمانی که به مصوبات شورای عالی نگاه می کنیم می بینیم کارها و تصمیمات بزرگی برای حوزه رقم خورده و این شورای مجرب و کارآمد امروز با مدیریت یکی از چهره های فرهیخته و توانمند همراه شده و ما امیدواریم که با این هماهنگی که بین مدیریت و شورای عالی وجود دارد، پس از این کارهای ارزشمندتری به نفع حوزه های علمیه رقم بخورد.

وی تصریح کرد: در دهه های اخیر یک نظامی مبتنی بر اسلام در این کشور روی کار آمده و این نظام پاسخ به نیازهای جدید خود را از حوزه مطالبه می کند.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: شورای عالی حوزه های علمیه نسبت به عموم نهادها سرآمد بوده و این شورا از عالمان و فقهاء درجه اول تشکیل شده و خوشبختانه در همه دوره مقبول ترین چهره های حوزوی در این مجموعه حضور داشته اند، این مجموعه فاخر و ارزشمند کارهای بزرگی را تا به امروز انجام داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان اضافه کرد: پس از استقرار نظام شاهد دشمنی های بسیاری هستیم که در گذشته وجود نداشته است، مجموع این مسائل نشان دهنده این است که ما باید برای نیازهای نسل جوان محتواهای جدید تولید کنیم و مسئول این تحول حوزویان و در راس آن ها شورای عالی حوزه های علمیه است.

وی یادآور شد: امروز نسل جوان و تحصیل کرده مطالبات جدیدی دارند و ما نمی توانیم این خواسته ها را نادیده بگیریم، بلکه باید محتوای مناسب و جدید برای آنان تولید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha