جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مرادی

حوزه/ محمدرضا مرادی با اشاره به تحولات اخیر منطقه گفت: وقوع هر جنگی باعث از بین رفتن امنیت منطقه خواهد شد و امنیت یک مقوله تفکیک ناپذیر نیست، بلکه جمعی است و همه کشور ها را شامل می شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، این روزها خلیج فارس و دریای عمان در سایه سیاست های دو پهلوی محور عربی غربی و آمریکایی شاهد تحولات و اتفاقاتی است که مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفته است. ورود ناوهای آمریکایی و استقرار سامانه دفاع هوایی موشکی پاتریوت به منطقه همزمان با ارائه پیشنهاد مذاکره با ایران و آتش گرفتن چند نفتکش اماراتی عربستانی در دریای عمان و اقدامات غافلگیر کننده انصارالله و حمله پهبادی به مراکز نفتی عربستان سعودی نشان از دست برتر مقاومت در مقابل جبهه صهیونیستی- آمریکایی و عربی دارد.

در همین راستا با محمدرضا مرادی کارشناس غرب آسیا به گفت وگو پرداختیم.

 

حوزه: یکی از تحولاتی که در روزهای اخیر در منطقه شاهد بودیم؛ اعزام ناو آمریکایی و سامانه موشکی پاتریوت در راستای تهدید نظامی ضد جمهوری اسلامی ایران بود. به نظر شما این اقدام به چه منظور از سوی آمریکایی ها انجام شد؟

آمریکا در راستای سیاست چماق و هویج خود از یک طرف با نشان دادن ناوهای جنگی و بمب افکن های خودش در منطقه بدین وسیله اعلام کرد در صورتی که ایران از خواسته های خود عقب نشینی نکند، هر لحظه امکان جنگ وجود دارد، اما از سوی دیگر همزمان درخواست مذاکره با ایران را می دهد .

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اعزام ناوهای آمریکایی به منطقه اتفاقی غیر منتظره نیست، بلکه بارها پیش از این هم تکرار شده بود. درباره ناو آبراهام لینکلن که کارشناسان آمریکایی معتقدند از 60 روز پیش قرار بوده به سمت خلیج فارس حرکت کند و ربطی به بحران ایران و آمریکا ندارد.

در مورد استقرار سامانه پاتریوت هم بسیاری از کارشناسان معتقدند که استقرار چند سامانه دفاعی ارزش این را نداشت که تیتر روزنامه ها شود. در واقع هیچ کدام از این اقدامات علامت آغاز و تصمیم قاطع برای جنگ  نیست. ترامپ بارها اعلام کرده که ما به دنبال جنگ نیستیم؛ چراکه وی شخصیتی تاجر مابانه دارد همواره سعی می کند از راه های غیر دشوار به هدفش برسد .

درباره کره شمالی ترامپ مذاکره را انتخاب کرد و درباره ایران هم ظاهرا و آنچنان که مدعی است دنبال مذاکره است. زمانی که ناو آمریکایی به منطقه اعزام شد و از طرف رسانه های آمریکایی به عنوان هشدار به ایران در نظر گرفته شد، ما از طرف ایران شاهد پیام قاطعی بودیم. اولتیماتم به طرف اروپایی برای کاهش تعهدات برجامی و دادن فرصت 60 روزه به طرفهای اروپایی باعث شد ترامپ عقب نشینی کند و پیشنهاد مذاکره بدهد و ما به این نتیجه رسیدیم شرایطی که از سوی رسانه های تندرو به عنوان جنگ ضد ایران تلقی می شد غیر واقعی است و برخی از رسانه ها سعی دارند آمریکا را وارد جنگ با ایران کنند.

چنانچه در گذشته ترامپ اعلام کرده بود ما 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردیم که دستاوردی برای ما نداشته است بنابراین ما به هیچ جنگی وارد نمی شویم و این یکی از شعارهای انتخاباتی ترامپ بوده بنابراین این اقدامات بیشتر با هدف ایجاد ارعاب انجام شد، ولی شاهد پیامی قاطع از سوی ایران بودیم.

همانطور که مقامات سیاسی ایران اعلام نمودند که ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست بلکه تیم "ب" به دنبال جنگ با ایران است. منظور از  این تیم جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ، بن سلمان ولی عهد عربستان و بن زاید ولی عهد ابوظبی و نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.

 

حوزه: یکی از رویداهای اخیر منطقه آتش گرفتن چند نفتکش عربستانی اماراتی در دریای عمان بود. به نظر شما این اقدام با چه پشت پرده ای همراه بود؟

عربستان و امارات در سال های گذشته سیاست محافظه کارانه خود را کنار گذاشتند و به دنبال اتخاذ سیاست تهاجمی در منطقه هستند که تبعات زیادی برای این دوکشور دارد. نمونه آن آتش گرفتن 7 تا 10 نفتکش در بندر فجیره بود. امارات دشمنان زیادی برای خود دارد؛ چراکه دخالت زیادی در کشورهای منطقه همچون لیبی، یمن، سوریه کرده و قطر را محاصره کرده است. بنابراین گروه های مختلف و کشورهای مختلفی دشمن امارات هستند که هر کدام از این کشورها می توانند به امنیت و منافع  این کشور ضربه بزنند. عربستان، امارات و اسرائیل به شدت به دنبال تحریک ترامپ برای جنگ علیه ایران هستند که به زعم آنها تضعیف ایران را در پی داشته باشد و منافع آنها را تقویت کند که این موضوع اشتباه و خطای استراتژیک آنها است، زیرا وقوع هر جنگی باعث از بین رفتن امنیت این کشورها خواهد شد و امنیت یک مقوله تفکیک ناپذیر نیست، بلکه جمعی است و همه کشور ها را شامل می شود یعنی یا همه امنیت دارند و یا هیچ کس امنیت ندارد.

 

حوزه: در روزهای اخیر بعد از عقب نشینی انصارالله از سه بندر یمن، حمله پهبادی مقاومت یمن به تاسیسات نفتی عربستان انجام شد. به نظر شما اقدام داوطلبانه انصار الله با چه هدفی انجام شد؟

از 6 ماه پیش که توافق استکلهم در سوئد در خصوص یمن انجام شد، قرار بود نیروهای دوطرف انصار الله و ائتلاف سعودی  از سه بندر الحدیده، راس عیسی، الصلیف خارج شوند. تاکنون تلاش های سازمان ملل به جایی نرسیده چرا که ائتلاف سعودی همواره نقض آتش بس کرده به طوری که 20 هزار بار آتش بس در این منطقه  نقض شده است. انصار الله پیشنهاد داده که عملیات گام به گام عقب نشینی الحدیده انجام شود اما ائتلاف سعودی کارشکنی کرده و به این بهانه بارها حملات خودش را تشدید کرده است و وضعیت مردم در این مناطق وخیم گزارش شده است.

هشدار سازمان ملل برای نجات جان 230 هزار یمنی

 محاصره الحدیده و شهر الدریهمی وضعیت بغرنج و قحطی را بر مردم تحمیل کرده است. دریمن هر 10 دقیقه یک کودک به دلایل مختلف جان خود را از دست می دهد و 85 هزار کودک تا به حال جان خود را از دست دادند . سازمان ملل اعلام کرده اگر در گیری تا پایان سال 2019 ادامه پیدا کند میزان تلفات به 230 هزار نفر رسیده و یک فاجعه انسانی اتفاق خواهد افتاد. اما انصار الله با این اقدام خود خواست تا حسن نیت خود را نشان دهد و اعلام کند آنچه باعث ادامه جنگ شده ائتلاف سعودی است.

اقدام داوطلبانه انصار الله برای نجات جان هزاران یمنی

 بنابراین انصار الله به صورت داوطلبانه و یک جانبه اقدام به عقب نشینی از سه بندر مهم یمن کرد و سازمان ملل هم از آنها تقدیر کردند و با این کار ائتلاف را خلع سلاح کردند تا جامعه جهانی از عربستان بخواهد که آنها هم از این سه بندر خارج شوند و نیروهای بین المللی حاکم شوند و محاصره شکسته شود تا هرچه سریعتر به  بیماران کمک رسانی شده و قحطی زدگی خاتمه یابد . البته نباید فراموش کنیم در این شرایط احتمال توطئه عربستان هست که کشتی ها و نفت کش های عربستانی، اماراتی تنگه باب المندب آتش بگیرد و از سوی ائتلاف به انصار الله منتسب شود. اما انصار الله با این اقدام اعلام کرده که ما به دنبال صلح و امنیت هستیم اگر خرابکاری اتفاق بیفتد این به عهده ائتلاف است. در واقع این اقدام در راستای اعتماد سازی بین انصارالله و  نهاد های بین المللی هست که همواره از عربستان حمایت کرده و به انصار الله برچسب تروریست زدند.

 

گفت گو از وجیهه سادات حسینی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha