پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری

حوزه/رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: غلبه اومانیسم و نگاه غربی در علوم انسانی فعلی کشور نگران کننده است و باید حوزه در مسیر تحول در علوم انسانی در تعامل با دانشگاه، نقش آفرینی جدی تری داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن وحدتی شبیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»با بیان این که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر طلاب و فضلا با ایشان در ماه مبارک رمضان محورهای مهمی را در رابطه با ضرورت ها و بایسته های امروز حوزه های علمیه مطرح کردند، اظهار داشت: ایشان همچنین در بیانیه گام دوم انقلاب ، ضمن طرح تئوری نظام انقلابی آن را لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی دانستند و تاکید داشتند که رسالت حوزه های علمیه این است که با تبیین دینی و انجام وظیفه تبلیغی ، مردم را آماده برای زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر(عج) کنند.

وی تبیین حقیقت اسلام ناب محمدی(ص) را مهم ترین وظیفه حوزه و حوزویان برشمرد و افزود: در واقع تبیین نظریه نظام انقلابی از جمله رسالت های مهم حوزه های علمیه است که در این راستا نیاز به تعامل و هم اندیشی میان مراکز علمی و دانشگاهی به شدت احساس می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: یکی از راهبردهای مهم رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر، تاکید بر مرجعیت علمی است که حوزه در این راستا نقش مهمی دارد ؛ به ویژه در عرصه علوم انسانی که حوزه های علمیه بهترین محلی است که می توانند تحول عمیق و جدی در زمینه علوم انسانی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر علوم انسانی در کشور ما متاثر از علوم غربی، اومانیسم و انسان محوری است به طوری که این مباحث در علوم انسانی فعلی موج می زند و لذا امید می رود با همت حوزویان و دانشگاهیان گام های جدی در عرصه تحول در علوم انسانی بر اساس آموزه های ناب دینی برداشته شود.

حجت الاسلام و المسلمین وحدتی همچنین گفت: بی شک اگر حوزه و دانشگاه با هم متحد باشند می توانند در راستای مرجعیت علمی ایران حرف های بسیاری بزنند و این را هم باید بدانیم که اگر ما در این عرصه کوتاهی کنیم، این فرصت طلایی که انقلاب اسلامی در اختیار ما گذاشته را به راحتی از دست می دهیم بدون آن که ثمره قابل قبولی داشته باشیم.

وی بیان داشت: واقعیت تلخی که وجود دارد این است که با وجود آن که حدود چهار دهه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، اما هنوز گام جدی در زمینه تحول در علوم انسانی برداشته نشده است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که تعریف و تمجیدی که رهبر معظم انقلاب از آیت الله اعرافی در دیدار رمضانی حوزویان داشتند، کاملاً به جا و درست بود، گفت: بنده نزدیک 30 سال است که با آیت الله اعرافی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، جامعه المصطفی و نیز مرکز مدیریت حوزه های علمیه کار کرده ام و تصدیق می کنم که حقیقتاً ایشان شخصیت متفکر و مدیری توانمند و انسان روشنی است که اگر میدان برای ایشان بیش از پیش باز بشود، قادر خواهند بود که تحول اساسی ایجاد کنند و لذا باید از رویکرد تحولی ایشان در حوزه حمایت به عمل آید.

وی همچنین افزود: تخصصی شدن مطالعات فقهی نیز در دیدار اخیر حوزویان مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت که البته ایشان فرمودند ما نباید از عیوب تخصصی شدن غافل باشیم.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ابراز داشت: برداشتی که از فرمایش ایشان می شود این است که ملکه استنباط و اجتهاد را نباید به بهانه تخصصی شدن مطالعات فقهی مورد غفلت قرار دهیم، چه آن که طلاب و فضلای ما باید قوه استنباط را در خود تقویت کنند تا با متد فقه جواهری به خوبی آشنا شوند و سپس در میدان های تخصصی ورود پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین وحدتی شبیری در خاتمه سخنان خود گفت: به عبارت دیگر، ما باید در عین توجه به اقتدار فقهی و توانایی استنباط به دنبال مطالعات تخصصی باشیم تا ان شاءالله حوزه های علمیه هر چه بهتر و بیشتر در مسیر رشد و تحول علمی قرار گیرند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha