جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عهد اخوت

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: عقد اخوت میان مسلمانان راهکاری برای مشارکت مؤمنانه در حل مشکلات فردی و اجتماعی است.

حجت‌الاسلام محمد اسدی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، با گرامیداشت دوازدهم ماه رمضان، سالروز انجام عقد اخوت میان رسول خدا (ص) و حضرت علی (ع)، اظهار کرد: در دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان و به هنگام نزول آیه مبارکه «اِنّما المؤمنونَ اِخوَةٌ» یکی دیگر از فضایل منحصربه‌فرد حضرت علی (ع) یعنی پیوند «اخوت» با حضرت رسول (ص) رقم خورد.

وی افزود: این فضیلتی بود که به معنای واقعی، آن حضرت را در مقام برادری با برگزیده خداوند در آسمان‌ها و زمین قرار داد و بر قدر و جایگاه والای آن حضرت در دین مبین اسلام تأکید ورزید؛ چراکه در این روز و با نزول این آیه مبارکه، پیامبر (ص) بین همه مسلمانان و میان افرادی که شبیه و نظیر یکدیگر بودند، پیمان برادری و اخوت بست و تنها علی (ع) بود که شایسته برگزیده شدن برای این مقام والا و تنها فردی که بیشترین شباهت را با حضرت رسول (ص) داشت، از سوی خداوند و رسول او محسوب شد و به این مقام نائل آمد.

حجت‌الاسلام اسدی گفت: این اقدام رسول خدا (ص) بیان‌گر فضیلت خاص و منحصربه‌فرد حضرت علی (ع) است چراکه هیچ‌کسی یافت شد که هم‌شأن و رتبه وجود مقدس رسول خدا (ص) باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، این اقدام پیامبر اسلام جایگاه آن حضرت را در میان مسلمین و نیز عهده‌دار شدن مقام ولایت و خلافت مسلمین بعد از رسول گرامی اسلام (ص) را نشان می‌داد. چنان‌که این واقعه در روز غدیر نیز مورد تأکید جدی‌تری قرار گرفت.

حجت‌الاسلام اسدی افزود: بنابراین این برادری یک امر اعتباری و تشریفاتی نبود، بلکه حاکی از یک نوع ارتباط و اتّصال واقعی است؛ به دلیل آن‌که وقتی امیرالمؤمنین (ع) از پیامبر (ص) سؤال کند که برای من برادری معیّن نفرمودی! پیامبر در پاسخ می‌فرماید: «مگر تو برادری غیر از من داری»، یا «کسی را گمان کنی که جز من برادرت باشد؟ من تو را برای خودم ذخیره نموده‌ام.»

وی تصریح کرد: به‌عبارت‌دیگر این برادری ثابت می‌کند که تنها حضرت علی است که در مقام و منزلت و نیز شباهت و همانندی به اوصاف والای رسول خدا (ص) و نقش‌ها و مسؤولیت‌های آن حضرت قرار دارد و لایق و سزاوار برادری با آن حضرت در دنیا و آخرت و پذیرش آن مقامات است.

حجت‌الاسلام اسدی گفت: این بدان معنا است که حضرت علی (ع) در دنیا از جهت ابلاغ، جهاد، علم، قضاوت و سایر شئون نبوّت برادر پیامبر خدا است و در آخرت ازنقطه‌نظر علم، معرفت، توحید، صفات نیک و پسندیده و اطّلاع بر اسرار و غیب، برادر پیامبر است.

وی ادامه داد: با توجه به اهدافی که در این روایات برای برقراری پیوند اخوت میان مسلمین بیان شده و بیانگر حقوق متعدد مسلمین بر یکدیگر از باب اخوت و برادری است، می‌توان از این راهکار اسلامی در این شرایط که جامعه اسلامی ما با مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیاری روبه‌رو است، برای حل مشکلات معیشتی از طریق سلوک اجتماعی همدلانه و ایفای حقوق شرعی در رفع مشکلات برادران دینی با ترویج این‌گونه حقوق و وظایف، بهره برد و جامعه اسلامی را به سمت‌وسوی مشارکت اجتماعی فردی و اجتماعی سوق داد و از این طریق بسیاری از کاستی‌ها و معضلات را برطرف نمود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha