جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام منصور میراحمدی

حوزه/ اگر قرار باشد حکومت­داری اسلامی داشته باشیم و فقه به متن زندگی سیاسی و اجتماعی ورود پیدا کند لازمه ­اش این است که یک اجتهاد شورایی در حکومت شکل بگیرد. منظور من از اجتهاد شورایی این است که جمعی از فقها و مراجع ذی‌صلاح توانمند در حوزه اجتهاد ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجت الاسلام والمسلمین منصور میراحمدی، استاد دانشگاه، محقق و رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع) در گفت و گو با «عصر اندیشه» به سؤالاتی پیرامون فقه حکومتی، فقه سیاسی و ... پاسخ داده  که مشروح پرسش ها و پاسخ ها بدین شرح است:

 

به‌عنوان اولین سؤال که در واقع مدخل ورود به بحث هم به شمار می­آید بفرمایید در مقام کسی که در این حوزه صاحب اثر و تخصص هستید، تعریف شما از فقه حکومتی چیست؟ یعنی وقتی می­گوییم فقه حکومتی، دقیقاً چه تلقی و انتظاری از فقه داریم؟ چون در حقیقت داریم آن را با یک مفهوم مدرن به نام سیاست و امر سیاسی آمیخته می­ کنیم. برداشت شما از مفهوم فقه سیاسی چیست؟

به نظر من از یک زاویه می­توان بین فقه سیاسی و فقه حکومتی تفاوت و تمایزی مشاهده کرد اما اگر از زاویه دیگری نگاه کنیم می­توانند مترادف باشند. اگر ما پسوند سیاسی در واژه فقه سیاسی را به‌مثابه یک نگرش و بینش در نظر بگیریم یعنی بگوییم فقه سیاسی یعنی نگرش سیاسی به فقه یا یک بینش سیاسی به فقه، در این صورت مترادف با فقه حکومتی خواهد شد. برخی بر این باورند که فقه، دانشی سیاسی است و در واقع تمام ابواب آن از طهارت گرفته تا دیات همه برای حکومت و اداره سیاسی - اجتماعی مسلمانان تنظیم شده است. اگر این تعریف را قبول داشته باشیم، در مقابل فقه فردی قرار می­ گیرد که نقطه مقابلش می ­شود فقه حکومتی.

فقه حکومتی در این تعریف یعنی آن نوع نگاه و نگرش به فقه که آن را دانش حکومت در نظر می­ گیرد و برای آن هویت سیاسی قائل می ­شود. در این صورت در واقع نقطه مقابل فقه فردی می ­شود. همان­طور که مستحضرید در طول تاریخ بسیاری از فقهای ما نگرش فردی به فقه داشته و بر این باور بوده ­اند که فقه تنظیم‌کننده رابطه فرد با خداست. اگر به تنظیم رابطه فرد با دیگران هم پرداخته است، به معنای نگرش سیاسی یا هویت سیاسی پیدا کردن آن نبوده است. بلکه فقه، فعل مکلف را مورد توجه قرار می­داده و حالا این فعلِ مکلف ممکن است عبادی باشد یا اقتصادی. یعنی فرد به ما هو فرد موضوع فقه قرار گرفته است. اما وقتی می ­گوییم فقه حکومتی، یعنی ولو این‌که برخی از موضوعات و مسائل و ابواب فقه فردی است، اما این فرد درون جامعه و حکومت قرار دارد و به تعبیر حضرت امام حکومت، فلسفه عملی فقه است. یا در جای دیگری ایشان می­فرماید فقه، تئوری کامل اداره زندگی انسان از گهواره تا گور است.

بنابراین اگر ما پسوند سیاسی را به معنای بینش و نگرش سیاسی به فقه در نظر بگیریم، یعنی یک نوع نگاه سیاسی که فقه برای حکومت کردن است و مترادف می­شود با فقه حکومتی. اما اگر از زاویه دیگر نگاه کنیم و فقه سیاسی و پسوند سیاسی آن را به معنای یک دانش سیاسی و یا یک گرایش سیاسی در فقه در نظر بگیریم، آن­گاه تعریف ما این خواهد شد که فقه سیاسی یک دانش سیاسی اسلامی است؛ یعنی شاخه­ای از دانش سیاسی مسلمانان که عهده­دار استخراج احکام شرعیِ ناظر به زندگی سیاسی - اجتماعی است و با نگاه و مبانی فقهی به امر سیاسی می­پردازد. در این صورت دیگر مترادف با فقه حکومتی نیست. چون این نوع تعریف از فقه سیاسی، آن را از یک هویتِ به‌اصطلاح سیاسی جدا و به یک دانش سیاسی تبدیل می­کند که وظیفه آن این است که امر سیاسی را از منظر فقها مدنظر قرار دهد. بنابراین از این زاویه، فقه سیاسی در کنار یا به‌عنوان شاخه­ای از دیگر دانش ­های سیاسی مثل فلسفه سیاسی، کلام سیاسی، عرفان سیاسی، علم سیاست و جامعه ­شناسی سیاسی قرار می­گیرد.

مستحضرید که به نوعی موضوع همه این دانش­های سیاسی، امر سیاسی است. البته امر سیاسی نه به معنای پست‌مدرن آن که “the political” نامیده می­شود بلکه به‌معنای آن چیزی که هویت جمعی و ارادی دارد، انعطاف­پذیر است و یک سیاستی در آن وجود دارد. به این معنا، همه دانش‌های سیاسی به امر سیاسی می­پردازند. آن­چه این دانش­های سیاسی را از هم جدا می­کند رویکرد نظری آن­هاست. در حالی­که فلسفه سیاسی با رویکرد فلسفی به چیستی و چرایی امر سیاسی می ­پردازد، فقه سیاسی با مبانی فقهی و روش اجتهادی به چگونگی امر سیاسی توجه می­کند و دیگر به چیستی و چراییِ آن کاری ندارد. بنابراین بستگی دارد که تعریف ما از فقه سیاسی چه باشد. در نگاه دوم، فقه سیاسی فراتر از فقه عمومی حرکت می­کند و به‌عنوان دانشی تلقی می­ شود که پشتوانه نظری حکومت است. یعنی می­تواند در هر موضوعی از موضوعات امر سیاسی که حکومت هم یکی از این موضوعات است، با نگاه اجتهادی به بحث و بررسی بپردازد.

اگر بخواهیم از لحاظ تاریخی بررسی کنیم، در مورد این نکته که اشاره کردید بسیاری از علما به فردی بودن فقه معتقد بودند، ریشه این تفاوت را در چه می­دانید؟ برای برخی این شائبه به وجود می ­آید که این فقه حکومتی ­که بعداً انقلاب اسلامی بر آن مبتنی شد، در حقیقت ابتکار حضرت امام بوده است. درحالی ­که با مراجعه به قرآن انبوهی از آیات سیاسی و بین ­المللی و حتی سیاست خارجی و امنیتی می بینیم.

 

 

به نظر شما ریشه این تفاوت در نگرش فردی فقها به فقه - که چه‌بسا تبدیل به نگرشی سکولار هم شده است - با نگرش سیاسی به آن، در این سال‌های متمادی پس از غیبت امام معصوم چیست؟

فقه چه فردی باشد و چه سیاسی، یک دانش «نص‌محور» تلقی می­شود و مرجعیت نص را به رسمیت می­ شناسد و عبور از آن را تجویز نمی­کند. یعنی فقه چه فردی باشد و چه سیاسی و چه حکومتی، همه فقها نص را به رسمیت شناخته­اند. پیش­فرض اساسی و بنیادی اجتهاد، مرجعیت نص است. اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که نص قابلیت تفسیر دارد و رویکرد اجتهادی، خود نوعی رویکردی تفسیری است که از نص صورت می­گیرد لذا طبیعی ست که می­تواند فهم­های متفاوتی در چارچوب اجتهاد از این نص واحد صورت پذیرد.

آن چیزی که در واقع منبع اعتبار این تفسیرهای متفاوت است، قواعد اجتهاد است. مادامی­که این فهم و تفسیر، از قواعد اجتهاد فراتر نرود معتبر دانسته می­شود. اجتهاد، فرآیندی است که از فهم نص آغاز می­شود و به استنباط از آن می­انجامد. اگر هر مجتهدی بخواهد در این فرآیند به فهمی از نص و در نتیجه استنباط از آن بپردازد، قاعدتاً با رعایت قواعد و به اصطلاح نشانه­های اجتهادی این کار را انجام می­دهد. از این جهت وحدتی حاکم می­شود اما تعددی که درون این فهم­ها و اجتهادها صورت می­گیرد، نشأت گرفته از عوامل متعدد و فراوانی است که یکی از آن­ها که به نظر من به شدت تأثیرگذار بوده و سؤال جنابعالی را مدنظر قرار می­دهد، بحث زمینه­ها و شرایط اجتماعی و سیاسی متفاوت است.

یک فقیه با اتکا به قواعد اجتهادی سراغ نص می­رود، آن را در زمینه خاصی می­ فهمد، تفسیر می­ کند و روی آن استنباط انجام می­دهد. فقیهی که سراغ یک متن می­رود قطعاً با سؤالاتی به سمت آن می­رود و می­خواهد احکام شرعی را از آن استخراج کند. به عبارتی دیگر فرآیند مراجعه به نص درون یک سری زمینه­های اجتماعی و سیاسی صورت می­گیرد که این زمینه­ها متفاوت هستند و درنتیجه می­توانند تأثیرگذار باشند. اما تأثیرگذاری زمینه­ها به شکل تعیین­کنندگی نیست؛ به این معنا که قائل باشیم به تعداد مجتهدین و مفسرین، تفاسیر و اجتهادهای معتبر امکان­پذیر است. خیر این امر درون قواعد وحدت‌بخشی به نام اجتهاد صورت می­گیرد و تأثیرگذاری زمینه ­ها بیشتر از حیث طرح پرسش است. پرسش­هایی که برای یک فقیه مطرح می ­شود و فقه هم دانشی است که متأخر بر پرسش­هاست. همان‌طور که در قضاوت هم این اتفاق می­افتد و یک امر پسین است، استنباط فقهی هم ناظر به پرسش­هایی است که مجتهد از بیرون با آن‌ها روبرو شده و سعی می­کند با مراجعه به نص به آن­ها پاسخ دهد. بنابراین به رغم وحدت نص و وحدت قواعد روش ­شناختیِ اجتهادی، آن چیزی که باعث تعدد در اجتهادها می­شود و یک نگرش فردی، حکومتی و سیاسی به فقه را به دنبال می­آورد، بحث زمینه ­های متفاوتی است که فقها در این زمینه­ ها و شرایط اجتماعی - سیاسی به سر می­برند.

در مورد قلمرو و دامنه­ای که فقه سیاسی می­ تواند در آن مرجع باشد تا کجا باید پیش برویم؟ مثلاً الان گفته می­ شود فقه نظام­ساز؛ یعنی از زمان پیروزی انقلاب که قرار شد فقه، پشتوانه تئوریک آن باشد، گفتند ما باید مبتنی بر فقه نظام‌سازی کنیم. اما این نظام­سازی باید برای ایران به‌عنوان یک «دولت – ملت» صورت پذیرد که مفهومی مدرن و برآمده از نظم وستفالیایی است. آیا اصلاً این انتظار از فقه حکومتی یا فقه سیاسی به‌معنای اعم که بیاید برای ما در قرن بیست و یکم نظام­سازی کند، انتظار به‌جایی است یا این­که ما داریم تکلیف مالایطاقی بر عهده ­اش می­گذاریم؟ دامنه توقعات ما از فقه سیاسی چیست؟ آیا باید توقع داشته باشیم فقه در ریزاریز مسائلی چون اقتصاد، بانک­داری، بیمه و موضوعات پیچیده اقتصاد و تجارت بین­ الملل بیاید و برای ما مدل­سازی و نظام­ سازی کند؟ یا نه حدی دارد و باید تا آن حد از فقه توقع داشته باشیم؟

با توجه به تعبیر دومی که از فقه سیاسی عرض کردم و بیشتر آثار و نوشته­های من هم ناظر به آن است، فقه سیاسی دانشی است که با رویکرد اجتهادی و با پیش ­فرض­ها و مبانی فقهی به امر سیاسی می­پردازد. اگر این تعریف را مدنظر داشته باشیم، در واقع هدف و غایت فقه سیاسی عبارت خواهد بود از جهت­دهی امر سیاسی و اجتماعی به سمت یک جامعه مؤمنانه. هدف و غایت فقه سیاسی، مؤمنانه ساختن زندگی سیاسی و امر سیاسی است نه مدیریت آن به معنای یک دانش مدرن. از این جاست که می­توانیم به سؤال شما ورود پیدا کنیم و انتظارمان را از فقه سیاسی مشخص کنیم. من فکر می­ کنم فقه سیاسی مثل دیگر دانش­های سیاسی در محدوده و قلمرو خاصی می­تواند یک بحث علمی به معنای بحث اجتهادی و فقهی داشته باشد، به امر سیاسی توجه کند و افزون بر کشف احکام شرعی به بحث نظریه­ پردازی در امر سیاسی با رویکرد فقهی بپردازد. یعنی از یک دانشِ حکم به دانش نظریه ارتقاء پیدا می­کند.

دانش حکم را - که در طول تاریخ معمولاً به فقه این­گونه نگاه شده است - دانش استخراج احکام شرعی در عرصه­ های عبادات، معاملات، سیاسات و... دانسته ­اند. اگر ما در طول تاریخ فقه، این تعریف جدید را از فقه سیاسی داشته باشیم، از دانش حکمِ صِرف به دانش نظریه ارتقاء پیدا می­کنیم. یعنی فقه سیاسی همانند دیگر دانش­های سیاسی می­تواند به نظریه­پردازی در حوزه­ های موضوع خود با رویکرد و مبانی خاص خود بپردازد. در نتیجه من فقه سیاسی را دانشی می­دانم که می­تواند پس از کشف احکام شرعی ناظر به امر سیاسی به نظریه ­پردازی که بر اساس یک فعالیت علمی و اجتماعی صورت می­گیرد، مبادرت ورزد و از فقیه می­ توان انتظار داشت در عرصه سیاست نظریه­ پردازی کند. حالا این نظریه­پردازی باید فقط و فقط در چارچوب امر سیاسی و با هدف مؤمنانه ساختن زندگی سیاسی اتفاق بیافتد. فراتر از این نمی­توان از فقه سیاسی انتظار داشت. نمی­توان توقع داشت فقه قواعد و فرمول­هایی برای مدیریت امور اقتصادی، اجتماعی یا مدیریت امور فرهنگی به ما ارائه دهد. اما تدبیر زندگی سیاسی - اجتماعی با نگاه فقیهانه برای مؤمنانه ساختن امر سیاسی را می­توان از فقه سیاسی انتظار داشت.

اگر فقه سیاسی بتواند نظریه­ پردازی کند، آن­گاه یکی از مهم­ترین مصادیق امر سیاسی، نظام سیاسی و حکومت است. پس می­تواند در حوزه حکومت و نظام هم وارد شود و نظریه‌پردازی کند. اما باز هم تأکید می­کنم هدف از نظریه­پردازی فقه سیاسی در حوزه نظام و نظام­ سازی عبارت است از مؤمنانه ساختن حکومت و نظام سیاسی واِلّا فرمول­ های مدیریت و اداره آن جامعه می­ تواند مقتبِس و برگرفته از دیگر الگوهای موفق مدیریت در جاهای مختلف باشد. یعنی آن چیزی که تمایز ایجاد می­کند و جایگاهی برای فقه به وجود می­آورد این است که آن مدیریت اگر بخواهد مؤمنانه شود، چه قواعد و الزاماتی باید در زندگی اجتماعی وجود داشته باشد که حکومت بر اساس آن­ها بتواند به سمت مؤمنانه ساختن نظام سیاسی حرکت نماید.

بنابراین ما از یک سو می­توانیم ادعا کنیم فقه در حوزه نظام­سازی هم می‌تواند ورود داشته باشد چراکه فقه سیاسی به شکل تخصصی می­تواند در حوزه امر سیاسی نظریه­پردازی کند. اما اگر بخواهیم بگوییم مراد ما از این حرف این است که تمام مسئولیت­ها در حوزه نظام­سازی بر عهده فقه باشد، به نظر من این انتظار واقعی و به‌جا نیست. به‌عنوان مثال اگر بخواهیم در حوزه اقتصادی الگوی بانک­داری را استخراج کنیم و بر اساس این الگو زندگی اقتصادی مردم را سامان دهیم، چنین چیزی را نمی­توان از فقه انتظار داشت. فقه می­تواند به ما بگوید که زندگی اقتصادی مؤمنان و مسلمانان باید این جهت­ گیری­ها را داشته باشد. اما این­که حرکت به سمت این جهت­ گیری­ها با چه فرمول­ هایی امکان­پذیر است، نیاز به مدل­سازی دارد که دیگر در حوزه فقه نیست. بنابراین فقه سیاسی تا نظریه می­آید اما بعد از این­که نظریه خود را ارائه کرد، مدل­سازی آن دیگر کار فقه نخواهد بود.

با این اوصاف به نظر می­رسد تعارضاتی ایجاد می­ شود که ما امروز نمونه ­های آن را در جامعه می­بینیم. به‌عنوان مثال در مورد بانک­داری، از یک طرف علما فتوا می­دهند که بسیاری از بانک­ها ربوی هستند و وامی که شما می­گیرید حرام است یا این سود دیرکرد که بانک­ها می­گیرند اشکال دارد و از آن طرف هم خوب شاید ذات بانک­داری به‌عنوان یک پدیده غربی این سود و کارمزد و... را اقتضا می­کند. لذا نتیجه­اش می­شود وضعیت امروز ما. به هر حال در جامعه اسلامی پدیده بانک داریم ولی هنوز تکلیف آن مشخص نیست. یعنی یک فرد مؤمن که می‌خواهد زیست مؤمنانه داشته باشد، نمی­داند از بانک وام بگیرد یا نه؟ آیا می­تواند کارمزد بدهد یا نه؟ به نظر می­رسد بعد از چهل سال مردم ما امروز هنوز در مورد این مسائل بلاتکلیف هستند. از یک طرف گفته می‌شود چرا حوزه علمیه کاری نمی­کند؟ چرا اقتصاد اسلامی نداریم؟ چرا بانک­داری اسلامی نداریم؟ و از طرف دیگر حوزه هم می­گوید کار دست من نیست و دست جریان لیبرال است. کِی کار دست من بوده که حالا توقع اقتصاد اسلامی از من داشته باشید؟ الان یک وضعیت بلاتکلیفی در جامعه وجود دارد. چگونه می­توان این موضوع را با نکته­ای که شما می­فرمایید توجیه کرد؟

به نظر می ­آید ما باید در تجربه جمهوری اسلامی و ظرف این چهار دهه، دو کار را انجام می­دادیم که انجام نشده است. نکته یا قدم اول که باید برمی­داشتیم این بود که بعد از پیروزی انقلاب و تأسیس جمهوری اسلامی تصمیم گرفتیم آن نگرش سیاسی یا حکومتی به فقه را مبنا قرار دهیم و دیگر آن نگاه فردی به فقه را نداریم و در نتیجه انتظاری که از فقه داریم این است که بتواند دانشی باشد پشتوانه تئوریک نظام سیاسی و حکومت. اگر چنین نگاهی داشته باشیم، به نظر من یکی از خلاء­هایی که وجود دارد این است که در چنین شرایطی و با چنین نگاهی ما دیگر نمی­توانیم با اجتهاد فردی سراغ فقه در موضوعات سیاسی و اجتماعی برویم. به نظر من اگر بخواهیم با حفظ اصول و قواعد اجتهاد که جای مسلم خود را دارد رویکردهای حاکم بر اجتهاد را در نظر بگیریم با دو نوع اجتهاد روبرو می­شویم: یکی اجتهاد فردی و دیگری اجتهاد شورایی.

ما تا الان در مسائل سیاسی - اجتماعی با همان اجتهاد فردی به سراغ این­ها رفتیم و به‌همین دلیل همان­طور که جنابعالی فرمودید بعضی از فقهای ما با روش اجتهادی خود به این‌جا می­رسند که آن­چیزی که به نام بانک­داری اسلامی در بانک­های ما وجود دارد، ربوی است و برخی دیگر هم آن را ربوی نمی­دانند. به نظر من در هر دو حکم یک نگاه و اجتهاد فردی حاکم بوده است. اگر قرار باشد حکومت­داری اسلامی داشته باشیم و فقه به متن زندگی سیاسی و اجتماعی ورود پیدا کند لازمه­اش این است که یک اجتهاد شورایی در حکومت شکل بگیرد.

منظور من از اجتهاد شورایی این است که جمعی از فقها و مراجع ذی‌صلاح توانمند در حوزه اجتهاد و مجتهد در موضوعاتی که پیامدهای سیاسی و اجتماعی دارند، نه به شکل فردی بلکه با یک گفتگوی اجتهادی و فقهی در حوزه امر سیاسی کنار هم جمع شوند و همه در یک جایگاه حقوقی برابر قرار گیرند و آزادانه از منظر فقهی وارد بحث در حوزه امر سیاسی شوند. خروجی این اجتهاد شورایی اگر اجماعی شد و اتفاق‌نظر واقع شد که چه بهتر، در غیر این صورت رأی اکثریت مجتهدین حاضر در این اجتهاد شورایی مبنای عمل قرار بگیرد و یک صدا در زندگی سیاسی - اجتماعی شنیده شود. یک نگاه اجتهادی که فراتر از اجتهاد فردی حرکت می­کند مبنا واقع شود و دیگر تشتتی هم اتفاق نیافتد که مقلد فلان مجتهد اجازه سرمایه­ گذاری در بانک را داشته باشد و کس دیگر نداشته باشد.

این یعنی ما داریم برای زندگی سیاسی - اجتماعی، به صورت جمعی تصمیم می­گیریم. اگر حکومت نداشتیم، مراجعه ما به اجتهاد و فقه و مجتهدین متفاوت بود. در حالی که الان چهار دهه می­شود که حکومت اسلامی داریم که می­خواهد بر اساس فقه جامعه را به سمت اراده و قانون الهی حرکت دهد. در این­جا به نظر می­رسد یکی از خلاء­ها این بوده که ما اجتهاد شورایی را راه­اندازی نکرده­ایم. اگر این قدم اول را برداشتیم و سعی کردیم با یک اجتهاد شورایی قوانین شرعی را به دستورالعمل­های اجرایی تبدیل کنیم که برای ارکان حکومت و نهادها و مردم و همگان لازم‌الاجرا باشد، آن­گاه قدم بعدی این است که روی این دستورالعمل­ های شرعی که مدون شده و توسط مجتهدین به‌مثابه قانون اساسی شرعی درآمده، کار حقوق اساسی صورت بگیرد و تبدیل به قانون شود و به صورت الزامی برای همه نهادها و مردم و ارکان درآید و بعد متناسب با آن مدل­سازی شود.

به نظر من از این­جا به بعد باید کار دانشگاه­ها و مراکز علمی شروع شود تا این گسست بین حوزه و دانشگاه هم اتفاق نیافتد. یکی از خلاء­ها این است که کار دانشگاه­ها مدل­سازی و تسلط به علوم جدید است. علوم جدید هم از مدل­سازی صحبت می­کنند. قطعاً در مدل­سازی ما باید به تجارب جوامع دیگر توجه داشته باشیم، اما مدل­سازی یک امر بومی است که ناظر به زمینه­ها و شرایط فرهنگی و اجتماعی هر جامعه است و می ­بایست در واقع این کارها را انجام می­دادیم و تبدیلش می­ کردیم به مدل­های بومی که می ­توانست مشکلات جامعه ما را نه برطرف که حداقل کاهش می­داد و این تعارض و تناقضی که شما فرمودید را کم می­کرد. اگر این دو گام برداشته شود به نظر من فقه می­تواند وارد جامعه شود در حالی­که الان خیلی در زندگی سیاسی - اجتماعی حضور ندارد.

آیا شما ترکیبات مضافی مثل اقتصاد اسلامی، بانک­داری اسلامی و سیاست خارجی اسلامی را درست می­دانید یا خیر؟

این موضوع زاویه نگاه دیگری به بحث است که آیا ما اساساً می­توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم یا خیر؟ من فکر می­کنم باز این­جا باید مشخص کنیم مقصود و مرادمان چیست؟ اگر مرادمان از اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی و دیگر عرصه­ های علوم انسانی که پسوند اسلامی پیدا می­کنند این باشد که ما ضمن به رسمیت شناختن فرمول­ها، قوانین و مقرراتی که در این دسته از علوم تکنیک­های خاصی هم دارند تا آن جا پیش برویم که این مدل­سازی­ ها با اصول و ارزش­های ثابت اسلامی مغایرت نداشته باشد، به نظر من قابل پذیرش است. قطعاً چون این مدل­ها قرار است در جامعه اسلامی پیاده شوند نمی­توان آن­ها را به‌عنوان یک بسته در نظر گرفت و همه آن­ها را اجرایی دانست. این­ها می ­آیند در جامعه­ ای که دینی است و فرهنگ اسلامی دارد پس قاعدتاً باید با اصول و ارزش­های ثابت آن هماهنگی داشته باشند.

اما اگر مرادمان از اقتصاد اسلامی یا روانشناسی اسلامی و دیگر علوم این باشد که می­خواهیم یک مراجعه مستقیم علمی به متون اسلامی داشته باشیم و از این علوم گزاره­هایی را استخراج کنیم که کنار هم قراردادن آن­ها ما را به یک علم انسانی برساند، در این صورت دیگر این اقتصاد اسلامی متفاوت است از اقتصادی که به‌عنوان یک علم جدید از آن یاد می­شود. اگر این تصور و تلقی را داشته باشیم، من فکر می­کنم امکان­پذیر است اما دیگر نام اقتصاد یا روانشناسی به‌عنوان یک علم جدید را نمی­توان روی آن گذاشت. یک دانش اقتصادی اسلامی و یک معرفت اسلامی نسبت به اقتصاد می­توان استخراج و در گزاره­هایی آن را تجمیع کرد و تبدیل به یک دانش نمود. اما نام علم جدید را نمی­توان بر آن گذاشت و نوعی پارادوکس اتفاق می­افتد زیرا علم جدید با مبانی و پیش­ فرض­های خاصی بنا شده است و شما اگر خواستید آن را به دین اسلام و متون اسلامی تسری دهید که مبانی و پیش­ فرض­های متفاوتی دارند، ناسازگاری ایجاد می­کند. بنابراین در اقتصاد اسلامی اگر واژه اقتصاد را به معنای علم جدید و یکی از علوم جدید انسانی درنظر بگیرید، با پسوند اسلامی خیلی قابل پذیرش نیست.

اگر ما صرف‌نظر از اقتصاد و دانش­های جدید با روش اجتهاد به سراغ متون اسلامی با مبانی و پیش­فرض­هایی که این متون دارند رفتیم و گزاره­هایی از این­ها ناظر به اقتصاد و امر اقتصادی استخراج و آن­ها را تجمیع کردیم، می­توانیم تحت عنوان اقتصاد اسلامی از آن یاد کنیم. اما دیگر نام دانش اقتصادی را باید به آن اطلاق کنیم نه علم اقتصادی. علم به معنای ‘science’ پیش­فرض­های خاص خود را دارد. اما اگر نام دانش را روی آن گذاشتیم، از نظر معرفت­شناختی اشکالی ندارد و ناسازگاری اتفاق نمی­افتد. لیکن یک مسئله همچنان لاینحل باقی می­ماند؛ فرض کنید ما رفتیم و یک دانش یا معرفت اقتصادی اسلامی را استخراج کردیم که به نظر من لازم است اما هدف چیست؟ آیا هدف این است که ما به طور کلی از اقتصاد به معنای جدید فاصله بگیریم و بگوییم به درد جامعه ما نمی­خورد؟ من این رویکرد را قبول ندارم و معتقدم آن دانشی که ما استخراج کردیم به ما یک خط­کش می­دهد که با آن سراغ علم جدید می­رویم تا ببینیم آن فرمول­ها، قواعد یا مدل­هایی که به ما می­دهد تا کجا با خط­کش ما سازگاری دارد. آن‌جایی که سازگاری دارد را می­توانیم اخذ کنیم زیرا به هر حال محصول علم، عقل، عقلانیت و تجربه بشری است و نمی­توان گفت آن چیزی که از طریق علم و تجربه بشری به دست می­آید به کلی باطل است. بله جاهایی هست که باید کنار گذاشته شود.

اگر درست فهمیده باشم منظور حضرتعالی این است که ما می­توانیم مبنای اجرایی و مدیریتی را همان الگوهای مبتنی بر تجربه بشری بگذاریم ولی فیلترهایی ایجاد کنیم و به قول شما یک شورای فقهی در عرصه ­هایی مثل بانک­داری، بیمه و سیاست خارجی تشکیل دهیم که این شورا متشکل از فقهایی باشد که فقه را می­دانند و چه‌بسا با دانش جدید هم آشنا هستند و بتوانند آن دانش را مبتنی بر همان زندگی مؤمنانه فیلتر کنند.

 

 

درست است فقط من باید یک نکته را در این­جا اضافه کنم. یکی از نکات مهمِ آن شوراها و فیلترها و سازوکارهایی که می­خواهیم طراحی کنیم این است که باید به امر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نگاه تخصصی داشته باشد. یکی از فوائدش این است که ما می­توانیم از نظرات و دیدگاه­های متعدد بهره بگیریم، از قدرت کارشناسی جمع استفاده کنیم و به شناخت بهتری از امر سیاسی دست یابیم تا اجتهاد ما ناظر بر امر سیاسی، اجتهادی واقع­ بینانه­ تر و منطبق­ تر با واقعیت­ها باشد. به‌عنوان مثال وقتی می­خواهیم درباره تحزب به‌عنوان یکی از مصادیق امر سیاسی بحث فقهی و اجتهادی داشته باشیم که آیا اسلام تحزب را به رسمیت می­شناسد یا خیر، اگر این شوراهای تخصصی تشکیل شود باید ابتدائاً نسبت به خود تحزب یک کار کارشناسی مبتنی بر نظرات دانشمندان و صاحبنظران اتفاق بیافتد که اساساً تحزب چیست؟ آن­گاه با این شناخت دقیق­تر از تحزب سراغ کشف حکم شرعیِ ناظر بر آن برویم و در حوزه تحزب از منظر اسلام نظریه­پردازی کنیم که درصد خطاها را پایین می­آورد. چون نظرات گوناگون را مورد بررسی قرار داده­ایم، شناخت تخصصی­ تری از امر سیاسی به همراه می­آورد و در این صورت انطباق شریعت ثابت با دنیای متغیر یا برعکس و به تعبیر صحیح­تر انطباق سیاست متغیر با شریعت ثابت امکان­پذیرتر و دقیق­تر خواهد شد.

آقای دکتر چهل سال از عمر انقلاب اسلامی می ­گذرد و ما به هر حال در همان ماه­ های اول توانستیم مبتنی بر فقه نظام­ سازی نموده و یک قانون اساسی تدوین کنیم که تا امروز حاکمیت داشته و نهادهایی تشکیل شده‌ا‌ند که دارند به کار خودشان ادامه می ­دهند و این سیستم چهل سال مبتنی بر نرم­افزار فقهی و دینی پابرجا مانده است. ولی طی سال­های اخیر به‌ویژه پس از فشار تحریم­ها برخی ناکارآمدی‌های این سیستم خود را بیش از پیش خصوصاً در عرصه­های اقتصادی و مدیریت شهری نشان داده است. اکنون از یک طرف مخالفین انقلاب در داخل این موضوع را مستمسکی قرار داده‌اند برای این ادعا که چهل سال آزمودیم و الان مشخص است که تجربه فقه سیاسی ناموفق و ناکارآمد بوده زیرا ما نظام­سازی را بر آن شالوده فقهی مبتنی کردیم و کار ما اصلاً از ابتدا اشتباه بوده است. از طرف دیگر جریان موافق انقلاب اسلامی کاملاً برعکس می­گوید مشکلات کنونی به خاطر این بوده که مدیریت اجرایی کشور در اختیار جریان لیبرال سرمایه ­داری و سکولارها است و دست ما نبوده که توقع داشته باشیم و تقصیر این دیکتۀ غلط نوشته شده را بر دوش فقه بگذاریم. پاسخ چیست و  بعد از گذشت چهل سال چه باید کرد؟

من فکر می­کنم مشکل در جای دیگری است. ما انتظاراتمان را به شکلی دقیق از فقه مشخص نکردیم و یا چیزهایی را داریم به فقه نسبت می­دهیم که خارج از جایگاه معرفتی آن است. ما اگر فقه را به‌عنوان یک دانش مؤمنانه‌ساختن زندگی به معنای کلان در عرصه­ های مختلف در نظر بگیریم، باید انتظارمان را از فقه بر اساس این جایگاه معرفتی تعریف کنیم. آیا باید از فقه انتظار می­ داشتیم که به ما فرمول­ ها و الگو و مدل­هایی برای اداره زندگی سیاسی - اجتماعی اقتصادی می­داد؟ اگر چنین تلقی درست باشد بله این­جا باید برگردیم و بگوییم فقه مثلاً در برخی عرصه­ها نتوانسته این کار را انجام دهد و این مدل­ها را به ما ارائه نکرده و ما لاجرم به سراغ مدل­هایی رفتیم که از غرب یا جاهای دیگر گرفتیم و نتیجه­اش به ناکارآمدی انجامیده است.

مسئله این­جاست که ما چون انتظار خود را دقیقاً مشخص و تعریف نکرده­ایم و چون تلقی ما نادرست بوده، بنابراین گاهی اوقات به اشتباه انتظارمان هم از فقه و فقه سیاسی این بوده است که این مسائل را برطرف و حل کند و الان که نکرده می­گوییم پس فقه ناکارآمد است. در حالی­که ناکارآمدی در جای دیگری است. ناکارآمدی در این است که ما متأسفانه در معنای کلان تدبیر جامعه نتوانسته­ایم مرزبندی­های دقیق و شفافی ایجاد و طبق این مرزبندی­ها انتظاراتمان را از نهادها و مراکز علمی و جاهای مختلف مشخص کنیم. در این طرح کلی، فقه یک جایی را به خود اختصاص می­دهد و قطعاً دانشگاه­های ما هم جای دیگری را. ما شاید گاهی اوقات باید به این سؤال هم توجه کنیم که اگر مثلاً فقه و حوزه در بعضی عرصه­ها نتوانسته آن جهت­گیری مؤمنانه را ایجاد کند که به اعتقاد من یک خلاء و آسیب و نشانه ناکارآمدی است، باید به دانشگاه­ها هم متوجه شویم که سیستم و برنامه­ریزی آموزش عالی ما چرا نتوانسته است آن مدل­های عملیاتی و قابل تحقق در زندگی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را تولید و عرضه نماید و یا صرفاً سراغ ترجمه رفته و خواسته مدل­ها را با شیوه ترجمه از غرب یا جاهای دیگر اقتباس کند.

تازه علاوه بر این بحث عملیاتی کردن و اجرا هم به میان می­آید که آیا بر فرض توانسته ­ایم آن مدل­ها را به خوبی پیاده کنیم یا خیر؟ آیا در آن­جایی که می­خواستیم پیاده کنیم باز هم فقه و فقها بودند؟ از کارگزاران و عواملی که درصدد اجرای این مدل­ها بودند هم باید سؤال شود. بنابراین فکر می­کنم الان جای این پرسش وجود دارد. ما از فقه و حوزه این سؤال را مطرح می­کنیم که بعد از گذشت چهار دهه چرا نتوانسته­اند طوری تدبیر فضای شرعی و اسلامی جامعه را برعهده بگیرند که جهت­گیری­های ما به سمت مؤمنانه‌شدنِ زندگی و نظاممان حرکت کند؟ این سؤال، سؤال به‌جایی است اما نباید از فقه و فقها این ایراد را گرفت که شما چرا اقتصاد را خوب اداره نمی­کنید؟ این سؤال از دانشگاه­ها هم به‌جاست که شما چرا نتوانستید بعد از چهار دهه که این همه توسعه کمّی در عرصه آموزش عالی اتفاق افتاده است، مدل­های بومی کارآمد بر اساس مبانی دینی یا هماهنگ با آن ارائه کنید که وقتی در جامعه پیاده شود بتواند مفید باشد. پس مدل­های ناکارآمد ارائه کردید یا مدل ارائه نکردید. از مسئولین اجرایی و کسانی که به‌عنوان کارگزار در طول این چهار دهه نقش اجرایی و عملیاتی کردن مدل­ها را برعهده داشتند هم باید سؤال کرد که چرا خوب اجرا نکردید؟ بخشی از این ناکارآمدی‌ها به عدم اجرای درست و مدیریت صحیح برمی­ گردد. بنابراین تدبیر ناکارآمد، عدم ارائه یک نظام برنامه­ریزی آموزش عالی مناسب برای جامعه به‌منظور امکان مدل­سازی متناسب و عدم مدیریت اجرایی صحیح، سه عامل آسیب اساسی هستند که متوجه کلیت این نهادها و مراکز علمی می­شوند. درنتیجه همه مشکل به فقه برنمی­گردد و ما نمی­توانیم همه ناکارآمدی را به فقه و این دستگاه علمی نسبت دهیم. در جای خود آسیب­ هایی که عرض کردم وجود دارد که قابل استناد هم هست اما همه ناکارآمدی‌ها در زندگی را نمی­توان به فقه نسبت داد.

ممکن است این سؤالی که مطرح کردید را یک دانشجو از خود شما هم بپرسد. با توجه به شخصیتی که حضرتعالی دارید که مصداق وحدت حوزه و دانشگاه هستید؛ به هر حال هم پایی در حوزه دارید و هم سال­هاست در حال تجربه فضای دانشگاهی هستید. ممکن است شما هم در مظان این سؤال قرار بگیرید. خودتان ریشه را در چه می­دانید؟ به نظر شما بعد از چهل سال چه حوزه و چه دانشگاه آیا این ظرفیت و استطاعت پشتوانه تئوریک بودن برای انقلاب اسلامی را دارند؟ ما در رشته‌های فنی می­ بینیم پیشرفت­های قابل ­قبولی صورت گرفته تا جایی­که دانشگاه‌های خارج از کشور دانشجوهای ما را از آنِ خود می­کنند. ولی در عرصه علوم انسانی و فلسفه به نظر می­رسد چه در حوزه و چه در دانشگاه اتفاق خاصی نمی ­افتد. حالا سؤال این­جا است که آیا مثلاً در حوزه تولیدات علمی صورت نمی­گیرد یا صورت می‌گیرد اما در جامعه عیان نمی­شود؟ در دانشگاه چه­طور؟ اگر نمی­شود، دلیلش چیست؟ و در این چهل سال چه کرده­ایم؟

من خیلی اعتقاد ندارم در حوزه علوم انسانی کاری انجام نمی­شود و نظریه­پردازی صورت نمی­گیرد و ایده­های جدید خلق نمی­شود. به نظر من وجود دارد؛ به‌عنوان مثال ما نهادهایی پیرامون حوزه و نه در خود حوزه داریم
- من کاری به بدنه اصلی و سنتی حوزه ندارم - که در عرصه علوم جدید ورودهای خوب و تخصصی انجام داده­اند. کارهای خیلی خوب علمی، کتاب­ها و مطالعات خوبی هم ارائه شده که از درون آن‌ها می­توان نظریه­های جدید را استخراج و ارائه کرد. در دانشگاه­ها هم به همین ترتیب اغلب ایده­ها و نظریه­ها و مدل­های خوبی توسط دانشمندان علوم انسانی ارائه شده است.

اما مشکل اصلی به عقیده بنده عدم ارتباط علوم انسانی با جامعه است. به این معنا که ما در حوزه علوم فنی و مهندسی تا حدی موفق شده ­ایم ارتباط بین این علوم را با صنعت برقرار کنیم. هرجا هم که برقرار کردیم موفق بوده­ ایم. توانستیم این علم را بیاوریم و در خدمت صنعت قرار دهیم و پیشرفت­های صنعتی ایجاد شود. اما در حوزه علوم انسانی چه با رویکرد اسلامی و چه غیر اسلامی، ما شاهد فاصله­ای بین محصولات علوم انسانی با جامعه هستیم به این معنا که اصلاً وارد جامعه نمی­ شوند. به طور مثال در مورد بنده که شما سؤال کردید، من به‌عنوان کسی که سعی کردم هم با نگاه حوزوی و اسلامی در زمینه امر سیاسی مطالعاتی داشته باشم و هم علم جدید سیاست را بیاموزم و به شکل تخصصی­ تر ماهیت امر سیاسی را بشناسم، با دغدغه­ هایی که داشتم در حوزه­ هایی مثل مردم­سالاری دینی یا فقه سیاسی کارهایی انجام دادم. اما می­بینم این آثار و کارهایی که انجام می­شود خیلی با بدنه اجرایی و به اصطلاح ساختار رسمی قدرت ارتباط پیدا نمی­کنند و اساساً در جامعه توجهی به این بحث­ها صورت نمی­گیرد. قطعاً این به این معنا نیست که هیچ نقص و آسیبی در کارهای من به‌عنوان یک پژوهشگر نیست. نمی­خواهم بگویم ما تمام ظرفیت­مان را به کار گرفتیم و نظریه های جدید را ارائه کردیم ولی به سهم خودمان وارد این عرصه شده­ایم. تا این‌جا فکر می­کنم یک عضو دانشگاه یا حوزه به هر حال تلاش کرده و در شرایط کنونی یک‌سری ایده­هایی را مطرح نموده اما وقتی سراغ جامعه به معنای اداره نظام سیاسی می­ آییم باید ببینیم چه ­قدر به سمت حوزه و دانشگاه اقبال صورت گرفته که این ایده ­ها اخذ شود و اگر احیاناً قابل استفاده است از آن­ها استفاده شود؟ چنین اتفاقی نمی­افتد.

بنابراین بین جامعه و علوم انسانی ما فاصله وجود دارد و این یکی از آسیب ­های اساسی است. اگر ما بخواهیم اقدامی انجام دهیم باید به این سمت برویم که چگونه می­توانیم این فاصله را کم­تر کنیم و مطمئناً این امر دوسویه است. من نمی­ خواهم تقصیر را به گردن یک طرف بیاندازم و بگویم مثلاً تنها متولیان امر اجتماعی در جامعه ما هستند که به سمت حوزه و دانشگاه نیامدند. ما باید ابتدا در دانشگاه و حوزه تحقیقات و پژوهش‌هایمان را ناظر به امر اجتماعی و امر واقع انجام دهیم، بحث­های صرفاً انتزاعی نداشته باشیم، از بحث­ها­یمان خروجی قابل استخراج باشد، ایده بدهیم و بعد انتظار داشته باشیم از سمت جامعه هم اقبالی به این ایده­ها صورت بگیرد و درصدد عملیاتی کردن آن‌ها برآییم. البته خودم نمی­دانم راهکار دقیقش چیست؟ باید روی آن فکر کرد. ولی تلقی من این است که این فاصله مشکل اساسی است واِلّا هم کم و بیش ایده­هایی تولید می­شود و هم این­ها مورد نیاز جامعه است. اما آن­چیزی که امر واقع نشان می­دهد این است که اساساً در مقام اجرا هیچ توجهی به آن­ها صورت نمی­گیرد. من یادم هست چند سال پیش که کتاب مردم­سالاری دینی را نوشته بودم، خودم آن را به جاهای مختلف معرفی می­ کردم که اگر کسی یا نهادی حاضر باشد آن را نقد کند. قطعاً هر نویسنده­ای دوست دارد ایرادات کار خود را بداند و بتواند آن را تقویت کند ولی زمینه­ هایی پیدا نمی­شد. یعنی ما به شکل سازمانی و نهادینه شده، نهادهایی را نداریم که تولیدات مراکز علمی ما را در جامعه مورد توجه و نقد و بررسی قرار دهند و از آن استفاده کنند.

حضرتعالی به‌عنوان کسی که سال­هاست در این زمینه کار می­ کنید، آیا معتقدید طی این چهار دهه کارنامه فقه سیاسی به شکلی هست که قابل دفاع باشد؟ یا این­که به‌عنوان یک نظریه­ پرداز الان مثل برخی ­ها این تجربه را شکست­ خورده می­دانید؟

من این تجربه را از یک جهت کاملاً موفق می­دانم؛ از این جهت که توانسته به تولید محتوا بپردازد، ایده­ ها و نظریاتی را با رویکرد فقه سیاسی تولید کند و ادبیاتش را هم فراهم نماید. در این جهت در مقایسه با قبل از انقلاب خیلی کارهای خوب و ارزشمندی صورت گرفته است. الان ما حجمی از کارهایی را داریم که نشان می­دهد در مراکز پژوهشی ما بسیار زیاد روی این حوزه­ها کار شده که قبل از انقلاب وجود نداشته است. از این جهت به نظر من ما در این چهار دهه موفق بوده­ایم هرچند که کم هست و جای کار بیشتری وجود داشت.

از این جهت به نظر من فقه سیاسی یا نگرش سیاسی به فقه به شکست نیانجامیده ولی از یک زاویه دیگر که به این موضوع نگاه می­کنیم، می­بینیم می­بایست علاوه بر این تولیدات و بر تلاش برای نظریه­ پردازی، تلاشی هم در این خصوص صورت می­ گرفت که چگونه می ­توان این ایده­ ها و نظریه­ها را به صحنه اجتماع آورد و به کار بست و باعث بهبود اوضاع سیاسی - اجتماعی جامعه شد، خلاء­ها را شناسایی کرد، راهکار ارائه داد و روی این راهکارها آن­قدر سماجت و پیگیری کرد تا بتوان آن­ها را در عرصه عمل هم اجرایی نمود و بخشی از آسیب­ها را تقلیل داد. از این جهت فکر می­کنم جای کار بیشتری بود و قطعاً آسیب­هایی در کار می­بینیم.

من به‌عنوان یک پژوهشگر نباید فقط خود را در این جایگاه تعریف کنم که فرضاً بروم پژوهش­هایی انجام بدهم و احیاناً آسیب­ هایی را شناسایی کنم و راهکار بدهم. این درست است اما آیا علاوه بر این، رسالت اجتماعی هم دارم یا نه؟ آیا رسالت من فقط در حد همین نظریه­پردازی است یا این­که نه من به‌عنوان یک پژوهشگرِ دغدغه ­مند و کسی که برای مسائل جامعه اهمیت قائل است باید علاوه بر این با پیگیری و سماجت و زمینه­سازی، این ایده­ها را در جاهای مختلف مطرح کنم. من الان وقتی برمی ­گردم و به کارنامه خود ظرف بیست سال گذشته نگاهی می‌اندازم،  این نقد را به خودم وارد می­دانم که اگرچه کسی نبودم که فقط بروم در محافل علمی بنشینم و کار اجرایی نکنم، ولی فکر می ­کنم باز جای این را داشت که ما هم به سراغ کسانی می­رفتیم که تأثیر­گذار هستند و ایده ­های خودمان را مطرح می­ کردیم. شاید به سهم خودمان می­ توانستیم بهبودی در اوضاع ایجاد کنیم. بنابراین از این جهت واقعاً جای کار بیشتری وجود دارد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha