جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله العظمی سبحانی در مجتمع آموزش عالی فقه

حوزه/ آیت الله العظمی سبحانی گفتند: کسانی که منابع درآمدی اسلام را زیر سؤال می برند بویی از مبانی دینی نبرده اند؛ اگر منابع درآمدی اسلام به درستی محقق و استفاده شود اقتصاد جامعه اسلامی در برابر مشکلات تقویت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی، امروز 28 اردیبهشت ماه در سلسله مباحث تفسیر قران کریم که در مدرسه علمیه حجتیه در تفسیر آیه « وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مَا آتَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ إِنَّا إِلَى اللَّهِ رَاغِبُو»،گفتند:منافقان از پیامبر طلب سهم زکات می کردند ولی خداوند مصارف هشت گانه زکات را مشخص شود.

معظم له بیان کردند: خداوند در آیه بعدی یعنی در آیه «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» بر لزوم تشکیل تشکیلاتی برای جمع آوری زکات و توزیع متناسب آن بین مردم و مساکین و.... تاکید می کند.

ایشان یادآورشدند: یکی از مصارف زکات باید صرف افرادی شود که به سمت اسلام جذب شوند؛ یعنی مقداری از زکات باید به کسانی که اهل اسلام نیستند پرداخت شود تا قلوبشان نسبت به اسلام نرم شود.

معظم له بیان کردند: این بحث در خصصو مولفه قلوبهم بیان شده است که به سمت دین اسلام جذب شوند ولی پس از وفات پیامبر اکرم(ص) زکات «مؤلفة قلوبهم» نسخ شد و خلیفه دوم در این مسیر بدعت گذاری کرد.

ایشان یادآورشدند: برخی مفسران بدعت وی را اینگونه توجیه کرده اند که «او(خلیفه دوم) اجتهاد کرده است»؛ در پاسخ باید گفت که اجتهاد برنامه گیری از آیات قرآن کریم است، نه اینکه به منزله تغییر آیات و احکام الهی باشد.

معظم له عنوان کردند: در اینجا باید گفت که مفسران باید نسبت به قرآن شاگردی کنند، نه استادی؛ما حق نداریم در دوران غیبت ائمه معصومین(ع) در احکام خداوند تصرف کنیم و آنها را مطابق میل خودمان تفسیر کنیم.

ایشان با ذکر اهمیت مصرف مقداری از زکات باری آزادی زندانیان جرائم غیر عمد بیان کردند: زیرا برخی به صورت غیرعمد مرتکب جرم شده اند و هم اکنون در زندان به سر می برند و با توجه به اینکه این افراد آبرومند هستند، زندان برای آنها آسیب های اجتماعی بسیاری به دنبال دارد.

معظم له یادآورشدند: بخشی از مصرف زکات باید به امر سیل زدگانی که همه زندگی خود را در سیل از دست داده اند اختصاص یابد؛ دولت اسلامی باید به نحو شایسته ای به آنها کمک کند.

حضرت آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که دولت اسلامی باید ریشه فقر را بخشکاند بیان کرد: در اینجا شبهه ای بیان شده است که ضمن مذمت فقر، چرا باید بخشی از زکات را به فقرا اختصاص داد؟ اسلام به دنبال فقر نیست بلکه سخن اسلام آن است که باید فقر ریشه کن شود، حال اگر فقیری نیز در جامعه اسلامی وجود داشت باید به او کمک کرد.

ایشان با ذکر مطلب که همه مشکلات و فقرها را نباید به عهده حکومت اسلامی گذاشت گفتند: مواردی همچون سیل، زلزله و ورشکستگی نیز از عوامل فقر هستند؛ دولت اسلامی 17 منبع درآمد دارد و کسانی که منابع درآمدی اسلام را زیر سؤال می برند بویی از مبانی دینی نبرده اند؛ اگر منابع درآمدی اسلام به درستی محقق و استفاده شود اقتصاد جامعه اسلامی در برابر مشکلات تقویت خواهد شد.

معظم له عنوان کردند: متاسفانه با وجود فقر و فقرا در جامعه مصرف گرایی در جامعه زیاد است و حجم انبوه زباله ها نشانگر میزان بالای اسراف در کشور است.

ایشان گفتند: مردم باید از اسراف دوری کرده و بدانند اگر تولید و مصرف متوازن باشد فقر ریشه کن می شود؛ باید مراقب نوع مصرف خود باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha