جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ویژه برنامه دعوت

حوزه/ ویژه برنامه افطار شبکه اول سیما با عنوان " دعوت " بار دیگر ثابت کرد که می شود با کمترین هزینه ، برنامه معارفی خوب و پرمحتوایی را روانه آنتن تلویزیون کرد که در عین حال در جذب مخاطب نیز به طور نسبی موفق باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»ویژه‌برنامه دم افطار شبكه یك با عنوان" دعوت" هر چند که نتوانسته مثل ویژه برنامه هایی چون "ماه عسل" در سال های گذشته، پرمخاطب باشد اما از ابتدای ماه مبارک رمضان تا به این جای کار به طور نسبی در جذب مخاطبانی از جنس خانواده ها موفق بوده است.

همان طور که پیشتر نیز اشاره شده بود، هدف از تولید و پخش این برنامه قبل از هر چیز تلاش به منظور تحکیم بنیان خانواده با بهره گیری از فضای معنوی این ماه عزیز است و تاکنون که حدود دوازده، سیزده قسمتی از آن به روی آنتن رفته ، نشان می دهد که برنامه از یک پشتوانه خوب تحقیقاتی و پژوهشی در راستای موضوعات کاربردی خانواده برخوردار است؛ مساله ای که متاسفانه در سال های اخیر کمتر در برنامه هایی این چنینی ، نظاره گرش بوده ایم.

به تعبیر مجتبی كشاورز، تهیه کننده "دعوت"، این برنامه در واقع جشن بزرگی است كه در شب‌های ماه ضیافت الهی پخش می‌شود و مردم از هر قشر و طبقه‌ای را به سمت و سوی خیر و خوبی دعوت می نماید.

هر چند که برنامه دعوت، سابقه ای سه ساله دارد، اما فرمت اجرای آن در رمضان سال جاری، نشان از یک نوع پوست اندازی خلاقانه دارد که همین امر نیز در افزایش میزان رغبت و میل مخاطب به تماشای آن در ساعات و لحظات پیش از افطار بسیار موثر بوده است.

از جمله نکات جالب توجه این برنامه این است که مجری آن ، روحانی نام آشنایی در عرصه خانه و خانواده است ؛ به گواه کارشناسان حجت‌الاسلام محمد برمایی با توجه به سابقه فعالیت رسانه ای خود و نیز تسلط خوب بر منابع معارفی و روایی، عملکرد نسبتاً خوبی در اجرای این برنامه داشته است که می تواند همین امر الگوی مناسبی برای دیگر روحانیونی باشد که این قابلیت را دارند که برای مخاطب میلیونی بر اساس چارچوب ها واقتضائات رسانه ملی ، به اجرای چنین برنامه هایی مبادرت ورزیده و در ضمن در پیدا کردن نبض مخاطب در برنامه های معارفی سیما، نمره قبولی بگیرند.

سخنان تهیه کننده برنامه در این باره به ویژه در آن جا که از دست یابی به بلوغ محتوایی سخن می گوید، شنیدنی است: "ما بعد از سه سال تجربه موفق دعوت باید به بلوغ محتوایی می‌رسیدیم و بعد از این‌كه طرح را با محتوای جدید به شبكه ارائه دادیم، مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد ویژه‌برنامه افطار شبكه یك شود. از سوی دیگر فضای برنامه در سال‌های قبل به شكل جنگ بود و از خواننده، هنرمند و... دعوت می‌شد، اما امسال فضای برنامه تغییر كرد. تصمیم گرفتیم برنامه امسال پژوهش‌محور در حوزه خانواده باشد و محتوای آن به قول معروف پخته و پر‌مغز برای مخاطب بوده تا آنها با تماشای آن به تامل و تفكر وادار شوند. برنامه دعوت به موضوع خانواده و زندگی جوانان می‌پردازد. البته ما با یك زمان فشرده پخش هم رو‌به‌رو هستیم، زیرا قبل از اذان، زمان پخش خبر است و باید زمان برنامه را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌كردیم كه نهایت استفاده را از این زمان ببریم، زیرا نمی‌توانیم نه زودتر شروع كنیم و نه دیرتر تمام كنیم. به همین دلیل حرف‌هایی در برنامه میان مجری و مهمانان رد و بدل می‌شود كه برای مخاطبان كاربردی باشد."

از دیگر شاخصه های قابل توجه برنامه "دعوت" این است که مباحث اندیشیده شده در آن بر اساس روایتی جذاب گفته می شود که در ساعات پایانی روزه داری برای مخاطب عام شنیدنی هم باشد.

به هر صورت مهم آن است که چنین برنامه ای در عین شاد بودن و بهره مندی به اندازه از جذابیت های بصری، دارای محتوای ارزشمندی متناسب با حال و هوای ماه مبارک رمضان است و مهم تر این که محصولی رسانه ای و هنری در راستای تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی به شمار می رود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha