جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجاب

حوزه/ لازم است با خلاقیت و ابتکار جواب مناسبی به جمله‌ای که شنیدیم بدهیم، بهترین جواب این است که بدون توهین، آن‌ها را شرمنده کنیم. مثل آن کسی که می‌گفت این تاج بندگی است که بر سرم گذاشته‌ام.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی khamenei.ir، مسئله حجاب در مدارس دخترانه از ماجراهایی است که تقریبا پایانی نداشته و هر روز در نقطه ای از مدرسه نقل بحث بچه ها است.

دکتر امیرحسین بانکی‌پور متخصص و نویسنده ای است که هم کتاب هایش رنگ و بوی بحث حجاب و حیا را دارد و هم مخاطبش در این کتاب ها جوانان و نوجوانان هستند. با او هم‌صحبت شدیم تا برای‌مان بگوید چگونه با حفظ ارتباط و دوستی با بچه‌ها هم مبلغ خوبی برای حجاب باشیم و هم دست‌مان در مباحث پر و پیمان باشد.

 

* زندگی با تاج بندگی

 

سؤال: اگر برای حجاب‌مان مورد سؤال و تمسخر قرار گرفتیم چه کار کنیم؟

 

این موضوع خیلی به شرایط بستگی دارد، آنچه مسلم می باشد این است که باید عزت نفس خودمان را حفظ کنیم. لازم است با خلاقیت و ابتکار جواب مناسبی به جمله‌ای که شنیدیم بدهیم، بهترین جواب این است که بدون توهین، آن‌ها را شرمنده کنیم. مثل آن کسی که می‌گفت این تاج بندگی است که بر سرم گذاشته‌ام. یادمان باشد دلیل پاسخ دادن ما کوبیدن و خردکردن دیگران نیست. گاه لازم است سکوت کنیم، گاه با سلامتی برخورد کنیم طبق آیه «اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما» و گاه لازم است طبق آیه «و اذا مروا بالغو مروا کراما» بزرگوارانه برخورد کنیم. مثلا اگر پوشش‌تان را مسخره می‌کنند، بگویید من پوشش شما را مسخره کردم؟. جملاتی بگویید که فرد مقابل پاسخی جز شرمندگی نداشته باشد. باز هم تاکید می‌کنم که عنصر خلاقیت در این موضوع خیلی مهم است. به هیچ عنوان جر و بحث نکرده و تحقیر نکنید.

قرار نیست منفعل باشیم ولی درگیر هم نمی‌شویم، هدف ما تأثیرگذاری است اگر منفعل باشیم پیامش این است که ما هم از حجاب شرمنده‌ایم، اگر درگیر شویم قدرت تاثیرگذاری خودمان را کاهش داده‌ایم. 

 

سؤال: بهتر نیست تذکر داده و از کنار آن‌ها بگذریم؟

 

دعوت دیگران به حجاب نباید رفع تکلیفی باشد، مثلا با خودمان بگوییم حالا می گویم و می روم. ارزش این کار خیلی بالاتر از این است که ما با یک برخورد دفعی و لحظه ای بخواهیم حل کنیم. گاهی باید چند ماه صبر کرده و روی دل و ذهن طرف مقابلمان کار کنیم.

این حدیث از پیامبر (ص) است که فرمودند: اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه در آن است. پس می ارزد که برای هدایت یک نفر به جای تذکر یک دقیقه ای وقت چند ماهه بگذاریم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نرگس IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    10 5
    من دوس دارم چادری شم ولی میترسم همه مسخرم کنن
    • Ladan IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      4 2
      عزیزم حتی اگه دیگران مسخره ت کردن برات مهم نباشه. مهم اینه که کسی که تو رو آفریده نگاهت کنه و بهت افتخار کنه.
    • مریم IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      2 1
      سلام منم مسخره میشم ولی عاشقققققق چادرمم💫❤❤❤ عاقلانه وعاشقانه ...عاشقشم❤❤ حتما کتاب بخون ومفهوم حجاب رو یادبگیر حجاب یک مفهومه چندبعدیه❤❤❤❤❤ موفق باشی❤✌💫 کاردرست روانجام بده ونظر بقیه برات مهم نباشه...اگرم‌گاهی ازبی مهری ادمادلت گرفت باخودحضرت عشق صحبت کن❤ خودخدا❤رفیق ترینه❤ درپناه خداباشی مهم نگاه خداست❤
    • امام حسینی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      2 1
      تویی که دوست داری با حجاب شی اما میترسی مسخرت کنن، منم یکی مثل تو بودم ، به هیچ چیزم باطنی اعتقاد نداشتم و همش ظاهری بود شاید گاهی اوقات چادر میپوشدم اما فقط بخاطر اینکه یه تنوعی بشه، یه شب یه مداحی گوش دادم گریه کردم و دیگه اونجا امام حسین شد رفیق من، ولی الان حدود ۷ ماه به جمع ملت امام حسینی ها بپوستم، فقط اراده کن و توکل همین. ممکنه بارها مسخرت کنن ولی وقتی الکی چادر بپوشی مسخرت کنن ممکنه برش داری ولی وقتی دلی بپوشی اصن این آدما به چشمت نمیاد.
  • مینا محمودی IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    4 3
    واقعا ممنونم که گذاشتید.ان قدر ناراحت می شدم وقتی دیگران منو بخاطر حجابم مسخره میکردند.خودم هم اول بی حجاب بودم و فکر می کردم خیلی خوشگلم اما اشتباه میکردم.
    • fateme IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      3 1
      عزیزم اگه دلت با خدا باشه اصلا مهم نیست که بقیه چی میگن واقعا چادر خیلی خوبه❤️
    • سبا IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      1 1
      اره منم همین طور بودم. ولی الان یک دختر با حجابم😇🌸
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    3 4
    خدایا مرسی ک حجاب را آفریدی شکرت
  • shakibasaadatmand IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 2
    خداوند از خاک انسان را آفرید و حاصل آن شد چند میلیارد انسان در کره زمین... مسلما در بین این همه انسان هم خوب و هم بد داریم حال فرقی ندارد که یک خانم با پوشش اسلامی باشد یا غیر اسلامی... خداوند حجاب را یا همون چادر را آفرید تا در مقابل چشمان ناپاک در امان باشیم اما باز هم انسان هایی وقیح هستند که این پوشش را مورد تمسخر قرار بدهند و از نظر من چه خوب است پاسخ سکوت در مقابل این انسان های پست.... و این که در مقابل آنچه خداوند گفته هیچ نیازی به خجالت نیست پس کاری را انجام بده که خداوند گفته صحیح است...
  • زینب IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    3 1
    چادر دوست دارم یعنی تصمیم گرفتم که چادری بشم ولی میترسم همه مسخرم کنن
  • طاهر ه IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    2 1
    سلام دو ساله یه خانم به شوهرش خیانت کرده شوهرش فهمیده حالا این زن با شکایت از من و دوزدیدن گوشیم توسط پرش داره مزاحمت ایجاد می کنه اسید پاشی تعهدید می کنه چادری بودن منو نشانه یه زن فاسد می دونه منو چسبونده به شوهرش عکس های زشت از پوشش خانم های زشت می زاره من چیکار کنم از طرف این هانم خیلی تعهدید دارم می شم
  • اسرا IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    1 1
    من یک دختر چادریم عاشق چادرم هستم
  • اسرا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 1
    من یک دختر 13 ساله هستم عاشق حجاب و چادرم هستم ولی مسخره ام میکنند
  • مطهره IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 1
    هرکی بخواد مهر حضرت زهرا به دنباله پوشش اسلامیش باشه حرف دیگران مهم نیست
  • ریحانه IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    3 1
    من عاشق چادرمم ولی وقتی کسی به چادر توهین میکنه نمیدونم چطوری جوابشو بدم؟
  • حسنا IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    0 1
    بچه ها همشون بلدن معلم هایی که با حجاب هستن رو مسخره کنن
  • سارینا IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    0 1
    من دختری ۱۲ ساله هستم و میخوام چادری بشم . از مسخره های دیگران نمی ترسم ولی پدر و مادرم با حجاب و چادر اصلا موافق نیستند.