جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ضیافت  افطاری در  دارالقرآن علامه طباطبایی با حضور آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی بر لزوم سعه صدر،نقد پذیری و عمل گرایی از سوی مسئولان نظام اسلامی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی امروز در درس تفسیر قرآن کریم که در نمازخانه مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد، بیان کردند: خداوند در آیه « وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَرَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» به مباحثی در خصوص کارشکنی های منافقان تاکید دارند.

ایشان افزودند: منافقان در راستای اهداف شوم خود شگردهای مختلفی را به کار می بستند که از جمله آنها اتهام «دهان بینی» به پیامبر اکرم(ص) بود؛ دشمن سعی می کرد با چنین اتهاماتی ذهنیت مردم را نسبت به پیامبر کاهش دهد.

معظم له یادآورشدند: پیامبر اکرم(ص) حامل وحی بود و طی سالهایی که وحی به پیامبر نازل می شد ارتباطات خود را با جامعه حفظ می کردند؛ خداوند قرآن کریم را به صورت تدریجی نازل فرموده است تا ارتباط پیامبر اکرم(ص) با عالم وحی و ملکوت برقرار باشد.

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: قلب مبارک ایشان تثبیت پیدا کند این سخن به این معنی است که اگر قرآن به صورت یک جا نازل می شد ارتباط ایشان با عالم وحی نیز قطع می شد.

این مرجع تقلید اظهارکردند: مدیران جامعه اسلامی به حسب تاکیدات اسلام باید سعه صدر داشته باشند؛مسئولان جامعه اسلامی وظایف سنگینی به عهده دارند و به همین دلیل در امر انجام وظایف خود نیز باید سعه صدر داشته باشند.

معظم له با ذکر این مطلب که مسئولان باید به وظایف خود به خوبی عمل کنند، بیان کردند: در این راستا انتقاد پذیری از مهمترین ویژگی هایی است که یک مدیر در جامعه اسلامی باید از آن بهره مند باشد.

ایشان گفتند: امام علی(ع) به مدیران و والیان و حاکمان شهرهای مختلف تاکید می کردند باید روحیه نقد پذیری داشته باشند؛ مدیریت در سخن گفتن آسان است ولی در عمل بسیار سخت است.

معظم له گفتند: مدیران باید اهل عمل باشند و باید از جایگاه کارآمدی و عمل گرایی دارای ویژگی های مهم باشند؛ مدیرانی که به انتقادات و پیشنهادات گوش نمی دهند و درهای انتقاد را به روی خود می بندند، در مدیریت موفق نخواهند بود.

معظم له با ذکر این مطلب که مدیرانی که به همه انتقادات اعم از صحیح و غلط ترتیب اثر می دهند به نتیجه نمی رسد بیان کردند: مدیر موفق و تراز اسلامی کسی است که درهای انتقاد را به روی خود باز می گذارد، اما با مشورت و نظر کارشناسی به نقدهای صحیح عمل کرده و پیشنهادهای غلط را رد می کند.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه به مساله تقریب مذاهب در جامعه اسلامی اشاره کردند و تصریح کردند: در زمینه مشترکات میان ادیان و مذاهب باید روی معتقدات مشترک تاکید کنیم.

ایشان گفتند: یکی از مسایل تاریخی مورد اختلاف، مساله انتسابات پیامبر است که قطعا انتسابات پیامبر (ص)را نمی توان دلیلی بر پاکی و عمل صالح افراد تلقی کرد؛ چه بسا افراد بسیاری بوده اند که علیرغم انتساب به پیامبراکرم(ص) از عمل صالح برخوردار نبودند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha