جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علوی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: مهم ترین وظیفه ی طلاب کار کردن در مورد عاشورا است چرا که می توان درس اخلاق را با محور عاشورا جلو برد و برای افزایش ضمانت اجرایی هر کار و هر زمینه ای اعم از علمی، فرهنگی و ... می توان پیوست عاشورایی تهیه کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در یزد، حجت الاسلام سید علی اصغر علوی، نویسنده و پژوهشگر کتاب عاشورایی، در چهارمین نشست کارگاه بازآفرینی در ابتدا با بیان دعای بیستم از صحیفه سجادیه (مکارم الاخلاق) ؛ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَبَلِّغْ بِايمانى اَكْمَلَ الْايمانِ، وَاجْعَلْ يَقينى اَفْضَلَ الْيَقينِ، وَانْتَهِ بِنِيَّتى اِلى‏ اَحْسَنِ النِّيَّاتِ، وَ بِعَمَلى اِلى‏ اَحْسَنِ الْاَعْمالِ. اَللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ... ، یعنی بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، و ایمانم را به درجه کامل‏ترین ایمان رسان، و یقینم را برترین یقین گردان، و نیتم را به بهترین نیت‏ها منتهى ساز، و کردارم را به بهترین کردارها تبدیل کن ؛افزود: امام سجاد (علیه السلام )در ابتدای فرائض، سراغ از بهترین ها می گیرند و از خداوند درخواست می نمایند که این حس اشباع و سیری کاذب را از من بگیر.

وی گفت: یکی از مباحثی که انسان در مسیر سلوک و معرفت می تواند از این خاندان نورانی الهام بگیرد و در زندگی به کار ببرد، این است که به کم قانع نباشد و بهترین ها را از خدوند درخواست نماید.

مدرس دوره در ادامه مباحث جلسات قبل و با بیان زندگی سعید ابن عبدالله یکی از شهدای کربلا و با توجه به برداشتی که پژوهشگران درباره ی زندگی نامه این شهید داشتند؛ برخی وجوه مشترک زندگی حضرت خدیجه (سلام الله علیها) و این شهید را «همراهی با ولایت، خود گذشتگی و امام را بر خود مقدم دانستن» برشمرد.

حجت الاسلام علوی  با بیان این که در داستان نویسی همزاد پنداری با مخاطب امروزی مهم است بیان کرد:کسی می تواند خوب بنویسید که بتواند خودش را به جای شخصیت ها قرار بدهد.

وی تصریح کرد: همان طور که یک آیه را می توان با مطالب زیادی تفسیر کرد، تاریخ زندگی اهل بیت (علیهم السلام )را باید دقیق مطالعه کرد و اگر بهترین قانون هستی، قرآن است، بهترین اجرای آن مربوط به کربلاست و برای افزایش ضمانت اجرایی هر کار فرهنگی، پژوهشی، علمی و... می توان  پیوست عاشورایی نوشت.

استاد حوزه  اظهار کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) هم فرمودند: «تنها علاجِ امروزِ دنیا این است که درس حسین بن علی (علیه‌السلام) را بفهمند و به آن عمل کنند» پس مهم ترین وظیفه ی طلاب کار کردن در مورد عاشورا است، چرا که می توان درس اخلاق را با محور عاشورا جلو برد و اثر آن را دید.

حجت الاسلام علوی ادامه داد: : با کنار هم قرار دادن داستان ها می توان برداشت جدیدی داشت؛ ازجمله با مقایسه ی  زندگی سعید ابن عبدالله  با جامعه امروز می توان  پر کاری و کم توقعی برای اداره ها و کارمندان  را درس گرفت .

برپایه این گزارش، به همت معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد، چهارمین کارگاه ملزومات سلوک پژوهشی با عنوان باز آفرینی کتب دینی با حضور اساتید، طلاب سطح چهار، سطح سه و دوبرگزار شد و استاد دوره در پایان این نشست برای تکمیل مباحث گفته شده و آشنایی هر چه بیشتر، منابعی را معرفی و تکالیفی را در این زمینه معین نمود.

 

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha