جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمد گلریز

حوزه/ در بین مردم جا انداخته‌اند که خواننده‌های انقلاب مخاطب و تماشاگر لازم را ندارند، درصورتی‌که تجربه شخصی من نشان می‌دهد که مردم به شدت به این دست موضوعات علاقمند هستند و آنها را دوست دارند.

محمد گلریز خواننده سرودهای انقلابی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، درباره وضعیت موسیقی امروز، گفت: برایم قابل باور نیست موسیقی ما بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی به چنین جایگاه سخیفی در موسیقی رسیده است. این سقوط در شرایطی است که بعد از پیروزی انقلاب، راه درستی را با موسیقی آغاز کردیم، اما متاسفانه هر اندازه که از آن سال‌ها دور شدیم، موسیقی ارزشی هم کم‌رنگ‌تر شد. دلیل این اتفاق هم در یک یا دو عامل خلاصه نشده، بلکه مجموعه‌ای از اتفاقات چنین وضعیتی را رقم زده است.

وی افزود: در گام اول، لغزش ما از آنجایی آغاز شد که مسئولان ما فکر کردند برای مبارزه با موسیقی لس‌آنجلسی باید لس‌آنجلسی شوند! یعنی در حقیقت وظیفه آنها را سبک‌تر کردند و این اتفاق را هم جذب مخاطب نامیدند، درصورتی‌که با روش بد و ناپسند هیچگاه نمی‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد. موضوع دیگری که باعث شده چنین وضعیتی ناپسندی در هنر این سرزمین به وجود آید ورود بدون نظارت به عرصه موسیقی است. در گذشته برای این‌که یک خواننده وارد این عرصه شود باید تایید صلاحیت می‌شد، اما امروزهر فردی می‌تواند به راحتی آلبوم ساخته  آن را روانه بازار کند.

این خواننده انقلابی ادامه داد: شاید عده‌ای معتقد باشند حضور راحت افراد در موسیقی را باید اتفاقی مثبت ارزیابی کرد که نشان از باز بودن فضا می‌دهد، ولی این نتیجه‌گیری همان آفتی است که مسئولان ما گرفتار آن آمده‌اند لازم به ذکر است نظارت در موسیقی چیزی جدیدی نیست، چون در دیگر کشورها هم این نظارت به اشکال دیگر انجام می‌شود. در کلامی دیگر غربال کردن همیشه به معنای بد نباید تعبیر شود، بلکه برخی مواقع باعث می شود خوب از بد جدا شود. در همین رابطه نکته‌ای دیگر وجود دارد آنهم نبوده، تعهد در بین هنرمندان است. در دهه 60 بسیاری از خواننده در جبهه‌ها برای رزمنده‌ها می‌خوانند، اما امروز، خواننده‌های جوان در برج میلاد و کنسرت‌های آنچنانی برنامه اجرا می‌کنند.

 

گلریز با بیان این‌که چرا نباید خواننده‌های انقلابی کنسرت بگذارند، گفت: این‌گونه در بین مردم جا انداخته‌اند که خواننده‌های انقلاب مخاطب و تماشاگر لازم را ندارند، درصورتی‌که تجربه شخصی من نشان می‌دهد که مردم به شدت به این دست موضوعات علاقمند هستند و آنها را دوست دارند، اما وقتی به طرز صحیح موسیقی مورد نظرشان معرفی نمی‌شود، نباید انتظار داشت از کارهای مربوطه استقبال مناسب هم به عمل آید.

وی با بیان این‌که نتیجه بی‌توجهی به موسیقی ارزشی را این روزها به خوبی در مدارس خود مشاهده می‌کنیم، اظهار کرد: آنهایی که مدعی بودند توجه به موسیقی پاپ از نوع بی‌کیفیتش باعث می‌شوند جوانان و نوجوانان ما به سمت موسیقی ارزشی سوق پیدا کنند امروز باید جوابگوی ادعایشان باشند، چون اخیر با توجه به ویدیوهایی که از وضعیت موسیقی در مدارس پرده برداشته باشیم متوجه می‌شویم تا چه اندازه راه را به اشتباه برداشته‌ایم.

این خواننده سرودهای انقلاب گفت: سرودهای بسیاری از دوران انقلاب و دفاع مقدس به جا مانده که همه آنها را دوست داریم، زیرا از دل و باور مردم حرف می‌زد. این اتفاق باز هم می‌تواند رخ دهد، چون ما حماسه‌های جدیدی داریم که چشم روی آنها بسته‌ایم. برای مثال به مدافعان حرم اشاره می‌کنم که کمتر درباره آنها حرفی زده شده است، البته معدود کارهای در تلویزیون اجرا شده، اما تا زمانی که این تولیدات به بازار راه پیدا نکنند نباید انتظار اتفاقات چندان مهمی را داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این‌که برای رسیدن به موسیقی فاخر باید از تجربیات بزرگان این حوزه استفاده برد، گفت: تمام هنرمندان و خواننده‌هایی که در دهه 60 برای خود نام و آوازه‌ای داشتند دیگر از آنها یادی نمی‌شود، درصورتی‌که هر یک از آنها گنجینه‌هایی بودند که نامشان با هنر این سرزمین پیوند خورده است. لازم به ذکر است توقع ندارم که پیشکسوتان هم همانند جوانان آهنگ بیرون بدهند، چون مطمئناً انرژی جوانان بیشتر است، اما می‌توان از نظرات آنها در شکل و اجرای موسیقی فاخر استفاده کرد. برای مثال تشکیل هیئتی متشکل از هنرمندان ارزشمند دهه شصت و نظارت آنها بر موسیقی اقدام خوبی است که اگر پیش گرفته شود دست آوردها آنها مطلوب نظر خواهد بود.

 

این کارگردان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: موسیقی ملی ایران آن چیزی نیست که امروز در خیابان‌ها یا خانه‌ها می شنویم، بلکه نواهایی است که سرچشمه آنها از آن سوی مرزها نشئت گرفته است، برای همین اگر به دنبال موسیقی فاخر هستیم باید محصول خوب در اختیار مردم قرار دهیم. در این میان رادیو و تلویزیون قدم بسیاری مهمی می‌توانند بردارند، اما آن روشی که امروزه از طرف رسانه ملی شاهد آن هستیم گواه چنین امری نیست.

وی در پایان تاکید کرد: موسیقی ارزشی حتی می‌تواند مبلغ مفاهیم قرآنی و اسلامی باشد، روشی که موسیقی غربی برای تبلیغ مسیحیت از آن سالهاست بهره می‌برد. برای همین باید مراکز دینی وارد عمل شوند و با مشاوره‌هایی که در این حوزه می‌دهند امکان برآورده شدن این خواسته را در موسیقی بدهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha