پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کنفرانس «وقف» در سنگال

حوزه/ کنفرانس بین المللی «وقف» با حضور نمایندگان بیش از ده کشور مسلمان آفریقایی صبح روز گذشته در سالن اجتماعات وزارت وقف و امور اسلامی کشور سنگال واقع در پایتخت، شهر داکار برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، عصر روز گذشته همزمان با چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان، چهارمین دور کنفرانس سالانه «وقف» با حضور شخصیت های دینی و مذهبی بیش از ده کشور آفریقایی مسلمان در محل سالن اجتماعات وزارت اوقاف و امور اسلامی کشور سنگال واقع در شهر داکار برگزار شد.

در اولین روز از این کنفرانس دو روزه، خانم هدی جاناتا بوری، مسئول دفتر وزیر اوقاف و امور خیریه سنگال به عنوان نماینده کشور میزبان ضمن خیر مقدم به حضار به جهت حضور در این کنفرانس، آمارهایی از فعالیت های اسلامی و فرهنگی در کشور ارائه داد و افزود: کشور سنگال را می‌توان جزء پنج کشور اول در زمینه تعامل و همزیستی بین ادیان و مذاهب در بین کشور های مسلمان آفریقای سیاه دانست.

وی ادامه داد: بیش از 92 درصد از جمعیت حدودا 15 میلیونی کشور سنگال را مسلمانان اهل سنت تشکیل می دهند که در صلح و آرامش کامل در کنار برادران شیعه و صوفی مذهب خود در حال زندگی هستند.

معاون وزیر اوقاف در ادامه آماری از مذاهب اسلامی موجود در کشور ارائه کرد و گفت: طبق سرشماری اخیر در سال 2017 آمار شیعیان کشور سنگال بالغ بر سیصد هزار نفر می باشد که البته باید جمعیت چهل هزار نفری شیعیان مهاجر لبنانی و پاکستانی را نیز به این رقم افزود.

در ادامه کنفرانس، آقای علی بن سلیم، مسئول امور هماهنگی مساجد کشور ضمن تاکید بر مسئله وقف و اهمیت آن در پایداری و رونق مساجد افزود: در بسیاری از سفرهایی که خود بنده و یا مسئولین کشور، به برخی از کشورهای بزرگ اسلامی همچون ایران، عربستان سعودی و مصر داشتیم این نکته را به خوبی دریافتیم که مسئله وقف باید به صورت جدی در بین جوامع آفریقایی نهادینه شده و گسترش پیدا کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر نیز برادران شیعه ما در کشور مالی و در راس آنها حزب شیعان این کشور موسوم به «حزب الرحمن» با جدیت مسئله وقف را پیگری می‌کنند و جالب این است که باغ های موقوفه انبه و مرکبات حزب الرحمن کشور مالی به خوبی امور مساجد و شیعیان این کشور را پوشش می دهند و از همه مهمتر به عنوان نوعی باقیات الصالحات برای نسل های آینده نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

لازم به ذکر است، کنفرانس بین المللی «وقف» با رویکرد اهمیت بخشیدن به مسئله وقف و همچنین بررسی امور و مشکلات مساجد و اماکن مذهبی در کشور های اسلامی قاره آفریقا، همه ساله و در روز چهاردهم و پانزدهم ماه مبارک رمضان با حضور نمایندگان بیش از ده کشور اسلامی آفریقا همچون مالی، نیجر، ساحل عاج و ... در کشور سنگال برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha